De vernieuwde Amstelveenlijn krijgt in de Legmeerpolder een geheel nieuw opstelterrein voor de trams. Er komen naast de opstelplekken voor het materieel, ook locaties voor onder meer klein onderhoud aan de trams. De opstelplekken zijn voor het personeel bereikbaar dankzij een groot aantal overwegpaden van massief rubber, duurzaam gemaakt van 100 procent gerecyclede autobanden.
De complete rubberen overwegen worden geleverd door Alom, engineer en leverancier van spoorwegmaterialen. Het door het Britse Rosehill Rail geproduceerde overwegsysteem kent vele voordelen, stelt Alom-directeur Mark van den Rijen. ‘’De massief rubber overwegpanelen kunnen snel en efficiënt worden geïnstalleerd. Voor de installatie van de panelen met een lengte van 1.80 meter en een gewicht van zo’n 200 – 250 kilo heb je geen grote kranen nodig. Twee panelen kunnen, dankzij zogeheten lifting pins, tegelijkertijd in een dakprofiel tussen de rails zakken. Panelen kunnen met deze lifting pins ook weer afzonderlijk en eenvoudig worden verwijderd ten behoeve van onderhoud en inspectie van het spoor, zonder dat de gehele overweg moet worden gedemonteerd.’’
Afhankelijk van het gebruik van de overgang kunnen overwegen in verschillende sterktes worden toegepast. De ‘baseplate’ is voor het lichter gebruik door bijvoorbeeld voetgangers en fietsers. Deze panelen steunen op de dwarsliggers en worden aan de onderzijde aan elkaar gekoppeld met stalen platen. Wanneer zwaar verkeer van de overgang gebruik maakt, wordt het Rosehill Rail ‘Rodded’ systeem toegepast. Deze panelen zijn voorzien van een geïntegreerd stalen frame dat aan elkaar wordt gekoppeld met bouten die worden beschermd met rubberen afdekplaten
De overwegpanelen worden geproduceerd in een pers middels een innovatieve en milieuvriendelijke “Cold Curing” methode om een lange levensduur te waarborgen. Van den Rijen: ‘’Deze overwegen zijn slijtvast, uiterst onderhoudsvriendelijk en bestand tegen vele jaren zwaar verkeer en alle klimaatomstandigheden.’’
Overwegen kunnen op maat gemaakt worden voor wissels of kunnen worden gezaagd voor overige speciale railinfrastructuur. Alom werkt voor dergelijke specifieke situaties een legplan uit. ‘’Rosehill overwegen kunnen ook in bogen worden gelegd. We ontwerpen een maatwerkoplossing voor elke betreffende spoorwegconstructie’’, stelt Van den Rijen. ‘’Bij het opstelterrein van de Amstelveenlijn worden de panelen ook toegepast rondom de zandvulinstallatie en het quick service punt.’’
Het systeem van Rosehill biedt volgens Van den Rijen uitkomst omdat het treinverkeer in Nederland de komende jaren zal toenemen. ‘’Dan is het belangrijk dat de beschikbaarheid van het spoor ook toeneemt. Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. 1800 daarvan liggen aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. Het verkorten van buitendienststellingen voor spooronderhoud is daarbij een belangrijk element.’’
‘’Je kunt Alom zien als de alomvattende supermarkt van de spoorwegbranche’’, meent Van den Rijen. ‘’Om in die vergelijking te blijven: je kunt bij ons terecht voor een kratje Heineken tot en met delicatessen en allerlei speciale ingrediënten. Maar wij denken ook heel graag mee, wij hebben een toegevoegde waarde voor onze klanten. Wij kunnen maatwerk bieden voor specifieke vragen van onze klanten. Wij (co)engineren onze eigen railsystemen, wat wij bedenken kunnen we ook leveren. Zo hebben we een eigen railsysteem ontwikkeld voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Daar zijn wij ontzettend trots op.’’