Hoe zwaarder het werk of het terrein, hoe hoger de besparingen zijn. De nieuwe Volvo FH met I-Save combineert de nieuwe D13TC-motor met verbeterde brandstofbesparende functies waardoor het brandstofverbruik tot wel 7% wordt verlaagd, zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen.
De meeste Volvo Trucks dealers hebben een Volvo I-Save demo, waarmee geïnteresseerden een proefrit kunnen maken. Siegfried van Brabandt, Vehicle Sales Director bij Volvo Trucks Belux: “We zien veel interesse van bestaande klanten, maar ook van niet-Volvo klanten, om een test te willen doen met de I-Save demo. Wij volgen het verbruik van deze ritten op de voet op via ons transportinformatiesysteem Dynafleet. Zo zagen we onder meer een rit op en af naar het zuiden van Frankrijk met een gemiddeld verbuik van minder dan 25 liter. Wij zien ook zeer lage verbruiken bij activiteiten zoals veevoeder transport met PTO blazen die traditioneel gezien een hoog brandstofverbruik hebben.”
De kern van de Volvo FH met I-Save is de nieuwe, hypermoderne D13TC, de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst.
De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het verkeer. De resultaten zijn nog beter als de route over licht golvend terrein gaat. En hoe zwaarder het werk, hoe groter de besparing zal zijn.
“De Volvo FH met I-Save is ons antwoord op de groeiende vraag naar brandstofefficiënte transportoplossingen. Door verschillende technologieën te combineren, slagen we erin om het brandstofverbruik op de lange afstand aanzienlijk te verminderen. En dit zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen. Door het hogere koppel merken we dat er op zware trajecten zelfs een hogere gemiddelde snelheid wordt gehaald”, verklaart Siegfried van Brabandt.
Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe brandstofefficiënte achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van kaarten dat hellingen verderop in de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast. De gecombineerde efficiencywinst van al deze opties kan leiden tot besparingen op de brandstofkosten tot 7% vergeleken met de vorige generatie Euro 6-motoren van Volvo Trucks.
“De eerste ritten zijn inmiddels gereden en we zien dat er veel winst te behalen is met I-Save. De eerste resultaten zijn in ieder geval meer dan veelbelovend”, besluit Siegfried van Brabandt trots.