Het zou een groot feest worden deze zomer. De viering van het 30 jarige bestaan van het Zweedse Engcon, dé marktleider in draaikantelstukken. Dat gaat onder de huidige omstandigheden helaas niet lukken. Gelukkig geeft Stig Engström, grondlegger en eigenaar van Engcon, hier desgevraagd graag zijn visie op 3 decennia streven naar vooruitgang in de manier waarop grondverzet wereldwijd wordt bedreven.
Hoewel een met Scandinavië vergelijkbare hoge marktpenetratie van draaikantelstukken op de Europese markt nog niet is bereikt, is Stig ervan overtuigd dat geen enkele aannemer in de nabije toekomst competitief zal kunnen blijven meedraaien zónder een tiltrotator.
“Kijkend naar wat er wereldwijd gebeurt, zijn we waarschijnlijk twee tot drie jaar verwijderd van het moment dat de industrie draaikantelstukken zal zien als een fundamenteel onderdeel van de standaard werktuiguitrusting.”, zegt hij.
Velen vragen zich af waarom Scandinavië het gebruik van draaikantelstukken in de jaren ‘90 en het begin van deze eeuw zo snel heeft omarmd.
Stig legt uit: “De zoektocht naar hogere productiviteit hangt af van hoe de werkzaamheid is georganiseerd. In Zweden zijn grondverzetbedrijven meestal kleine bedrijven met één tot vijf werknemers, waarbij de machinist en de beslisser vaak dezelfde persoon zijn. In deze markt richten zowel grondverzetbedrijven als hoofdaannemers zich op omzetmaximalisatie. Dit betekent dat iedereen gewend is te betalen per eenheid, of het nu per meter, kuub, stuks, tonnage of wat dan ook is.”
“In andere delen van de wereld ligt dit anders. In Duitsland of Engeland betalen klanten bijvoorbeeld vaak op uurbasis, wat betekent dat er geen stimulans is om te investeren in efficiëntere technologie. Er is weinig reden om het werk sneller uit te voeren en dit vormt een uitdaging voor de groei van draaikantelstukken. In contractmarkten met vaste prijzen kunnen aannemers aantonen dat ze beter, nauwkeuriger werk kunnen leveren voor een interessantere prijs. Ervaring in deze markten leert dat iedereen die een draaikantelstuk heeft gekocht deze als onmisbaar ervaart en nooit meer terug zou gaan naar een conventionele graafmachine-plus-bakcombinatie.”
“Bovenaan staat onmiskenbaar concurrentievoordeel. Daarnaast zijn het voornamelijk efficiëntie, bedieningsgemak bij het wisselen van werktuigen, veelzijdigheid, snelheid en precisie die de grootste prikkel tot aankoop geven. Bovendien ligt er een enorm veiligheidsvoordeel in het gebruik van een Engcon draaikantelstuk, aangevuld met onze Q-Safe-koppeling, EC-Oil-systemen en ons proportionele DC2 besturingssysteem.”
“In toenemende mate vormt het comfort en de ergonomie voor de machinist een belangrijke factor in de aanschafoverwegingen: het groeiende tekort aan goede machinisten geeft hen een steeds grotere stem in investeringsbeslissingen. En iedere machinist houdt nu eenmaal van gemak en comfort”, voegt Stig lachend toe.
De 30-jarige geschiedenis op de Scandinavische markten biedt Engcon de stevige basis om andere belangrijke mondiale markten te penetreren. Een paar basisprincipes spelen daarbij een belangrijke rol.
Stig: “Allereerst onze focus op dagelijks contact met eindklanten. Door heel dicht bij onze gebruikers te blijven, weten we wat ze nodig hebben om geld te verdienen en kunnen we hen helpen dat doel te bereiken. Deze strategie is cruciaal om onze concurrentie voor te blijven: we gebruiken de feedback van klanten direct om het product altijd voorop te laten lopen. Daarnaast: Onafhankelijkheid. Voorop staat dat we onze producten graag op elke graafmachine gebruikt zien worden, maar het merk Engcon blijft altijd onafhankelijk en we volgen uitsluitend onze eigen innovatieve ontwikkelings- en productiefilosofie.”
En tenslotte: “Nabijheid. We openen een nieuwe markt altijd met een eigen vestiging om lokale verkoop, service en ondersteuning te waarborgen. De Engcon groep beschikt momenteel over productiefaciliteiten in Zweden en Polen en verkoopvestigingen in tien verschillende landen; allemaal met een kundig team dat is opgeleid om het juiste advies te geven.”
De uitbreiding strekt zich ook buiten Europa uit: begin dit jaar werden twee nieuwe vestigingen in Australië en Zuid-Korea geopend en de Noord-Amerikaanse markt wordt bediend door een kantoor in de staat Connecticut, dat in 2017 werd opgericht.
Verantwoordelijke verkoop België: Alain Gerlach, telefoon 0493-437298