De afvoer van hemelwater, met name in binnenstedelijk gebied, houdt de gemoederen flink bezig. Niet voor niets initieerde Nering Bögel het spraakmakende ‘Waterquest’, de denktank waarbinnen naar non-conventionele oplossingen wordt gezocht om in de toekomst het hoofd te bieden aan de toenemende regenval. We spreken met Toin Bongers, operations director bij Nering Bögel.
“Waterquest heeft ons veel inzichten gegeven, zowel aan de kant van de problematiek als aan de kant van mogelijke oplossingen. Er zijn ideeën ontstaan die het verdienen om verder onderzocht te worden. Toch gaat het ‘normale leven’ ook gewoon door en zullen we op een ‘hands on’ manier ook moeten zoeken naar praktische oplossingen voor waterafvoer, voor de korte termijn. Zo’n oplossing hebben we nu in handen!”
“Afwateringssystemen kunnen we grofweg in twee categorieën onderverdelen. In punt- en lijnafwatering. Bij puntafwatering moet je denken aan een kolk, bij lijnafwatering aan een lange goot met roosters, minder diep. In beide gevallen wordt het water afgevoerd naar een grote put of waterbekken. Van daaruit wordt het kostbare water verder getransporteerd richting rivieren, uiteindelijk de zee in”, schetst Bongers. Dan heb je in feite te maken met twee problemen: ons afwateringsstelsel is aangelegd volgens een oud principe en nooit berekend geweest op de huidige hoeveelheid water die het te verduren krijgt, met overstromingen als gevolg en al dat regenwater wordt zonder er iets nuttigs mee te doen het land uitgestuurd. Dat is zonde.”
Nering Bögel ging in gesprek met het Duitse Birco, waar men de Max-i goot heeft ontwikkeld. Bongers: “Wij gaan onder onze eigen Brand het Max-i systeem in Nederland introduceren. Dit systeem kun je zien als een xxl-goot. De betonnen goot is vele malen dieper dan de bestaande lijnafwatering die we kennen. Overtollig regenwater blijft achter in de goot, die als waterbuffer functioneert. Daarmee maak je het water direct beschikbaar voor nuttige toepassingen, wanneer nodig. In tijden van droogte bijvoorbeeld, zoals we de afgelopen hete zomers hebben meegemaakt. Met de Max-i kunnen we het hoofd bieden aan twee extreme weersituaties, een waarbij er zoveel water ineens uit de hemel komt vallen dat bij normale goten de afvoercapaciteit tekort zou schieten en een waarbij door extreme droogte er een water tekort ontstaat.”
De Max-i goot is volledig van beton en dermate sterk, dat deze rechtstreeks gelegd kan worden. “Zonder verdere ommanteling, die je bij traditionele goten wel nodig hebt. Dat bespaart ruimte, materiaal en tijd. De Max-i goot is EN1433 gecertificeerd en beschikt over gietijzeren sleuf- of maasroosters. Of er nu loopverkeer of zwaar vrachtverkeer overheen gaat, het maakt allemaal niet uit. Er kan een Boeing overheen rijden zonder enig probleem. Daarom wordt deze goot al toegepast op vliegvelden.”
De Max-i is volgens Bongers relatief duur vergeleken met traditionele afwateringssystemen, maar dan vergelijk je ook appels met peren. Bongers licht toe: “In Duitsland en Frankrijk wordt Max-i al toegepast, er zijn pilots op vliegvelden en in havengebieden waar er zware eisen aan de afwatering worden gesteld. Tot nu toe wordt er rechtstreeks aan de eindklant geleverd, dat zijn voorschrijvers, luchthavens en lokale autoriteiten. Zo zullen we in Nederland Max-i in eerste instantie ook gaan vermarkten; door dit systeem rechtstreeks aan te bieden, waarbij we helder zullen maken dat het zinvol is om Max-i preventief in te gaan zetten.”
Volgens Bongers is het noodzakelijk dat er anders gedacht gaat worden over afwatering. “Je moet verder durven denken dan de bestaande gootsystemen. Risico’s loop je niet met Max-i, omdat alles is ontworpen en uitgevoerd op basis van ‘proven technology’. Het idee is alleen -letterlijk en figuurlijk- verder uitgediept.” Nering Bögel Max-i is in verschillende breedtes en dieptes beschikbaar, al naar gelang waar de situatie om vraagt. Tot besluit zegt Bongers: “Anders denken is dus noodzakelijk, maar daarna geniet je ook van een echte oplossing. We denken hiermee een grote slag te kunnen maken, in eerste instantie richting luchthavens, havens en logistieke centra. Natuurlijk is het zo dat onbekend onbemind maakt. Daarom wil ik iedereen die interesse heeft uitnodigen om ons te bezoeken op de Dag van de Openbare Ruimte 2020, op 30 september en 1 oktober 2020 in de Jaarbeurs Utrecht of al eerder, op de RioleringsVakdagen 2020 in Gorinchem, op 17, 18 en 19 maart aanstaande.”