Firma Beel is een vaste waarde als het gaat over landbouw en grondverzet. Dit familiebedrijf focust op de meerwaarde van techniek voor de gebruiker en dit met respect voor mens, natuur en duurzaamheid. De fundamenten werden gelegd in 1932, toen René Beel startte met een smidse en ijzerhandel. Al snel werd de passie voor techniek bekroond met de verdeling van Hitachi naast de landbouwmerken MF en Claas. De aanzet was gegeven voor de uitbouw van een familiaire onderneming waar voor elke vraag van de klant met plezier een oplossing wordt uitgewerkt. Met CEO Karel Beel kijken we vooral vooruit welk groeitraject uitgestippeld wordt om de landbouw-, grondverzet- en verhuurserviceklanten nog beter te dienen.
Karel Beel: “Inderdaad. Mijn grootvader startte de zaak op in 1932 en in de jaren ’50 stapten zijn zonen Carlos en Hervé in de zaak. Samen zetten ze Firma Beel als vertrouwde partner voor landbouw, tuinbouw, grondverzet op de kaart. Het grote voordeel als familiebedrijf is de dichte relatie met de klanten en dat schept een band. Het menselijke aspect is voor ons zeer belangrijk. Ikzelf werk reeds 30 jaar mee en neem sinds 2000 de leiding op mij. Ondertussen komt met Robin en Britt mogelijks ook de vierde generatie eraan. Toekomst verzekerd dus!”
“Wij hebben de laatste decennia inderdaad een exponentieel groeitraject doorgemaakt. Zoals in elke sector moet je soms een sprong wagen om een stap vooruit te komen. Wij zijn ondertussen met diverse filialen actief in heel West- en Oost-Vlaanderen, zodat de klant steeds een aanspreekpunt in de buurt heeft. Anderzijds mag afstand geen belemmering zijn, aangezien je klanten met een gerichte aanpak veelzijdig kunt bijstaan. We focussen enerzijds op specialisatie, maar gaan evenzeer in de breedte. Een mooi voorbeeld daarvan zijn onze tuinbouwwinkels te Ronse, Wortegem en Roeselare. Ook inzake grondverzet hebben we heel wat kritische massa en dit maakt dat onze productspecialisten direct kunnen inspelen op de behoefte van de klant. Naast productkennis is er onze technische knowhow, waardoor wij de klant een machine op maat kunnen aanbieden. Het aspect service wordt bij ons breed uitgedragen. Naast een uitgebreide onderdelenvoorziening beschikken we over een vloot aan vervangmachines en tenslotte een mobiele serviceorganisatie. Wij gaan dus meer en meer de klant thuis of op de werf bedienen. De klant is snel geholpen en verliest geen tijd door heen en weer te moeten rijden naar één van onze filialen. Deze mobiele werkplaatsservice is één van de speerpunten binnen de professionalisering van onze dienstverlening in de toekomst. Elk probleem groot of klein vraagt de meest efficiënte oplossing en daar zullen wij blijvend op inzetten. Op dat vlak zijn onze medewerkers van onschatbare waarde. Zij zetten zich met hart en ziel in om wat goed is nog beter te maken. Sterk werk!”
“Wij nemen enerzijds een functie op als hoofddealer van merken zoals Hitachi, Topcon, Hamm, MF en Claas. Anderzijds nemen we ook het exclusief importeurschap waar van vooraanstaande constructeurs als Giant, Prinoth, Prinoth vegetation, AP Machinebouw, Raven en Hydraram. In dat verband werken wij met dealers die zorgen voor een gepaste geografische spreiding. U merkt dus dat Firma Beel zich verder gaat verbreden richting bijvoorbeeld bosbouw met Prinoth vegetation. Verder moet techniek maximaal renderen en hebben we in dat opzicht de specifieke afdeling Smart
Farming & Construction opgericht.”
“We zijn inderdaad bezig met de uitbouw van een Pro-center. Hier zullen opleidingen in de toekomst een cruciale rol gaan spelen binnen de dynamiek van onze all-in service. Zo helpen we onze klanten om het maximale uit hun producten te halen. Zo wordt Smart Construction – waartoe ook Topcon behoort – soms aanzien als een ingewikkeld iets, terwijl een aannemer het als een doorontwikkeling van de bedrijfsvisie moet zien. Door klanten Smart Farming & Construction oplossingen aan te bieden, verlichten we het werk en verhogen we de efficiëntie. Klanten die een opleiding volgen, getuigen dat die paar uur inspanning zich meervoudig terugverdient in tijd- en efficiëntiewinst.”
“Dat klopt. Topcon is reeds een jarenlange partner van Firma Beel. Voor al wie precisiewerk wil afleveren, is het gebruik van machinesturingen, GNS oplossingen en totaalstations onontbeerlijk. Zo wordt het uitzetten van niveaus en het nivelleren van gebouwen kinderspel. Het grote voordeel is dat wij merkonafhankelijk een oplossing kunnen aanbieden, dus ook op andere graafmachines dan Hitachi. Betrouwbare machines en dito service zijn dan ook een absolute noodzaak. En dat is net wat Firma Beel verbindt.”
“Als dealer zullen we verder ons netwerk versterken en mogelijk ons werkgebied uitbreiden. Wil je een goede algemene service en onderdelenvoorziening uitbouwen, dan zijn aantallen een must. Daarnaast zullen wij blijvend inzetten op kennisopbouw
en -overdracht. Ook zijn wij volop bezig om ons managementteam performanter te maken. Zowel inzake sales, operations als finance verbreden we de capaciteiten binnen ons bedrijf. Ook de uitdagingen op IT-gebied en HR-beleid worden aangepakt. Alle facetten van het bedrijf worden klaar gemaakt voor de toekomst.”
“Als bedrijf willen we een betrouwbare partner zijn voor land- en tuinbouw, maar ook grondverzet en groensector. Naast het zakelijke aspect is er voor ons als familiebedrijf een belangrijke focus met betrekking tot beleving. De vertrouwensband met klanten groeit door de jaren en wij blijven hun persoonlijk aanspreekpunt. Zo nemen wij ook deel aan de openbedrijvendag in oktober om iedereen alle facetten van ons bedrijf te kunnen tonen. Daarnaast zetten wij in op maximale flexibiliteit binnen onze serviceverlening.”
“De informatiesnelweg en digitalisering zullen zich versneld doorzetten. In combinatie met de verdere professionalisering van onze klanten zal dit het verwachtingspatroon enkel verder doen stijgen. Als dealer en importeur zullen wij de kwaliteit van onze technische oplossingen verder moeten versterken. Dataverwerking wordt een speerpunt. Tevens verwacht ik een verdere consolidering en specialisering binnen onze sector. Wij zullen onze klanten mee betrekken in deze transitie, om zo te komen tot een win-winsituatie.”