In de logistieke wereld zijn tractiebatterijen onmisbaar. Van elektrische vorkheftrucks en pallettrucks tot hoogwerkers en schoonmaakmachines: ze draaien allemaal op tractiebatterijen. Is er een probleem met zo’n batterij? Dan wordt er vaak direct een nieuwe aangeschaft. Maar dat is lang niet altijd nodig, Regbat biedt een duurzaam en kostenbesparend alternatief: regenereren.
Theo de Wit, eigenaar van Regbat, vertelt enthousiast over zijn bedrijf: “Al sinds 2011 leveren we accu’s en batterijen. Zowel nieuw als gebruikt, maar met regeneratie onderscheiden we ons van andere traditionele aanbieders. We zijn gevestigd in Hoofddorp en hebben een grote klantenkring opgebouwd. Daarom hebben we zes jaar geleden een tweede vestiging geopend in Helmond. Inmiddels krijgen we vanuit heel Nederland tractiebatterijen binnen met de vraag of we deze kunnen regenereren. Logisch, want het regenereren van een tractiebatterij is milieuvriendelijk en bespaart je flink wat kosten.”
Een tractiebatterij is duur. “Als de batterij capaciteit verliest, zien we dat er vaak gekozen wordt voor de aanschaf van een nieuwe batterij. Maar bij veel batterijen kun je door regeneratie de verloren capaciteit terugwinnen. Regeneratie verlengt de levensduur van je tractiebatterijen en ze verbruiken ook nog eens minder energie. Na de regeneratie verbruikt de batterij tijdens het opladen 10 tot 15 procent minder stroom.”
Een belangrijk thema in de sector is en blijft duurzaamheid. Steeds meer bedrijven moeten voldoen aan de circulaire doelstellingen. “Veel bedrijven geven hierover advies, maar wij hebben een concrete toepassing. Accu’s en tractiebatterijen zijn duur en milieubelastend. Maar met regeneratie geef je ze een langer of tweede leven: dat is goed voor het milieu en de portemonnee”, stelt De Wit. “Zo kunnen bedrijven concrete stappen nemen om aan hun circulaire doelstellingen en verplichtingen te voldoen.”
“Daarnaast is het regenereren van een batterij 70 procent goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe batterij. Bovendien krijgen al onze klanten garantie op het eindresultaat. We testen de capaciteit na regeneratie en weten dat de batterij aantoonbaar beter is, dus dat garanderen we dan ook.”
Regbat werkt volgens het no cure, no pay-principe. De Wit vertelt: “Klanten vragen vooraf altijd: ‘hoe goed wordt onze batterij door regeneratie?’. Begrijpelijk, want dat is belangrijk voor hun beslissing. Maar wij kunnen ook niet in de batterij kijken. Als een tractiebatterij bij ons binnenkomt beginnen we daarom eerst met testen. Op basis daarvan weten we hoeveel van de verloren capaciteit we kunnen terugwinnen. Soms is de batterij ook gewoon op of is er een ander probleem. Daar zijn we eerlijk over. Wij geven de klant een onderbouwd advies en als er geen regeneratie volgt, gaat de batterij zonder kosten retour. De kosten voor zo’n test nemen we voor onze rekening.”
“Kunnen we de capaciteit wél verbeteren? Dan gaan we aan de slag met de regeneratie. We verwijderen tijdens het proces het loodsulfaat van de loodplaten, waardoor de capaciteit herstelt. De batterij gaat 1 tot 3 dagen aan de regeneratiemachine, die we volgens ons eigen patent hebben gebouwd. Na de behandeling wordt de batterij tweemaal getest. We kunnen de klant met de testresultaten laten zien hoeveel ampère-uur de batterij weer levert. Het eindresultaat? Een batterij met een hernieuwde capaciteit, waar de klant weer jaren mee vooruit kan.”
Recentelijk is Regbat ook in een andere tak van sport aan de slag gegaan: milieuvriendelijke en kostenbesparende oplossingen voor het opslaan van energie. Zo leveren ze via LFP Batteries batterijen en omvormers voor energieopslag. “Particulieren en bedrijven met zonnepanelen produceren vaak overdag teveel stroom, die ze bijvoorbeeld ’s avonds wel weer kunnen gebruiken”, legt de Wit uit. “Bedrijven kunnen zo hun teveel geproduceerde energie opslaan in een batterij, om het later weer te gebruiken. En dat doen we allemaal full-service. We leveren systemen voor mobiele oplossingen, woonhuizen, zakelijk en de industrie van 500 watt tot 1,5 megawatt of meer. Samen gaat we voor milieuvriendelijk kosten besparen.”