Het zeker stellen van de veiligheid van personeel op bouwterreinen, werkplaatsen, magazijnen, distributiecentra et cetera is een zware, maar noodzakelijke taak. Voertuigen en rijdend materieel opereren veelal in een omgeving waar ook personeel loopt en andere machines of voertuigen rijden. Het is vaak een hele uitdaging om de veiligheid te waarborgen. Brigade Electronics introduceert juni dit jaar een mooie oplossing voor bovengenoemde sectoren: de ZoneSafe. Dit is een detectiesysteem met RFID, waarbij door middel van tags een detectiezone wordt gecreëerd. Personen of objecten die een tag dragen en die zich in de detectiezone bevinden, worden gedetecteerd en net als de bestuurder van het voertuig gewaarschuwd.
“Je kunt je voorstellen dat een bestuurder van een voertuig zó gefocust is op zijn taak, of er sprake is van gebrekkig zicht of lawaai en dan zit een ongeluk in een klein hoekje”, zegt Jeroen Levert, business development manager bij Brigade Electronics. Het bedrijf is gespecialiseerd in voertuig veiligheidssystemen met als doel ongelukken voorkomen en mensenlevens besparen. Voor iedere branche en ieder soort voertuig bestaat er een specifieke oplossing. In de bouw wordt bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van de Backeye®360 – met een 360 graden rondom zicht en radar obstakeldetectie. In de waste sector wordt dit veelal gecombineerd met een MDR en er zijn ook bedrijven die met de traditionele camera’s en monitoren werken. De ZoneSafe is uitermate geschikt voor de logistieke sector en distributie sector maar zeker ook voor de bouw. Eigenlijk voor alle bedrijven en projecten waarbij rijdend materieel en personen op dezelfde plek c.q. in dezelfde ruimte werken en er dus een gevaar op ongelukken bestaat.
De basisunit en de antenne (met een bereik van 3-10 meter) kunnen snel en eenvoudig in en op het voertuig geplaatst worden. ZoneSafe maakt gebruik van RFID (radiofrequentie-identificatietechnologie) voor het creëren van detectiezones rondom het voertuig. De antenne(s) detecteert RFID-tags die door werklieden in hesje of helm gedragen kunnen worden of te plaatsen zijn op objecten op de bouwplaats. “Wanneer de detectiezone een tag signaleert, ontvangt de bestuurder van het voertuig automatisch een visuele en akoestische waarschuwing via de basisunit in zijn cabine. De gedetecteerde tag geeft een trillend waarschuwingssignaal aan de drager ervan zodat die weet dat er een voertuig nadert. Ideaal, ook bij slecht weer, slecht zicht, dode hoeken, obstakels of zelfs wanneer er gehoorbescherming wordt gedragen.” Levert vult aan: “Er zijn geen beperkingen aan het aantal tags of antennes op de basisunit.”
“Het werkt zeer preventief,” weet Levert, “want personen gaan veel bewuster om met de risico’s. Alleen al die bewustwording voorkomt veel ongelukken. Waar men vroeger nog wel eens geneigd was de kortste (maar niet per se veiligste) route over een bouwterrein te nemen, weet men nu: ik heb zo’n tag en wil niet gedetecteerd worden. En mocht je je toch in de gevarenzone bevinden, dan is er een dubbele attentiewaarde bij jou en de bestuurder, wat een ongeluk kan voorkomen.” Het ZoneSafe systeem is door middel van een dashboard uit te lezen. Het dashboard is een op de cloud gebaseerd beheersysteem dat samenwerkt met het ZoneSafe-systeem voor de identificatie, bewaking en registratie van alle tag-activiteit. “Dat geeft heel veel inzicht en wanneer je er analyses op los laat, kan de veiligheid nóg optimaler beheerd worden waardoor ons doel ‘een optimale veiligheid voor iedereen’ weer een stap dichterbij is.” De Zonesafe is sinds medio juni leverbaar.