Er wordt veel voorspeld en gepland wanneer het gaat om alternatieven voor diesel, maar veel speelt nog in de toekomst, terwijl de CO2-uitstoot nu direct al omlaag moet. Maar elektrische trucks zijn nu nog meestal bakwagens en waterstoftrucks zijn nog jaren weg. Daarom, zegt Iveco, kun je wanneer je nú CO2 wilt besparen, het beste een Iveco S-Way op LNG kopen, zeker nu Bio-LNG op grote schaal beschikbaar komt. “Daarmee zijn de klimaatdoelen op korte termijn het beste gediend.”
Met die klimaatdoelen wil het nog niet echt de goede kant op gaan. Zeker nu de coronapandemie voor het overgrote deel is teruggedrongen, concluderen klimaatdeskundigen dat de ‘klimaatwinst’ die aan de lockdowns te danken was, weer grotendeels teniet is gedaan. Wat er dus moet gebeuren is op de kortst mogelijke termijn meteen wat doen aan de uitstoot.
Iveco is pionier waar het gaat om trucks die op LNG rijden. Alweer een kleine tien jaar loopt het bedrijf voorop met deze techniek en wist het een mooi marktaandeel te realiseren in het segment van de supermarktdistributie. In die periode is de techniek rond LNG flink verbeterd. Daarbij gaat het vaak om kortere afstanden en zware ladingen.
“Iveco heeft bewezen dat onze trucks voor deze inzet prima geschikt zijn. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Juist de S-Way is de LNG-truck die de grootste actieradius heeft. We hebben de meest praktische indeling van het truckchassis, waardoor we grotere tanks kunnen monteren. Dat maakt onze trucks bij uitstek geschikt voor langere ritten. Steeds meer klanten realiseren zich dit en zetten de S-Way, soms zelfs als LZV, in op internationale routes”, zegt Loek Vroon, commercieel directeur bij Iveco NLS.
De huidige LNG-trucks bereiken een reductie in CO2-uitstoot van twintig procent en doen qua kosten niet onder voor hun diesel-pendanten. Maar juist in het najaar van 2021 zal Bio-LNG als brandstof doorbreken. De beschikbaarheid daarvan maakt dat dezelfde trucks met dezelfde techniek een CO2-reductie van bijna honderd procent bewerkstelligen. De grondstof voor LNG komt uit de afvalwereld, en dit is waar het met LNG in eerste instantie om begonnen was.
Sinds kort kan Bio-LNG op zodanige schaal worden geproduceerd, dat het regelmatig en met de vereiste kwaliteit aangeleverd kan worden bij het groeiende netwerk van LNG-tankstations in ons land. “Waar we naartoe willen, is dat met Bio-LNG wordt voorkomen dat afval de verbrandingsoven in gaat en dat was het dan. Bio-LNG is een methode om afval te hergebruiken als truckbrandstof, en daarmee meteen de CO2-uitsoot van het wegtransport te laten afnemen”, aldus Iveco.
Ook al kunnen trucks op een 100% Bio-LNG rijden, in eerste instantie wordt, nu de levering van Bio-LNG op gang komt, Bio-LNG bijgemengd met 30% LNG dat we kennen als sterk afgekoeld aardgas. “Op die manier kunnen we in relatief korte tijd een brede toepassing van het gas vinden en alvast een forse CO2-reductie voor het wegvervoer realiseren.”
Onlangs werd in Amsterdam-West de eerste Bio-LNG fabriek van ons land geopend. Hierin werken diverse partners samen, die willen zorgen voor een productie van naar verwachting zo’n 3,4 kiloton bio-LNG per jaar, waarmee het de uitstoot van ruim 14,3 kiloton fossiele CO2 voorkomt. Dit is genoeg voor 13 miljoen wegkilometers. Bij de productie van Bio-LNG ontstaat ook bio-CO2. Dit wordt afgevangen voor hergebruik in de glastuinbouw. Zo ontstaat een buitengewoon effectieve en milieuvriendelijke keten.
Dit is waar het bij de start van het LNG-project om te doen was; uit afvalstromen een brandstof produceren die gebruikt kan worden in vrachtwagens. En dat is nog maar het begin. De verwachting is dat ook andere partijen Bio-LNG zullen gaan produceren, met als gevolg een breder aanbod en een bredere beschikbaarheid en een dichter netwerk van tankstations.
Betrokken partijen verwachten dat de productie van Bio-LNG in Europa de komende paar jaar zal vertienvoudigen. Dit is erg belangrijk, omdat op deze manier een relatief snelle en meetbare reductie van CO2-uitstoot haalbaar is. Bovendien krijgt tegelijkertijd de afvalverbrandingsoven, die niet al te schoon is, minder te verwerken krijgt, omdat steeds meer afval op een effectieve manier wordt hergebruikt. De genoemde vertienvoudiging zal binnen drie jaar vanaf nu al worden bereikt, zo is de verwachting.
Bio-LNG heeft dus voordelen die komen bovenop de emissievoordelen die al gelden voor niet-Bio-LNG. Dat zijn een lagere uitstoot van deeltjes en van NOx, alsmede een lagere uitstoot wanneer gemeten wordt met broeikasgasuitstoot binnen de hele keten, dus well-to-wheel. De komst van Bio-LNG heeft geen merkbare invloed op de prestaties van een truck. Ook kan Bio-LNG, al dan niet in een mengvorm met bestaand LNG, gemengd worden.
De komst van Bio-LNG is pure winst en rechtvaardigt de weg die Iveco destijds is ingeslagen. De productie van Bio-LNG is zodanig ontworpen dat zelfs een bijkomend restproduct wordt afgevangen en hergebruikt in een sector die in ons land al heel graag wil verduurzamen.
Voor Iveco is de komst van Bio-LNG de bevestiging dat het merk het juiste pad van verduurzaming heeft gekozen. “Met ons aanbod van LNG-trucks kunnen vervoerders al op korte termijn een aanzienlijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelen, zonder dat ze daarvoor grote investeringen hoeven te doen. Iveco levert daarbij ook de nieuwe X-Way, een truck die perfect geschikt is voor toepassing in het bouwverkeer. Dit kan allemaal zonder verdere vrees voor hogere kosten en er zijn verder geen investeringen in bijbehorende apparatuur nodig. De onderhoudskosten zijn vergelijkbaar met een diesel, dus ook dat kan geen bezwaar zijn.”