Op 29 februari vindt de negende Logistiekdag Nederland plaats, met als hoofdthema ‘Versterken van ketens: samen bouwen aan meerwaarde’. Een evenement dat elk jaar op grote belangstelling kan rekenen. “Wij willen dat de bezoekers naast waardevolle contacten ook echt met praktische oplossingen naar huis gaan. En dat élk onderdeel van de keten vertegenwoordigd is. Van de logistieke dienstverleners tot de verladende partijen en van beleidsmedewerkers tot wetenschappelijke onderzoeksinstituten”, vertelt Cheyenne den Dikkenboer, Congresontwikkelaar van Management Producties. Samen met directrice Danielle Schonhage organiseert zij de Logistiekdag.
“Er is plaats voor maximaal 200 bezoekers die volop de gelegenheid krijgen om andere ondernemers, beleidsmakers en managers uit de logistiek te ontmoeten. We bieden de deelnemers een ruim aanbod van praktische keuzethema’s, met gerenommeerde sprekers uit het wetenschappelijk onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Wij sturen er echt op aan dat de sprekers best practices aanleveren. Lessons learned is eveneens een belangrijk speerpunt.”
Wie het programma bekijkt, ziet inderdaad een groot aantal indrukwekkende sprekers, waaronder hoogleraren en onderzoekers van een zestal universiteiten. Daarnaast zijn er twee gedeputeerden van de provincie Zuid-Holland aanwezig, evenals de directeur van het Nederlandse instituut TKI Dinalog. Strategische kennis en praktijkervaringen zullen gedeeld worden door vertegenwoordigers van toonaangevende bedrijven zoals Streamliner, NPRC, Dutch Fresh Port, Royal FloraHolland, Intospace, Prologis en de Stec Groep. “Het zijn uitdagende tijden voor zowel verladers, retailers als logistiek dienstverleners. Samen het gesprek aangaan draagt bij tot beter inzicht.”
De Logistiekdag 2024 vindt plaats in het Provinciehuis Zuid-Holland In Den Haag en wordt geopend door Jaap Smit, commissaris van de Koning in de gelijknamige provincie. “De ochtend staat in het teken van de wijze waarop men samen een milieuvriendelijke toeleveringsketen kan realiseren. Hoe werkt dit in de praktijk, wat zijn de risico’s en de best practices?”
Désirée van Gorp, hoogleraar International Business aan de Nyenrode Business Universiteit, zal bijvoorbeeld spreken over de vereiste verschuiving van kostengericht denken naar ecosysteem denken. Den Dikkenboer vervolgt: “Na de netwerklunch kunnen bezoekers hun eigen middagprogramma samenstellen aan de hand van diverse keuzethema’s.”
Het ontlasten van het wegennet is zo’n belangrijk keuzethema. Diverse sprekers bieden oplossingen om de multimodale ontsluiting zo goed mogelijk te organiseren. Denk hierbij aan varen op waterstof, AI voor de logistiek en het programma Joint Corridors Off-Road.
“Ook de plaatsing van XXL-distributiecentra leidt tot veel discussie in Nederland. Daarom geven sprekers antwoorden op vragen als: hoe zorgen we voor een goede inpassing en verduurzaming? Welke kansen bieden smart warehousing en robotics? En hoe laat je deze in de praktijk functioneren? En voor verdere verdieping kan men na de koffiepauze het keuzethema Ruimte voor Warehousing bijwonen, waar het maximaal benutten van de ruimte wordt besproken.”
“De AgroVersFood vormt een grote sector In Nederland. Het vers houden van producten evenals het tegengaan van verspilling, zijn hier van groot belang. Logistiek is dus van cruciaal belang in deze ketens. We schenken daarom ruim aandacht aan onderwerpen als slimme oplossingen voor het versvervoer, footprint-verlaging en ketensamenwerking in hubs.”
Een ander keuzethema besteedt aandacht aan een uitdagend onderwerp op de agenda van elke supply chain manager: hoe verhoog je de duurzaamheid van jouw organisatie? “Men krijgt hierbij antwoord op vragen als: hoe ga je bij het meten van de CO2-footprint van fictieve naar realtime data? En hoe berekenen we scope 3 in onze supply chains?”
Dat de capaciteit binnen de logistiek optimaal benut moet worden om ketenverantwoordelijkheid te realiseren, is duidelijk. Daarom staat het zesde keuzethema in het teken van de rol die artificial intelligence en slimme software hierbij speelt. “Dit keuzethema is dusdanig samengesteld dat de bezoeker ontdekt welke digitale samenwerkingen nou echt best practices zijn”, besluit Den Dikkenboer.