Brexit of niet, voor JCB draait de wereld gewoon door. De Britse fabrikant van bouwmachines blijft innoveren en het resultaat daarvan met diezelfde wereld delen. Vakpers uit heel Europa werd begin juni ondergedompeld in de grote lading aan nieuwe machines en digitale hulpmiddelen.
Om met het grootste nieuwtje te beginnen: de Hydraload 555-210R is niet alleen de eerste roterende telehandler/verreiker van JCB, hij moet vooral een gamechanger worden op werven waar veel met prefabelementen wordt gebouwd of bijvoorbeeld rioleringsbuizen worden geplaatst. Met zijn 20,5 meter lifthoogte en een maximale hefcapaciteit van 5,5 ton kan hij mobiele en zelfs vaste hijskranen vervangen en daarnaast nog een veelheid aan andere verplaatsingsklussen doen. Als verreiker met platform is ‘normale’ inzet natuurlijk ook mogelijk. Het stempelsysteem is zeer flexibel: het kan breed en smal worden gebruikt en heeft een automatische vlakstelling, zodat het opzetten razendsnel gaat.
Voor hijswerk is een 2 meter lange jib inzetbaar en aanbouwdelen worden automatisch herkend, met instelling van de juiste lastgrafiek. Nog dit jaar komt de Hydraload 555-201R in Europa op de markt, waarmee hij aan de bestaande serie Loadall verreikers meteen de grootste en meest geavanceerde toevoegt.
Het prototype van de geheel elektrisch aangedreven 1,9 tons minigraver 19C-IE is inmiddels productierijp en vanaf het najaar verkrijgbaar. Hij is vijf keer stiller dan de dieselversie en bedoeld voor gebruik buiten – in de stad bijvoorbeeld – of in gebouwen en tunnels voor graaf- of sloopwerk. Ander elektrisch nieuwtje is de nieuwe Teletruk 30-19E. Deze compacte verreiker wordt eveneens geheel elektrisch aangedreven en is gedeeltelijk bedoeld als vervanger en aanvulling op de vorkheftruck, maar met enkele onderscheidende voordelen. Door zijn telescoopmast kan hij bijvoorbeeld pallets verder en hoger wegzetten: tot 1900 kg op 2 meter afstanden is zijn draaicirkel minimaal. Door het ontbreken van de liftkolom is het zicht naar voren sterk verbeterd en door zijn lagere opbouw kan hij nu containers gewoon binnenrijden. Ook zijn rijgedrag overstijgt dat van de vorkheftruck. Bovendien werkt hij stil, zowel voor omstanders als in de nieuwe Command Plus cabine.
Veel klein nieuws is het vermelden waard, zoals de beide compacte trilwalsen CT160 en CT260. Er is keuze uit twee drumbreedten, ze hebben beter zicht op de drums en zijn eenvoudig te bedienen. Bij de dumpers is er een tweede – 6 tons – versie bij gekomen, de 6T-1HiViz. De veiligheid ligt op hetzelfde hoge niveau als de vorig jaar gelanceerde 7 tons HiViz en het zicht is verder verbeterd, zonder toevoeging van sensoren of camera’s. Door verlaging van het zwaartepunt is de stabiliteit toegenomen. Bovendien kan hij worden voorzien van JCB’s SiteSafe cabine.
JCB blijft bij het standpunt dat de dieselmotor nog lang zal worden gebruikt, maar uiteraard wel een heel schone. Daar wordt dan ook hard aan gewerkt. De eigen serie DieselMax motoren is helemaal klaar voor Stage V en al in de nodige machines te vinden. JCB noemt hem ‘bijna zero emission’ en dat is een grote belofte vanuit het statement: “Wij willen een deel van de oplossing zijn, niet van het probleem”. JCB heeft inmiddels al een kwart miljoen dieselmotoren geproduceerd dus de belangen zijn groot. Overigens gebruikt JCB voor de zwaardere machines voortaan dieselmotoren van Cummins, zo werd bekendgemaakt.
Uptime is het modewoord van 2019. Bij JCB is het steeds meer het uitgangspunt voor de klantrelatie. JCB-machines zijn van huis uit betrouwbaar en dat moet in de praktijk optimaal bewezen worden. Dat kan door grootscheepse monitoring van machinedata. Op vijf en straks zelfs zes locaties in de wereld heeft JCB zogenoemde Uptime Centers, van waaruit klanten geholpen worden om hun machines 24/7 aan het werk te kunnen houden. JCB’s LifeLink systeem is daarvoor aangevuld met een ‘Operator app’ (de iOS-versie is er nu al, Android volgt later dit jaar) en met een Fleet managementsysteem.