Matexpo heeft als beurs voor bouwmaterieel een gedegen reputatie opgebouwd. Maar een vakbeurs blijft een statische voorstelling van het materieel, terwijl net in deze branche een werkend voorbeeld zoveel meer verhelderend kan werken.
Het kernidee van demonstratiedagen werd voor het eerst uitgewerkt in combinatie met de Matexpo vakbeurs zelf. Op het ongebruikte terrein van het ‘eiland’ naast de beurs, omringd door af- en opritten van de autosnelweg, werd een eerste poging gedaan om bouwmaterieel in zijn natuurlijke omgeving te presenteren. Die eerste poging was lovenswaardig, maar had toch niet het gewenste resultaat. Daar waren verschillende redenen voor: de afgelegen ligging, de bereikbaarheid via de brug over de autosnelweg en vooral het slechte weer op de demodagen zelf.
Maar de kiem voor de Demo Days was gelegd en de organisatoren van Matexpo besloten aparte Demo Days te organiseren op een geschikt terrein en dat afwisselend met de jaren waarin de grote vakbeurs zelf plaatsvindt. Een eerste editie Demo Days powered by Matexpo ging door op 8 en 9 september 2018 in Braine-l’Alleud, was meteen al succesvol en de deelnemende bedrijven zagen wel wat in het concept. Helaas werd de tweede editie, gepland voor 2020, door de coronacrisis verhinderd. Maar dat ligt achter de rug en dit jaar gaat de organisatie er weer volop voor.
De Demo Days zullen plaatsvinden op 3 en 4 september 2022 op Terril Saint Antoine in Boussu, even ten westen van provinciehoofdstad Bergen. Dit uitgestrekte terrein leent zich perfect om grondverzetmaterieel, recyclingmachines en bouwvrachtwagens te demonstreren. Ook breek- en zeefinstallaties komen aan bod. Er zullen twee grote zones komen voor al het materieel en een prachtig parcours voor de vrachtwagens in deze spectaculaire omgeving. Het terrein is een oude afvalberg van de mijnindustrie in de omgeving en wordt nu enkel benut als (illegaal) motorcrossparcours. Het plan is om de hele site te restaureren en als natuurgebied open te stellen.
Voor de trucks komt er een parcours van ongeveer anderhalve kilometer lang, waarop de deelnemende constructeurs ieder drie bouwvrachtwagens zullen demonstreren. Het volledige terrein van Terril Sainte Antoine beslaat 50 hectare, maar slechts een gedeelte zal voor de Demo Days benut worden. Misschien een minpuntje: door de smalle toegangswegen wordt de aanvoerroute beperkt voor vrachtwagencombinaties tot 90 ton. De zwaarste machines zullen er dus niet getoond kunnen worden.