Renault Trucks zet zijn investering in elektrische mobiliteit voort. Vanaf 2023 zal er een volledig elektrisch Renault Trucks-gamma beschikbaar zijn voor elk segment, met name distributie, bouw en langeafstandstransport. Om deze ontwikkelingen te ondersteunen en het meest complete en competitieve gamma op de markt te kunnen aanbieden, richt de onderneming een afdeling op die zich toelegt op elektrische mobiliteit. Zo bevestigt Renault Trucks zijn inzet om te transporteren zonder fossiele brandstoffen.
Om de doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs te helpen halen, zijnde de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 1,5 graden Celsius in vergelijking met het pre-industriële niveau, wil Renault Trucks de vrachtwagenmarkt transformeren. Dit doet het door het aandeel verbrandingsmotoren te reduceren en zijn wagenpark geleidelijk te elektrificeren, om zo binnen 30 jaar koolstofneutraal te worden. Omdat vrachtwagens een levensduur van minimaal tien jaar hebben, zal geen enkele vrachtwagen die de fabrikant in 2040 op de markt brengt nog op fossiele brandstoffen rijden. Elektriciteit zal de dominante factor zijn in deze belangrijke transformatie richting koolstofvrij transport.
In maart 2020 begon Renault Trucks zijn tweede generatie elektrische voertuigen te produceren in de fabriek van Blainville-sur-Orne. De Franse fabrikant heeft nu het meest complete volledig elektrische gamma op de markt, gaande van 3,1 tot 26 ton. Met de Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. en de Renault Trucks Master Z.E. voldoet het aan de vereisten voor stadsvervoer, levering, distributie en afvalophaling.
Maar Renault Trucks wil de elektrificatie van voertuigen uitbreiden voor alle mogelijke toepassingen. De fabrikant bereidt zich voor om vanaf 2023 een Z.E.-trekker op de markt te brengen die tegemoetkomt aan de behoeften van regionaal en interregionaal vervoer. Tegen die datum zal ook een volledig elektrisch gamma voor stedelijke omgevingen beschikbaar zijn. Vanaf 2025 zal Renault Trucks een segment kunnen aanbieden op brandstofcellen, voornamelijk voor langeafstandsgebruik.
“Elektrische mobiliteit is de pijler van onze strategie en wij willen de toon aangeven”, aldus Bruno Blin, President Renault Trucks. “We streven ernaar om 10% van onze verkoop elektrisch te maken tegen 2025 en 35% tegen 2030. Tegen 2040 zullen al onze voertuiggamma’s 100% vrij zijn van fossiele brandstoffen.”
Om zijn doelstellingen te bereiken, wordt Renault Trucks ondersteund door gespecialiseerde afdelingen, zowel qua R&D (onderzoek en ontwikkeling) als verkoop- en naverkooporganisatie.
Op het vlak van R&D wil Renault Trucks de belangrijkste technologische uitdagingen van deze revolutie aangaan via strategische partnerschappen, alsook door te vertrouwen op synergieën binnen de Volvo Group, waar het deel van uitmaakt, om de volumes te verhogen en de kosten te drukken.
Om transporteurs de beste oplossingen op het vlak van elektrische mobiliteit te bieden, zal Renault Trucks kunnen rekenen op de nieuwe ontwikkelingseenheid binnen de Volvo Group die zich bezighoudt met middelzware voertuigen, een belangrijk segment voor de gefaseerde introductie van elektrische mobiliteit voor vrachtwagens. Renault Trucks zal ook voordeel halen uit de partnerschappen die werden ontwikkeld door Volvo Energy, de nieuwe entiteit van de Group de nieuwe entiteit van de groep die zich bezighoudt met de levering, het tweede leven en de recycling van batterijen, evenals met oplaadoplossingen. Wat de ontwikkeling van batterijpacks specifiek voor vrachtwagens betreft, zal de Volvo Group kunnen profiteren van de strategische alliantie met Samsung SDI.
Om deze duurzame transitie mogelijk te maken, zal Renault Trucks ook de steun krijgen van zijn nieuwe R&D-centrum in Lyon, de X-Tech Arena, dat tegen begin 2023 zal worden gebouwd door middel van een investering van 33 miljoen euro.
Wat de marketing van zijn Z.E.-gamma en klantenondersteuning betreft, heeft Renault Trucks een nieuwe entiteit opgericht die verantwoordelijk is voor projecten rond elektrische mobiliteit, om zowel de operationele efficiëntie als de klantentevredenheid te verhogen. Dit team heeft enorm veel ervaring en werkt hard om partnerschappen aan te gaan waarbij alle belanghebbenden (transportbedrijven, distributeurs, overheden, energieleveranciers enz.) worden betrokken. Zo kunnen we transporteurs een slim en competitief elektrisch rijbereik met toegevoegde waarde aanbieden.
Tot slot heeft Renault Trucks diensten in het voertuigaanbod opgenomen om het leven te vereenvoudigen van klanten die op zoek zijn naar de beste oplossing voor hun activiteit. Naast het voertuig zelf biedt Renault Trucks een uitgebreid transportpakket aan. Dit omvat batterijen en oplossingen voor de installatie van laadfaciliteiten op de terreinen van de klant, energieoptimalisatie, reparatie en onderhoud, financiering en verzekering. Renault Trucks, dat het leven van zijn klanten gemakkelijker wil maken, streeft ernaar de constructeur te zijn die gemoedsrust belooft. In deze periode van grote veranderingen en onzekerheid is dat ongetwijfeld wat transporteurs het hardst nodig hebben.