Op 29 februari vond de negende Logistiekdag Nederland plaats, met als hoofdthema ‘Versterken van ketens: samen bouwen aan meerwaarde’. Een evenement dat elk jaar op grote belangstelling kan rekenen. Zo ook deze editie. Cheyenne den Dikkenboer, die als programmamanager van Management Producties deze dag organiseerde, blikt terug: “De Logistiekdag was voor mij echt een van de leukste congressen. Een volle zaal, goede sprekers en inspirerende debatten met veel interactie vanuit het publiek. En als kers op de taart kregen we ook nog een primeur in onze schoot geworpen van Ruud Metten, manager Logistieke Inkoop & Innovaties bij de Lidl. Hij vertelde de aanwezigen dat hun 440 winkels vanaf die dag volledig fossielvrij bevoorraad worden.”
De Logistiekdag staat bekend om haar sprekers uit het hoogste segment. Zo had Management Producties een topdebat samengesteld met een indrukwekkend drietal: de eerdergenoemde Ruud Metten, Walter Vermeer, director Logistics Excellence bij Friesland Campina en Peter Leegstraten, manager Inkoop en Innovatie bij de Cornelissen Groep.
Den Dikkenboer: “Wij willen dat de bezoekers, naast waardevolle contacten, ook echt met praktische oplossingen naar huis gaan. En dat élk onderdeel van de keten vertegenwoordigd is. Van de logistieke dienstverleners tot de verladende partijen en van beleidsmedewerkers tot wetenschappelijke onderzoeksinstituten. Zo is mij de stelling van Nico Kuipers, COO van Mosadex, nog bijgebleven. Hij is van mening dat de samenwerking die tot het versterken van de ketens moet leiden, uit het perspectief van de verlader moet komen. Tijdens de discussie met het publiek kwam naar voren dat de verlader inderdaad een machtspositie heeft en daarom hierin het voortouw moet nemen. Echter, andere grote partijen met een machtspositie, zoals overheden, spelen hierin ook een rol.”
Den Dikkenboer noemt ook de uitspraak van Peter Leegstraten over verduurzaming. “Je moet altijd met de ketenpartner voor en achter je gaan spreken om de informatie op te halen en te kunnen duiden wat er straks nodig is. Om te zorgen dat we grootschalig BioLNG trucks rijden, hebben we tien jaar nodig gehad. Dat gaat met elektrische trucks en andere innovaties ook gebeuren. We moeten met elkaar over ketens heen denken en de lange termijn overzien, waarbij we samen het kompas moeten vasthouden.”
Den Dikkenboer vervolgt: “We zien dat de bezoekers op zo’n dag nieuwe connecties maken en oude connecties aanhalen. Daar bieden we dan ook alle gelegenheid voor, onder andere door middel van de netwerklunch en borrel. Het leuke is dat tijdens deze gelegenheden de gesprekken over de bijgewoonde debatten vaak nog doorgaan. Het thema blijkt enorm te leven binnen de sector. Ik hoorde mensen onderling brainstormen over de meest efficiënte wijze van warehousing. En hoe er progressie geboekt kan worden met betrekking tot duurzaamheidkwesties.”
De organisatie kreeg na afloop volop complimenten. Onder andere over de locatie, te weten het Provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag`. “Ik vond het zelf ook echt bijzonder om in zo’n Statenzaal te zitten en debatten te voeren”, lacht Den Dikkenboer. “Het grappige is dat ik nu al mailtjes heb ontvangen van sprekers die aangeven er volgend jaar absoluut weer bij te willen zijn.”
Ze besluit: “Dankzij de enorme belangstelling en positieve feedback, zullen we zelfs gaan uitbreiden.” De definitieve datum van de Logistiekdag 2025 is nog niet bekend, maar ook dan zal het aantal beschikbare plaatsen beperkt zijn. Wie nu al besloten heeft te gaan en absoluut geen ticket wil mislopen, kan zich het best abonneren op de nieuwsbrief van Management Producties om op de hoogte te blijven van de datum en ticketverkoop.