Op maandag 20 september bracht de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Steven Van Weyenberg een werkbezoek aan Staad B.V. Tijdens het bezoek heeft onder andere Pieter Staadegaard, algemeen directeur van Staad B.V., de staatssecretaris zijn inzichten in de markt op het gebied van emissieloze machines bijgebracht.
De staatssecretaris liet na afloop van het gesprek weten onder de indruk te zijn van het bedrijf en de verhalen die hij hoorde. Van Weyenberg: “Dergelijke bezoeken helpen mij ervoor te zorgen dat het beleid dat we uitwerken zo goed mogelijk bij de praktijk aansluit. Dat is heel waardevol. Uiteindelijk wil ik dat de financiële ondersteuning die we inzetten ondernemers echt helpt bij het elektrificeren van graafmachines en andere bouwmachines. Ervaring uit de sector zijn daarbij een enorme hulp. Veel dank dus!”
De dochteronderneming van Staad heet Electric Construction Equipment en is in januari 2020 opgericht om zich volledig te focussen op het verwezenlijken van een emissieloze bouwplaats, Electric Construction Equipment is begonnen met de elektrificatie van graafmachines. De staatssecretaris was onder de indruk van de duurzame ontwikkelingen die er al zijn en nam met veel belangstelling kennis van het feit dat de meeste elektrische graafmachines op dit moment door Electric Construction Equipment worden geëxporteerd naar andere Europese landen. Daar zou verandering in moeten komen. Door nieuwe subsidies die volgend jaar in zouden moeten gaan, wordt het voor ondernemers behapbaarder om de stap naar een elektrische graafmachine te gaan maken. De Nederlandse markt kan koploper zijn in het elektrificeren van bouwmaterieel maar daarvoor moet de overheid de juiste stappen gaan zetten zodat iedere ondernemer er ook beschikking toe kan krijgen.
De ambities van Electric Construction Equipment zijn dan ook om de stappen te blijven zetten naar een emissieloze bouwplaats waarbij dit voor iedereen toegankelijker wordt. Op dit moment zijn de graafmachines nog vrij kostbaar doordat er te weinig vraag naar is. ‘’Wanneer we kunnen opschalen kunnen de kosten voor onze klanten ook omlaag aldus, Pieter Staadegaard.’’ In sommige andere Europese landen zoals bijvoorbeeld in Scandinavië zijn de juiste stappen al gezet en daar zie je snelle ontwikkelingen op de bouwplaats. De subsidieregelingen die daar gelden houden in dat je als middel of klein bedrijf tot wel 50% van de aanschafwaarde kan terugkrijgen via een subsidiepot. De subsidieregeling SEB- (Schoon en Emissieloos Bouwen) gaat naar verwachting begin 2020 van start in Nederland. Een ambtenaar van IenW laat weten dat die nu wordt vormgegeven. Het idee is dat ook in Nederland een subsidieregeling ervoor gaat zorgen dat ondernemers worden ondersteund bij het aanschaffen van emissieloos bouw materieel. Goed nieuws dus! Het programma Schoon en Emissieloos Bouwen is mede op verzoek van De Groene Koers opgericht. Het betreft een samenwerking van de ministeries IenW, BZK en EZK met de markt en medeoverheden waarmee de beleidsdoelstellingen van het Klimaatakkoord, Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof voor mobiele werktuigen en bouwlogistiek worden gebundeld.
Meer informatie: www.opwegnaarseb.nl
Materieelleveranciers spelen een sleutelrol in verduurzaming van materieel op weg naar een emissieloze bouwplaats. Door duurzame machine-innovatie neemt de toeleverende sector haar verantwoordelijkheid in het bevorderen van een gezonde leefomgeving en een beter milieu. Inspirerende koplopers die emissievrije en emissiearme machines ontwikkelen, zijn een voorbeeld voor anderen om samen te werken aan een duurzame sector. Daarom steunt De Groene Koers bedrijven zoals Staad die concreet werken aan verduurzaming van materieel. Mede dankzij De Groene Koers is dit bezoek aan Staad tot stand gekomen. De Groene Koers is hét duurzame branche-initiatief van BMWT, Bouwend Nederland, CUMELA en VHG, dat verduurzaming van materieel bevordert door partijen te verbinden, kennis te delen en inspirerende voorbeelden te promoten.
Meer informatie www.degroenekoers.nl
De staatssecretaris ontmoette bij Staad ook twee MKB-ondernemers, Chris Ploegmakers (Ploegam) en Jaap Veldhuizen (bestuurslid Cumela) die graag in elektrisch materieel investeren. Zij benadrukten dat 70% van de machine-eigenaren MKB-ondernemers zijn. Voor overheid én opdrachtgevers dus zeer relevante gesprekspartners. Jaap Veldhuizen rekende eenvoudig voor dat de ambitie van het klimaatakkoord, om tot 2030 0,4 Mega ton CO2 overeenkomt met een reductie van 125 miljoen liter diesel. Op basis van een gemiddeld diesel verbruik van 7500 liter per machine per jaar moeten er dan in 2030 meer dan 15000 machines 100% emissieloos werken.Tegen het licht dat de huidige ontwikkeling nog maar net is begonnen en er nog geen sprake is van serieproductie maakt een stevig stimuleringspakket met behoud van een gelijk speelveld noodzakelijk. Opdrachtgevers zijn bovendien met hun inkoopbeleid soms nog ambitieuzer dan het overheidsbeleid. Afstemming met de transitiepaden waaraan wordt gewerkt in het kader van Schoon en Emissieloos Bouwen, maar ook handhaving van Emvi-beloftes zijn daarom belangrijk, aldus het cumelabestuurslid.
De staatssecretaris liet na afloop van het gesprek weten onder de indruk te zijn van het bedrijf Electric Construction Equipment en de verhalen die hij hoorde. Van Weyenberg: “Dergelijke bezoeken helpen me ervoor te zorgen dat beleid dat we uitwerken zo goed mogelijk bij de praktijk aansluit. Dat is heel waardevol. Uiteindelijk wil ik dat de financiële ondersteuning die we inzetten ondernemers echt helpt bij het elektrificeren van graafmachines en andere bouwmachines. Ervaring uit de sector zijn daarbij enorm van hulp. Veel dank dus!”