Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Totaalconcept voor maatvoeren en geo-informatie

Totaalconcept voor maatvoeren en geo-informatie

Geomaat is sinds de oprichting in 2002 sterk geëvolueerd van een landmeetkundig bedrijf naar een geo-ict organisatie met vier divisies: Bouw, Infra, Geo-informatie en Mobile Mapping. Bij alle grote infraprojecten in Nederland tot zelfs Circuitpark Zandvoort en het TT Circuit in Assen aan toe, is Geomaat in meer of mindere mate betrokken. Volgens directeur Jolle Jelle de Vries vanwege sterke focus op innovatie en de unieke combinatie van specialisaties die elkaar perfect aanvullen en versterken.

Onze roots liggen nadrukkelijk in de infra, zegt De Vries. “Inmiddels bedienen we met zo’n zeventig medewerkers vanuit onze vestigingen in Groningen en Amersfoort een groot aantal infra-aannemers, advies- en ingenieursbureaus, waterschappen, gemeenten, provincies, netbeheerders en Rijkswaterstaat. Onze kracht zit hem vooral in innovatie. Zo waren we in 2008 de eerste met een Mobile Mapping-systeem, en startten we in 2016 als een van de eerste met drone-activiteiten in de infrasector. Daarnaast hebben we vier programmeurs in dienst die software en tools bouwen om voortdurend slimmer en sneller te kunnen werken, zoals de unieke C5-IRI tool voor het meten van langsonvlakheid.”

Van nulmeting tot as built

Geomaat biedt volgens De Vries een totaalconcept voor de infrasector op het gebied van maatvoeren en geo-informatie. “Vanaf de voorbereiding tot aan het beheer van een project kunnen we opdrachtgevers ondersteunen. Onze activiteiten starten vaak nog voordat de eerste schop de grond in gaat, waarbij we een nulmeting doen van de bestaande situatie. Recent hebben we een nulmeting uitgevoerd voor de vernieuwing van knooppunt Hoevelaken (A28/A1), de Rijnlandroute, de A9 bij Amsterdam en de bouw van de nieuwe sluizen bij Terneuzen. Vervolgens verzorgen onze landmeters de maatvoering op locatie. Als de werkzaamheden eenmaal zijn afgerond, kunnen we aan het einde van het project de zogenaamde ‘as built’ revisietekeningen verzorgen. Dan is de cirkel weer rond en heeft de opdrachtgever/beheerder de beschikking over tekeningen van de actuele situatie.”

Assen: Geomaat heeft op het TT Circuit in Assen tot op 4 millimeter nauwkeurig ingemeten

Langsonvlakheid

Jaarlijks worden er honderden kilometers aan wegen in ons land opnieuw geasfalteerd. Geomaat ontwikkelde een tool om enerzijds snel en nauwkeurig bestaande wegen in te meten, waarbij zowel de langsonvlakheid als het rijcomfort (afwijkingen in hoogte van het wegoppervlak) worden bepaald. “Daarbij maken we gebruik van de Streetmapper-360 in combinatie met onze C5-IRI-tool. Op die manier weten we exact waar de oneffenheden zich bevinden. Op basis daarvan berekent de tool waar en hoeveel asfalt gefreesd en opnieuw geasfalteerd moet worden en maken we een asfaltontwerp om machines aan te sturen. Een win-winsituatie die bovendien de overlast beperkt, want voor het inwinnen zijn geen verkeersmaatregelen nodig.” 

Formule 1

Ook voor de aanleg van windmolen- en zonneparken ontwikkelde Geomaat een totaalconcept. “Via ons zusterbedrijf EyeFly bepalen we met een drone de meest geschikte locatie en bekijken hoeveel zonnepanelen bijvoorbeeld passen op een dak of op een stuk weiland. We verrichten vervolgens een nulmeting en verzorgen het uitzetten en de maatvoering van het windmolen- of zonnepark. Een ander mooi voorbeeld waar ons totaalconcept soelaas bood, was op Circuitpark Zandvoort. We hebben de huidige baan tot op 4 millimeter nauwkeurig ingemeten, zodat de Italiaanse architect een geschikt ontwerp kan maken om te voldoen aan de eisen van de Formule 1. Hierbij hebben we de aloude landmeetkundige technieken gecombineerd met moderne technologie. Dat leverde maar liefst 2 miljard meetpunten op.”

Het thema duurzaamheid en MVO staat bij Geomaat hoog op de agenda. “Ons energiebeleid is erop gericht, dat wij de activiteiten op een milieuvriendelijke, effectieve, efficiënte en economische wijze uitvoeren voor onze klanten. Zo hebben we al een aantal elektrische auto’s in de vloot en kunnen we door de inzet van slimme software en artificiële intelligentie steeds meer informatie uit één scan halen.”    

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?