Hét platform voor interne & externe logistiek, supply chain en automatisering
4 Trends in contractlogistiek die de toekomst van supply chains bepalen

4 Trends in contractlogistiek die de toekomst van supply chains bepalen

Bedrijven die hun logistieke processen uitbesteden doen dit om meer flexibiliteit te krijgen en op de kosten te besparen. Het biedt ruimte om sneller te schakelen en efficiënter te opereren, maar de manier waarop contractlogistiek in uitvoering wordt gebracht is continu in verandering. Hier zijn vier trends in contractlogistiek die je in de gaten moet houden als je actief bent in het vak: 

1. Duurzaamheid in logistiek wordt een must

Bedrijven willen vergroenen, en dit gaat een stuk verder dan alleen milieuvriendelijke verpakkingen. Magazijnen op zonne-energie, slimme route-optimalisatie om CO2-uitstoot te verlagen, energie-efficiënte verlichting, gebruik van recyclebare pallets en eco-vriendelijke koeltechnologieën – allemaal vormen van verduurzaming waar verschillende stakeholders van profiteren. 

De end-to-end supply chain specialisten van Broekman Logistics investeren voortdurend in duurzame ontwikkelingen, die goed zijn voor het milieu én de operationele kosten op de lange termijn verlagen. Het is een van de manieren waarop contractlogistiek voor industriële partners concurrerend en onderscheidend kan blijven. 

2. Robots nemen het magazijn over

Automatisering is niet langer toekomstmuziek. Robots die orders picken, zelfrijdende voertuigen in het magazijn en volautomatische verpakkingssystemen zijn de norm geworden. Zo worden menselijke fouten sterk verminderd, terwijl de snelheid en nauwkeurigheid extra plussen. 

Slimme software is hiervoor noodzaak geworden, om een naadloos verloop van de processen te kunnen garanderen. Zo kan één magazijn in drukke tijden opschalen zonder extra personeel. En dat maakt contractlogistiek sneller en efficiënter dan ooit.

3. E-commerce zorgt voor omnichannel logistiek

De groei van e-commerce heeft één ding universeel veranderd in de logistiek: het dwingt organisaties om flexibeler te zijn dan ooit. Consumenten willen hun bestelling de volgende dag ontvangen, terwijl zakelijke klanten vaak op zoek zijn naar complexe, op maat gemaakte oplossingen. 

Dit geheel vraagt om een geïntegreerde aanpak, waarbij zowel B2B als B2C klanten efficiënt worden bediend vanuit meerdere kanalen. Dit is waar omnichannel logistiek om draait – het idee erachter is dat bestellingen vanuit verschillende opslaglocaties kunnen worden afgehandeld, en dat retouren net zo soepel verlopen als leveringen.

4. Slimme technologie en digitalisering veranderen alles

IoT en cloud-oplossingen worden tegenwoordig als onmisbaar beschouwd om de supply chains in realtime te monitoren. De afgelopen jaren zien we dat zendingen in toenemende mate worden gevolgd via slimme sensoren, onder meer om de temperatuur, locatie en zelfs vochtigheid te meten. Dergelijke digitale platforms verbinden de hele keten, zodat alles zelfs op afstand zichtbaar wordt.

Het is de nieuwe manier geworden waarop klanten, leveranciers en logistieke dienstverleners direct in communicatie kunnen staan. Technologie met de potentie voor volledige transparantie en het voorspelbaar en beheersbaar maken van de logistieke operatie. Voor directe connecties, volledige inzichten en moeiteloze controle over elke stap in de logistieke keten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten