Meer schone machines op de bouwplaats. Vanaf volgend jaar kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor uitstootvrij bouwmaterieel, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan graafmachines, betonmixers of bouwaggregaten. Daarnaast start er ook een subsidie aanvraag voor de ombouw of aanpassing van diesel materiaal naar bijvoorbeeld waterstof of elektrisch.
Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) zegt: “Uitstootvrij bouwen scheelt een hoop kopzorgen over stikstof. En het is fijn voor de mensen die werken of wonen op en rond bouwplaatsen. Schonere lucht en minder herrie. Het ombouwen of vervangen van vervuilende bouwmachines kost veel geld. Daarom geven we bouwondernemers graag een steuntje in de rug”.
Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60% minder stikstof en 0,4 megaton minder CO2 uitstoot (vanaf 1990 wordt de stikstof uitstoot gemeten), zoals vastgelegd in de Aanpak Stikstof en in het Klimaatakkoord. Deze subsidieregeling draagt daar aan bij. Bijna alle stikstofuitstoot van de bouw komt van het gebruik van de bouwvoertuigen en machines op de bouwplaats. Deze machines en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n tachtigduizend zijn in Nederland, draaien vaak de hele dag op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit.
Maximum bedrag per ondernemer
Ondernemers kunnen tot 40% van de meerkosten van het aanpassen of ombouwen naar emissieloos materieel bij de aanschaf van dit materieel terugkrijgen. Het kabinet wil MKB-bedrijven extra tegemoet komen, zij kunnen daarom over de aanpassing of ombouwkosten tot 50% subsidie krijgen. Het gaat daarbij om de aanschaf van nieuwe machines en bouwvoertuigen, bijvoorbeeld met een accu of op waterstof. Ook bestaand materieel kan met subsidie worden aangepakt. Denk aan de ombouw van diesel naar elektrisch, of aan het plaatsen van katalysator die de vieze stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80% verminderen. Deze optie is ook beschikbaar voor grote zeegaande bouwvaartuigen.
Bouwend Nederland
“Ik vind het belangrijk dat de bouw- en infrasector bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en daarom versneld de transitie naar zero emissie mobiele werktuigen/(bouw)materieel maakt,” benadrukt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “Daarom zijn Bouwend Nederland, BMWT en CUMELA samen met de overheid aan de slag met een routekaart die de weg wijst naar een volledig schone bouw. Het ombouwen van materieel en de aanschaf van emissievrije machines zijn echter nog erg duur. Daarom is het goed dat het kabinet de portemonnee trekt, met deze impuls kan de sector verder doorontwikkelen en wordt deze belangrijke transitie voor ondernemers realistischer en beter betaalbaar.”
Bekijk hier de regeling, zoals die in internetconsultatie is gegaan afgelopen week: https://www.internetconsultatie.nl/subsidieregeling_schoon_en_emissieloos_bouwmaterieel