Goemaat aluminium en kunststof kozijnen met vestigingen in Goedereede, Oud Gastel en Goes nam voor zijn werkzaamheden onlangs een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G410 6×2 met een gestuurde naloopas in gebruik. Dat de nieuwe truck een Scania moest worden, was voor zoon Martijn en vader Jan Goemaat glashelder.
“Wij produceren zowel aluminium als kunststof kozijnen in het kwalitatief hoogste segment en plaatsen die vaak zelf, inclusief het glas”, vertelt directeur en mede-eigenaar Martijn Goemaat over het familiebedrijf. “Onze specialiteit is, dat wij een duurzaam, uitstekend isolerend en nagenoeg onderhoudsvrij product leveren dat helemaal aansluit op de hoge Nederlandse esthetische standaard. Wat dat betreft zijn wij de verbindende schakel tussen de profielenfabrikant en de Nederlandse consument. Daar zit veel eigen ontwikkeling in. Want een kunststof of aluminium kozijn moet in Nederland vaak veel mooier zijn afgewerkt dan in andere landen. Dat vindt je terug in de kleur, de manier waarop het kozijn in elkaar gezet is en de afwerking. Een ander onderdeel van onze meerwaarde is, dat wij veelal zelf plaatsen en glasdicht maken. Op die manier houdt je de kwaliteit het beste in de hand.”
Bij zulke hoge kwaliteitseisen past volgens Martijn maar één merk truck. “Dat het een Scania moest worden, was ons al heel snel glashelder. Enerzijds omdat de technische aspecten van Scania het beste aansloten bij onze eisen. Maar zeker ook omdat het naar ons idee de meest modern ogende truck is. En dat is belangrijk want vrachtauto’s gaan bij ons lang mee.”
“We hebben een dedicated voertuig nodig met een 100 procent op onze eisen toegesneden opbouw. Dus wilden vanaf een heel vroeg moment een optimale samenwerking tussen de dealer en de carrosseriebouwer. Die vonden elkaar direct vanwege de standaard zeer lage chassishoogte bij Scania in combinatie met een innerliner voor een optimaal stijf en sterk chassis. “De hoogte is belangrijk omdat onze glas- en kozijnbokken hoog zijn. De stijfheid en sterkte telt mee vanwege de 18 ton/meter kraan achterop het voertuig. Die Palfingerkraan in een van de meest uitgebreide uitvoering staat daar omdat we dan vanaf één plaats zowel de bakwagen als de aanhanger kunnen laden en lossen. Maar die plek vraagt wel veel van een chassis.”
Waar het chassis zo laag mogelijk moest zijn, wilde Martijn juist weer wel een cabine met een hoog dak. “Daarmee voorkom je dat de bokken boven de cabine uitsteken, krijg je een betere stroomlijn én heb je ook in een verlengde dagcabine toch voldoende ruimte. Ook daar heeft Scania met zijn modulaire bouwwijze een ijzersterke propositie want niet elk merk kan een korte cabine met het hoogste dak leveren. We hadden ook voor de P-cabine kunnen gaan maar dat vind ik toch meer een truck voor in de stad. De G versie vind ik stoerder ogen en heeft een optimale balans tussen een goede instap, veel binnenruimte en een compacte opbouw. Daardoor konden we, ondanks de kraan, toch nog een 7 meter lange laadbak plaatsen. En dat is weer belangrijk omdat onze glas- en kozijnbokken gestandaardiseerd zijn. Nu kunnen we zowel op de aanhanger als de truck hetzelfde laden. Via speciale goten in de laadvloer zetten we de bokken snel vast. Dat scheelt veel tijd en gehannes met spanbanden.”
De nieuwe Scania is verder helemaal toegesneden op zijn inzet op de bouw met veel extra werklicht, een uitgebreid camerasysteem op zowel de truck als de aanhanger en luchtvering rondom. “Dat geeft op een bouwplaats toch vaak net even dat extra stukje in de hoogte waarmee je je bumper heel houdt. Verder hebben we de truck rijk uitgerust. Niet alleen met twee RVS kisten aan het chassis. Ook de cabine kreeg de nodige aandacht met leren bekleding, LED verlichting en premiumstoelen en infotainment met DAB+ en navigatie. Je kunt je voorstellen dat de chauffeur er helemaal gelukkig mee is. Die heeft sowieso iets met Zweedse merken want het is privé een Saabrijder.
Goemaat sloot voor de service een full flexible onderhoudscontract af. “Wij rijden met 60.000 km per jaar dan wel niet zo heel veel kilometers maar we hebben wel veel PTO-uren. Door het onderhoud zo te regelen, hebben wij een stukje vastigheid én een zorg minder. Laat de dealer er maar voor zorgen dat de truck altijd inzetbaar is. Dan kunnen wij doen waar wíj goed in zijn.”