In het kader van dit strategische partnerschap zal Cummins investeren in de verdere ontwikkeling van middelzware motorsystemen voor Daimler Trucks and Buses en in de wereldwijde productie en levering van middelzware motoren voor Daimler Trucks and Buses, vanaf de tweede helft van dit decennium.
Martin Daum, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, verklaarde: “Het principeakkoord tussen Daimler Truck AG en Cummins bereidt de motorproductie in de vestiging van Mannheim voor op de toekomst en versterkt tegelijk onze concurrentiekracht. Met de overschakeling naar Euro VII zouden we aanzienlijke middelen moeten investeren in de verdere ontwikkeling van onze middelzware motoren. Die middelen maken we nu vrij voor technologieën die cruciaal zijn voor ons langetermijnsucces in de transformatie van onze sector.”
“We zijn verheugd met dit belangrijke strategische partnerschap voor de wereldwijde levering van middelzware motorsystemen aan Daimler Trucks and Buses,” zei Tom Linebarger, Voorzitter en CEO van Cummins Inc. “Dit partnerschap met Daimler stelt beide ondernemingen in staat om hun concurrentiekracht te vergroten, wereldwijde innovatie te stimuleren, het aanbod voor klanten uit te breiden en de emissies terug te dringen. We verheugen ons op de samenwerking met Daimler en verkennen nog andere mogelijke samenwerkingen om onze respectievelijke bedrijven te laten groeien. Als ‘s werelds grootste onafhankelijke leverancier van energieoplossingen zet Cummins zich in om elke klant, waar dan ook, de juiste oplossing te bieden. Dat is mogelijk dankzij een breed scala aan energieoplossingen, van geavanceerde diesels en nagenoeg emissievrije aardgassystemen, over zuiver elektrische motoren tot waterstof en andere technologieën.”
Cummins Inc. zal een motorfabriek oprichten op de terreinen van Mercedes-Benz Mannheim. Zo worden de bestaande middelen efficiënt benut voor de bouw van middelzware motoren voor Mercedes-Benz. Die motoren zullen voldoen aan de Euro VII-emissienorm en zullen het verdere gezamenlijke succes in het segment van de middelzware voertuigen verzekeren. Met dit strategische partnerschap zullen Daimler Truck AG en Cummins de werkgelegenheid in de fabriek van Mannheim op peil houden. Cummins zal haar bestaande voetafdruk en sterke productie- en leveringsnetwerken in alle andere regio’s gebruiken om de motoren ook aan andere merken van Daimler Trucks te leveren, met inbegrip van de merken van Daimler Trucks North America.
“Met de ondertekening van dit principeakkoord bieden wij een duidelijk toekomstperspectief voor de vestiging in Mannheim, die momenteel middelzware motoren produceert en dat ook in de toekomst zal blijven doen. Dit is goed voor Mannheim,” zegt Martin Daum. “Toch brengt het ook enkele veranderingen met zich mee voor de vestiging. Samen met de ondernemingsraad zullen we die veranderingen in de komende jaren vormgeven en gezamenlijke oplossingen ontwikkelen, waarbij we altijd de belangen van onze klanten, medewerkers en onderneming centraal zullen stellen.”
Daimler verwacht dat het partnerschap met Cummins de constructeur in staat zal stellen zijn ontwikkelingsinspanningen op het gebied van alternatieve en opkomende technologieën (inclusief niet-dieselmotoren) op te voeren en te versnellen. In de toekomst zal Daimler Truck AG zich concentreren op de verdere ontwikkeling van emissievrije aandrijftechnologieën en motoren voor zware vrachtwagens. De productie van de huidige generatie middelzware motoren (MDEG) door Daimler Truck AG zal eindigen wanneer de Cummins-motoren in Mannheim in productie worden genomen. Bij wijze van volgende stap zullen de partners een bredere wereldwijde strategische samenwerking evalueren door potentiële synergieën te identificeren op gebieden zoals onderdelen voor aandrijfsystemen en motoren.
Daimlers motorplatform voor zware voertuigen (HDEP) van Daimler Trucks and Buses blijft deel uitmaken van de portefeuille van Daimler Truck AG. Het gamma HDEP-motoren zal verder worden gebouwd door het wereldwijde productienetwerk in Mannheim en Detroit (Michigan) en zal wereldwijd worden gebruikt in zware vrachtwagens, touringcars en producten van derden.