Als we hem spreken moet hij hem nog krijgen, maar de kersverse eigenrijder Cliff Janssen uit Wijchen is blij dat hij na enige overwegingen toch voor Scania gekozen heeft. “Ik rijd in afwachting van mijn nieuwe Scania 450S 4×2 nu op een Scania Rental met dezelfde motor. En ik ben blij verrast over het verbruik.”
Cliff Janssen is met zijn 21 jaar één van de jongere eigenrijders in ons land. Maar wellicht wel de meest gedrevene. “Ik begon direct na het halen van mijn rijbewijzen bij een klein charterbedrijfje in Bergharen. Daar heb ik met plezier gewerkt. Maar nu bijna een jaar geleden stapte ik nog voor een half jaartje over naar Van Sambeek Transport in Escharen (bij Grave). Maar toen stond het voor mij al vast dat ik voor mijzelf wilde beginnen. Omdat ze bij Van Sambeek 100 procent met de andere Zweed rijden, vond ik dat ik ook zo’n auto moest kopen. Maar ik ben niet zo vreselijk merkengek: ik ga voor wat voor mij zakelijk gezien het beste is. Dus ging ik ook in conclaaf met de Scaniadealer in Nijmegen. Ik merkte daar drie dingen: 1. Dat ze mij écht wilde helpen, 2. Dat ze een eerlijk en goed aanbod deden en voor 100 procent meedachten en 3. Dat het goed klikte tussen de Account manager en mijzelf.”
Samen met de dealer kwam Cliff tot een uitgebreide configuratie voor zijn nieuwe rondom luchtgeveerde 450S met de hoogste cabine. “Zeg maar dat hij rijkelijk is uitgerust: ik heb bijna alle vinkjes aangekruist,” lacht de jonge ondernemer. Toch heeft hij er geen kermis van gemaakt. “Ik heb de truck bewust in metallic Urban Grey laten spuiten. Dat is een Scaniakleur. Een grijze auto past nagenoeg voor elke trailer. Wel heb ik voor de accenten als de grille en de spiegelkappen, de truck verrijkt met een donkerrode metallic Cherry kleur. Het fijne was, dat Scania dat af-fabriek voor mij kon spuiten: dat scheelt een gang. Ze hadden ook wel de overige zaken voor mij kunnen monteren. Maar de verlichting, langere zonneklep, luchthoorns, de lichtbak, de Michelinpoppen en nog wat andere accessoires, heb ik elders laten plaatsen bij Van Kessel Truckstyling in Vinkel.”
De sideskirts waren weer een verhaal apart. “Het is een truck met een Fuel Fighter pakket en daar horen die skirts gewoon bij. Maar ik wil ze niet om twee redenen. Ten eerste laden en lossen wij bijna altijd vanaf de zijkant. Zonder skirts kun je met de heftruck net een 10 centimeter verder komen. Dat lijkt weinig maar maakt vaak nét het verschil. En ten tweede wilde ik de tankophanging in de kleur gespoten en de tanks glanzend gepolijst hebben, lekker OldSkool dus”.
Welke van de twee redenen nu eigenlijk bovenaan hoort, zullen we nooit te weten komen. Maar vast staat dat hier een kandidaat voor de Mooiste Truckverkiezing gloort. “Dat hoeft voor mij nu ook weer niet”, krabbelt Cliff wat terug. “Door de coronacrisis duurde het allemaal wat langer dan voorzien. Daarom ben ik wel enorm blij dat Scania mij in de tussentijd echt goed geholpen heeft met een Rental. Die heeft dezelfde motor als mijn nieuwe. Met het verschil dat die al goed is ingelopen. De waarden van die truck zijn prachtig en dat is belangrijk. Want je rekent van tevoren alles goed door of je plannen haalbaar zijn en daar is verbruik natuurlijk een key figure bij. En nu heb ik meteen een goede referentie van wat ik kan verwachten.”
Cliff besteedde veel aandacht aan extra veiligheid met een retarder en ACC. “Ik vind dat een belangrijke aanvulling op het standaard LDW en AEBS.” Wat de met een Driver-, Leather- en LED pakket uitgeruste truck straks op zijn Alcoavelgen te verwerken krijgt, weet Cliff ook al. “Wij rijden altijd zwaar en doorgaans blokvrachten door Nederland, België en Duitsland. Dus ik weet redelijk goed wat er aan staat te komen. In principe ben ik ’s avonds thuis, maar er zijn zo maar weken bij dat je drie dagen achtereen van huis bent. Daarom heb ik er maar één bed en een extra kastenwand achterin de cabine laten plaatsen, een super strakke kastenwand die Scania ook af fabriek kon leveren. Dan heb ik altijd alles bij de hand. Standairco erbij, wie doet mij wat?”
Voor de 125-130.000 km die Cliff per jaar gaat rijden heeft hij een flexibel onderhoudscontract afgesloten. Hierdoor heeft de connected truck geen vaste onderhoudsintervallen, maar geeft zelf aan wanneer en welk onderhoud het nodig heeft op basis van de werkelijke dagelijkse omstandigheden.