Hét platform over in- & externe logistiek, supply chain en automatisering
ETEC verkiest kwaliteit boven commercialiteit
Montage van de elektromotor van de ETEC E36, de 3,5-tons minigraver die al seriematig geproduceerd wordt.

ETEC verkiest kwaliteit boven commercialiteit

Vraag directeur Sander de Regt van ETEC naar zijn mening over de vele experimentele elektrische machines die de afgelopen tijd op de markt zijn gekomen, dan is zijn antwoord veelzeggend: “Voor ons is de technische kant veel belangrijker dan de commerciële.”

ETEC uit Waddinxveen is een dochteronderneming van de ELM Groep, waartoe ook Doosan-dealer ELM Bouwmachines en verhuurder Rent- ELM behoren. ETEC legt zich vooral toe op elektrische- en sloopmachines plus maatwerk en doet dat onder de merknamen ETEC Zero Emission, ETEC Demolition en ETEC Specialties.

De bouwer van elektrische machines heeft een duidelijke stellingname: “ELM is betrokken bij het klimaat en wij gebruiken onze kennis en kunde voor de ontwikkeling van zero emission materieel. Met onze moderne elektrische graafmachines zetten wij de nieuwe standaard voor de bouwplaats van de toekomst.”

Het maakt meteen duidelijk waarom De Regt grote moeite heeft met collega-bedrijven die van alles roepen over kilowatturen in relatie tot productiviteit. Kan er wel een hele dag met de machine worden gewerkt zonder tussentijds te laden? Gezien de vaak gigantische investeringen die bedrijven moeten doen om emissieloos te kunnen werken moet de klant juist worden voorgelicht. De Regt constateert dat dit vaak niet het geval is.

De ETEC E250LC in actie! Met een accucapaciteit van maar liefst 480 kWh is een hele werkdag productie geen probleem.

Minimaal volledige werkdag

Nu al, en geheel onterecht volgens De Regt, krijgt de elektrisch aangedreven machine een imagoprobleem, omdat hij het einde van de dag niet zou halen… “Wij zijn zelf in ieder geval bezig om betaalbare en technische goede machines te ontwikkelen en te bouwen. We laten daarbij zien dat een elektrische graafmachine niet onder doet voor een diesel.” 

Hij ziet verder nog uitdagingen genoeg om de uitstoot op de bouwplaats naar nul procent te krijgen. Zo maakt De Regt zich zorgen over de hoge kosten van stroomvoorziening op het werk en ziet hij niets in de veel te dure systematiek van accuwisselpakketten “Ik vind dan ook dat er nu partijen moeten opstaan die gaan zorgen voor stroom op het werk tegen een betaalbare prijs, want anders blijft de emissieloze bouwplaats een utopie!”

In eigen huis ontwikkeld

“Onze elektrische aangedreven machines moeten echt áf zijn voordat we ze in de markt zetten. Bij ons geen grote getallen zoals bij de ‘grote’ merken, die dat nodig hebben om de ontwikkelkosten te financieren. Wij beginnen klein, ontwikkelen als liefhebbers een betrouwbare en betaalbare elektrische aandrijflijn en pas als die zich in de praktijk heeft bewezen gaan we denken aan geld verdienen aan onze ETEC machines”, aldus De Regt.

Aangezien ETEC de machines geheel in eigen huis ontwikkelt en produceert, heeft de klant altijd één aanspreekpunt. Mochten er storingen optreden, dan wordt dit vanuit eigen huis geregeld via een bewezen storingsdienst die 24/7 bereikbaar is en – niet onbelangrijk – kennis van zaken heeft op zowel hydraulisch als elektrotechnisch vlak.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?