Omdat alle machinebeurzen over de hele wereld zijn afgelast of uitgesteld, koos Engcon ervoor om een eigen digitale live show te organiseren. Zo konden de belangrijkste producten toch worden gedemonstreerd. De productdemonstratie werd opgenomen op het “beursterrein” bij het hoofdkantoor in het Zweedse Strömsund, waarbij de live uitzending werd gedaan door Engcon-medewerkers in iedere thuismarkt.
Het bijwonen van beurzen en het organiseren van demo-dagen is voor Engcon heel belangrijk om dichter bij de klanten te komen. Voor onze technische producten die het werk van graafmachinisten efficiënter maken, zijn demonstraties en de mogelijkheid ze zelf uit te kunnen proberen cruciaal. Maar COVID-19 heeft ertoe geleid dat beurzen en demonstraties over de hele wereld werden geannuleerd of uitgesteld. De digitale beurs van Engcon was een manier om aan die behoefte te voldoen, ook in tijden van social distancing. Er was dan ook veel belangstelling van graafmachinisten.
“We zien dat graafwerkzaamheden over de hele wereld doorgaan, ook in deze turbulente tijden. Een live-uitzending over producten die het werk van graafmachinisten kunnen vereenvoudigen is natuurlijk een leuke onderbreking van het dagelijkse werk. Met de chatfunctie konden kijkers rechtstreeks met ons communiceren, in hun eigen taal en met hun lokale Engcon-kantoor,” zegt Ulrica Hellström, Marketing Manager bij Engcon. Ze vervolgt:
“We hebben in Strömsund een beursterrein opgezet op onze productielocatie. Daar hebben we onze producten gedemonstreerd in een demo met een graafmachine. We hebben onze lokale verkoop- en serviceteams in verschillende landen verbonden met de studio in Zweden en alles uitgezonden via Facebook Live. Dus Franstalige graafmachinisten kregen een Franse presentatie van onze Franse collega’s en zo werkte dit voor al onze markten. Het is namelijk belangrijk om onze lokale en klantgerichte relatie te behouden.
De organisatie was tijdrovend, maar daarna kon de live show met eventuele kleine aanpassingen worden uitgezonden in alle landen waar Engcon is vertegenwoordigd, samen met de desbetreffende Engcon teams. De eerste internationale digitale live show vond plaats in het Verenigd Koninkrijk, op 14 juni om 20.00 uur (CEST).
“In competitie met het mooie weer hebben 220 mensen deelgenomen aan de live chat, maar later hebben maar liefst 7.300 mensen de uitzending bekeken. Dit resulteerde in de week daarna al in een eerste verkoop. Alle Facebook-pagina’s van Engcon hebben een boost gekregen, met nieuwe volgers en veel positieve feedback uit de branche”.
“Intern waren de verwachtingen voor de eerste live-uitzending voorzichtig, maar de positieve feedback van kijkers geeft ons de stimulans om onze marketing verder te digitaliseren. Engcon wil deze technologie blijven gebruiken, bijvoorbeeld om productlanceringen op grote schaal te kunnen verspreiden,” concludeert Ulrica Hellström”.
In totaal hebben 24.000 mensen deelgenomen aan het initiatief met de naam ”Engcon 360”.
Engcon 360 VIDEO: https://youtu.be/5V9NX-s4Xm0
Totaal aantal weergaven van de digitale uitzendingen:
VK: 7300
FR: 4700
NL: 4000
SWE: 2100
FIN: 3800
NOOR: 877
DN: 627
VS: 609
Totaal: 24.013 kijkers en totaal 104.658 hebben