Voortbordurend op het succes van de vorige generatie, biedt de nieuwe Volvo P2820D ABG-asfaltmachine een aantal belangrijke verbeteringen. Peter Cnossen van SMT Benelux, exclusief distributeur van onder meer Volvo Construction Equipment, geeft alle ins en outs van de nieuwe machine met onovertroffen afwerkbalk en unieke instellingenbeheerder voor een snelle opstart.
De nieuwe P2820D ABG is weliswaar een compacte machine maar met een groot werkbereik, begint Cnossen. “De standaard Variomatic VB30 afwerkbalken van 1,50 meter breed maakt de machine uitermate geschikt voor de aanleg van bijvoorbeeld fietspaden. De afwerkbalk kan worden uitgeschoven tot 3,0 mtr. werkbreedte en bovendien kunnen afwerkbalkverlengingen worden aangebracht om de werkbreedte verder te vergroten tot 4,0 meter. Voorzien van de nieuwe VB40-afwerkbalk is zelfs een werkbereik tot 4,50 meter mogelijk. Anderzijds is de afwerkmachine klein genoeg om samen met een wals direct op een vrachtwagen geladen te kunnen worden.”
Het lage geluidsniveau en de geringe uitstoot maken de P2820D ABG uitermate geschikt voor werkzaamheden in stedelijke gebieden, vervolgt Cnossen. “Het is belangrijk om in bebouwde gebieden rekening te houden met de lokale omgeving. De combinatie van een stille afwerkbalk en efficiënte Stage V-motor zorgen voor een indrukwekkend laag geluidsniveau. De motor is zuinig en heeft daarmee een lage CO2-uitstoot. De grote uitwisselbaarheid van onderdelen is eveneens een pré. Het aandrijfsysteem kenmerkt zich sowieso door een efficiënte werking. De P2820D ABG behoeft geen dagelijks onderhoud (smeervrije werkbalk) en de machine is volledig op afstand uit te lezen, zowel door de gebruiker als door ons. Het op afstand uitlezen van foutcodes maakt dat we bij eventuele verstoringen een monteur op pad kunnen sturen met de juiste onderdelen.” Periodiek onderhoud is snel uit te voeren dankzij uiteenlopende functies en eigenschappen, zoals afvoerslangen voor vloeistoffen, een goed toegankelijke accu, een extern starthulppaneel en slechts drie smeerpunten voor de hele machine. De opvoerketting om asfalt vanuit de hopper naar de balk te brengen heeft onderhoudsvrije lagers met levenslange smering.
Volvo heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe machine volgens Cnossen veel aandacht besteed aan het bedieningsgemak en comfort voor de machinist. “Zo is de onderwagen met 150 millimeter verlengd voor een betere balans en tractie en wordt de machine bediend door elektronisch geregelde pompen. Daarmee is het heel eenvoudig rechtuit rijden, wat toch vaak wat lastiger blijkt bij andere asfaltmachines. De onderwagen beschikt tevens over een automatische rupsspanner, een unieke functie van Volvo in deze klasse voor een verlengde uptime en lagere exploitatiekosten. De machinist blijft bij elk weertype beschermd dankzij het afdak met ingebouwde geluidsisolatie. Optioneel is zelfs een dampafzuiging. Het bedieningspaneel (Volvo Electronic Paver Management-systeem; EPM3) heeft een overzichtelijke lay-out met een vergelijkbare look and feel als dat van de grotere machines. Met behulp van de instellingenbeheerder in EPM3 kan de machinist de instellingen van de machine voor alle typen asfalt opslaan, bekend van voorgaande werken, zoals de snelheid van de opvoerketting, de snelheid van de vijzel, et cetera. Op die manier kan de machinist snel aan de slag. Met dank ook aan de elektrisch verwarmde afwerkbalk die snel opwarmt. De machine kan tot slot worden uitgerust met CoPilot Pave Assist, waarmee de materiaalhoeveelheden kunnen worden opgeslagen ten behoeve van de productie, de temperatuur van het verwerkte asfalt wordt weergegeven en opgeslagen, en de weersverwachting kan worden getoond.”
De Volvo P2820D ABG is een getalenteerde allrounder. Of het nu gaat om locaties met weinig ruimte of om spoedreparaties. Flexibele configuraties, zoals individueel bediende hopperkleppen en een elektro-hydraulisch inklapbaar dak, dragen bij aan de efficiëntie voor het uitvoeren van de meest uiteenlopende afwerkklussen. De machine is tot slot uitgerust met Pave-Assist, Volvo’s eigen GPS-systeem.