Logistiek dienstverlener VPD besteedt als lid van het Green Deal-project veel aandacht aan het bevorderen van duurzame stedelijke logistiek. De last mile delivery-transporteur benaderde daarom de verhuurder van haar hoofdkantoor om samen te kijken of ze het pand konden transformeren in een green mobility hub. De verhuurder kon zich hierin vinden en afgelopen zomer werd de nieuwe laadinfra in gebruik genomen. Wij vroegen CEO Steven De Bruyn naar de ervaringen.
Het Belgische transportbedrijf VPD levert Business to Consumer transportdiensten voor onder meer IKEA, MediaMarkt en ENGIE. Zij wil graag haar hele vloot verduurzamen en heeft de ambitie om tegen 2030 alle leveringen CO2-vrij te maken.
“Voorheen bezorgden we alles vanuit ons hoofdkantoor, maar de afgelopen jaren hebben we een netwerk van kleinere hubs gebouwd om op die manier het elektrisch rijden te kunnen maximaliseren. Nu worden de goederen met trailers vanuit ons hoofdkantoor in Zellik vervoert naar deze kleinere hubs, om ze vervolgens met elektrisch vervoer bij de eindklant te leveren. Deze transformatie heeft al een aanzienlijke reductie van CO2 opgeleverd.”
“Een duurzame laadinfrastructuur was voor ons een logische volgende stap in het duurzaamheidstraject dat we hadden uitgestippeld. Echter, omdat het gebouw van ons hoofdkantoor niet ons eigendom is, zijn we met de verhuurder rond de tafel gaan zitten.” Zoals aangegeven, stond de verhuurder hiervoor open. Voor hen was de transitie naar een green mobility hub echter ook nieuw en dus werd dit een pilotproject. Nu ligt er 12.000 m² aan zonnepanelen op het dak, goed voor een piekvermogen van 1,5 megawatt. “Een deel van de opgewekte zonne-energie slaan we op in een eigen batterij die in verbinding staat met twaalf snelladers en zeventien muurladers. En een Energy Management Systeem helpt ons zodat we op het juiste moment de beste keuze maken wat betreft het aanwenden van de opgewekte energie. Hierbij voorspelt een geïntegreerd weerstation de mogelijke opbrengst voor de komende dagen.”
Teneinde nog duurzamer te werken, worden de kantoorruimtes verwarmd middels een warmtepomp en is een deel van het terrein permanent opengesteld als publiek laadpunt. Iedereen kan daar terecht om zijn of haar voertuig op te laden.
“We zijn nu een klein jaar verder en het systeem bevalt heel goed. Er waren in het begin een paar kinderziektes, zoals het goed afstemmen van de zogenoemde load balancing, maar die zijn inmiddels verholpen. Uiteraard hebben we door alle maatregelen al flink bespaard op onze energierekening en brandstofverbruik. Om alle kosten en besparingen inzichtelijk te krijgen, moet er nog een laatste stap gezet worden. Middels software van de verhuurder kunnen we dan exact zien hoeveel energie er naar de batterij gaat en hoeveel richting het netwerk.”
Bij VPD heeft duurzaamheid, innovatie en flexibiliteit altijd hoog op de agenda gestaan. Dit leverde hen reeds de titel “Transporteur van het jaar 2022” op en maakt ze tot een inspiratiebron voor anderen. De Bruyn is dan ook gevraagd te komen spreken op het congres Logistieke hotspots & Warehousing. “Door flexibel en innovatief te werken, zowel qua mindset als IT-inrichting, kunnen we maatwerk leveren en bieden we een prettige werkplek voor onze medewerkers. We hebben weinig personeelsverloop en kunnen ook de specifiekere vragen van onze klanten beantwoorden.”
De verhuurder heeft inmiddels in Breda haar tweede green mobility hub gerealiseerd en de ambitie uitgesproken dit met al haar warehouses te willen doen. Zou De Bruyn het anderen aanraden? “Ja, ik denk het wel. Wil je op grote schaal elektrisch rijden dan is dit de enige manier om verzekerd te zijn van voldoende elektriciteit, aangezien je niet de garantie hebt dat je bij de openbare laadpalen altijd onmiddellijk aan de beurt bent.”