Hét platform over in- & externe logistiek, supply chain en automatisering
Hoe hard de grond ook is,  infrawerk is en blijft mensenwerk

Hoe hard de grond ook is, infrawerk is en blijft mensenwerk

We kennen haar uit de rubriek “Vrouwen aan de Top”. Marsha Goosens schitterde met haar verhaal in editie 3 van dit magazine. Als Operationeel Omgevingsmanager Infra heeft zij een vaste plek verworven in onze sector. U heeft kunnen lezen hoe zij haar werk combineert met een druk gezinsleven. Dat er sprake is van een echt ‘infrahuwelijk’ in huize Goosens, dat hebben we u niet verteld. Toch wordt er aan de keukentafel hetzelfde jargon gesproken. Michiel Goosens is namelijk één van de compagnons binnen Aratis, adviseurs in procurement, contractmanagement en procesmanagement.

We spreken met Marsha en Michiel over de zoektocht naar verbinding, in de grond-, weg- en waterbouw. Over een gezamenlijke missie, mensenwerk en de ‘zachte’ kant van onze ‘harde’ sector.

Installatie van het Borssele Alpha platform – Een project van Aratis.

 

De cirkel is weer rond

In 1997 ontmoetten de twee elkaar op hun opleiding Civiele Techniek, aan de HTS in Rotterdam. “We zijn in 2000 samen afgestudeerd op een project voor een nieuwe manier van containeroverslag. Dat project heeft zelfs de Infratech innovatieprijs in de wacht gesleept”, opent Marsha het gesprek. “Als stel hebben we bij start van onze loopbaan op hetzelfde project gezeten, tot onze -zakelijke- wegen zich scheidden. Na 20 jaar zijn we echter weer op hetzelfde project terechtgekomen, ditmaal de ‘Container Exchange Route’. Zo was de cirkel weer rond. Ondanks dat we vele jaren onze eigen wegen hebben bewandeld bij verschillende organisaties en projecten aan zowel de opdrachtgevers- als de opdrachtnemerskant, kwamen we bij het project CER erachter dat we exact hetzelfde denken over het aspect samenwerken.”

Michiel: “Na 20 jaar weten we dat problemen technisch gelukkig altijd oplosbaar zijn. De echte problemen zitten op het relationele en communicatieve vlak. Wat dat betreft is ons ‘infrahuwelijk’ wel een mooie metafoor voor wat er daarbuiten, op het werk gebeurt. Iedere partij die betrokken is bij een project, moet eigenlijk een soort huwelijk aangaan, waarbinnen je elkaar belooft te ondersteunen in voor en tegenspoed. Waarbinnen je elkaar vertrouwt en met respect behandelt, op basis van gelijkwaardigheid. Dan ontstaan er mooie dingen en mag je een geslaagd project als je kindje beschouwen. Je kunt je de gesprekken tijdens het avondeten wel voorstellen denk ik.       

Daar knoop je geen touw aan vast, als je niet bekend bent met onze branche.”

Zoeken naar betere contractvormen

“Met de ervaring die we bij Aratis door de jaren heen hebben opgedaan aan zowel de opdrachtgevers- als de opdrachtnemerszijde, zoeken we -voor het merendeel- aan de kant van de opdrachtgever continue naar betere contract- en aanbestedingsvormen.

We leven in een tijd waar iedereen op zoek is naar grip op risico’s in grote projecten. Dit wordt voornamelijk gezocht in steeds veranderende contractvormen. In eerste instantie zag je met de geïntegreerde contracten een niet altijd proportionele verschuiving van risico’s naar de markt, hoewel vandaag de dag ook allianties en bouwteams steeds vaker worden toegepast met een evenwichtigere risicoverdeling, een positieve ontwikkeling”, schetst Michiel.

“Voor Aratis staat als een paal boven water dat -hoewel een goed contractkader belangrijk blijft- de oplossing vooral ook ligt aan de zachte kant van de zaak. Laten we elkaar als mens behandelen, met respect. Elkaar in een project ruimte gunnen, sociaal zijn naar elkaar, ons gezond verstand gebruiken, vooruit blijven denken en vooral ook verstand van de inhoud blijven houden. Dan maak je een goed project en heeft iedereen plezier in zijn werk. Inmiddels wordt een dergelijke aanpak op meerdere projecten concreet gemaakt.”

Prinses Alexia windpark, een Aratis project.

 

Goede voorbereiding mag tijd kosten

“Je moet tijd besteden aan de voorkant van een project, om interpretatieverschillen te elimineren”, zegt Marsha. “Daarmee voorkom je dat er verschillende talen in het veld gesproken worden. Dat vraagt om tijd en lef om een vertrouwensbasis te creëren. Het is nu eenmaal een feit dat de wereld van een opdrachtgever en een opdrachtnemer van elkaar verschillen. Het is niet realistisch om te verwachten dat je die verschillen gedurende een project volledig wegneemt.  Je kunt echter wel met dezelfde intentie aan het project beginnen zodat je bij tegenslag samen tot een oplossing kunt komen.”

Michiel voegt toe: “We zijn aan de kant van de klant vaak geruime tijd bezig om een project gedegen van de grond te krijgen. Twee jaar voorbereiding, daarna de aanbesteding en dan wordt er verwacht dat marktpartijen binnen de aanbestedingsperiode zich deze kennis eigen maken? Dat kan, maar alleen als je vooraf maar vooral ook bij de start van een project alles in goede banen hebt geleid en ook ruimte biedt aan de interpretatie van de aannemer. Dat is ons werk bij Aratis, onder andere.”

Een heus gedragskompas

Voor de CER is een gedragskompas opgesteld, met een aantal heldere kernwaarden. “We hebben dit gedragskompas onderdeel van het contract gemaakt. Wil er iemand wijzigingen doorvoeren? Dan heb je te handelen naar de inhoud van dat gedragskompas”, legt Michiel uit. “Vanuit Aratis zijn we -samen met andere professionals uit de sector- bezig met de ontwikkeling van een dienstverleningsconcept waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers worden ondersteund om met concrete maatregelen en door de menselijke verbinding projectdoelstellingen succesvol te realiseren, zo blijft het niet bij een intentie. We zijn ervan overtuigd dat je op deze manier niet alleen mooie projecten maakt maar ook als individu persoonlijk groeit. Dat zorgt ervoor dat je op onze langlopende infraprojecten met plezier naar je werk gaat. Dat willen we toch allemaal”, zegt Michiel tot besluit.    


Aratis B.V.

Van Nelle fabriek

Expeditiegebouw

Van Nelleweg 1

3044 BC Rotterdam

E [email protected]

www.aratis.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?