De volhydraulische snelwissel, als je die eenmaal hebt uitgeprobeerd wil je niet anders meer. De Duitse specialist Lehnhoff Hartstahl GmbH levert met de Variolock VL 100-250 al vele jaren een succesvolle eigen lijn volhydraulische snelwissels voor de zware industrie. Ze werken snel, eenvoudig, betrouwbaar en vooral ook veilig. Dat laatste is mede te danken aan de speciale drainline.
We vroegen Arthur Polak van Demtech uit Zoeterwoude wat zo bijzonder is aan die drainline: “Bij Lehnhoff hebben ze de meest veilige manier van afkoppelen bedacht. Wanneer het systeem is aangekoppeld, staan alle koppelingen onder werkdruk. Afkoppelen kan dan niet zonder problemen. De drainline zit in de slag van de koppeling. Door de conische spie komt deze geleidelijk vrij. Je kan dus ‘onder druk’ ontkoppelen, hierdoor hoeft geen extra functie te worden opgebouwd.” Niet alleen kan hierdoor veilig worden ontkoppeld, deze aanpak verhoogt ook de levensduur van de koppelingen. Arthur: “Door deze aanpak worden dus kosten bespaard.”
Het meest populair zijn de volhydraulische snelwissels voor sloopkranen van pakweg 17 – 40 ton. “Die maken gebruik van dezelfde adapterplaat SW 21/25 en dat scheelt in de kosten. We praten dan met name over de Variolock VL210 en VL250, terwijl de VL100 vooral op de compactere graafmachines wordt ingezet. Bij de zwaarste klasse machines loopt de serie door met de VL400 en de VL1000 voor kranen tot 130 Ton”, aldus Arthur. “Bijzonder bij Lehnhoff is de hoge olieflow (550 liter) zonder opbouw van retourdruk. Daardoor wordt minder warmte ontwikkeld, is dus minder koeling nodig en kan langer worden doorgewerkt. Ook is de slijtage op langere termijn minder. De hydraulische unit en de beproefde originele Lehnhoff snelkoppeling vormen een compacte eenheid.”
We vroegen Arthur vervolgens, waarom er steeds meer vraag komt naar volautomatische snelwissels. Zijn antwoord is ontnuchterend: “De jeugd pakt het anders aan, een beetje luier maar ook slimmer. Als je ze op een graafmachine wilt laten werken, kun je ze niet meer met de hamer pennen laten uit- en inslaan en met de hand slangen laten af- en aankoppelen. Voor hen is de volhydraulische snelwissel net zo normaal als hun mobieltje.” Maar er is meer: “Werkgevers maken tegenwoordig andere rekensommen. Tijd is echt geld en dan kun je op een groot sloopwerk niet een half uur staan te zwoegen om een hamer of schaar te wisselen aan jouw sloopkraan. Met de volhydraulische snelwissel is gewoon geld te verdienen. Geen wachtende vrachtauto’s meer, geen laatste uurtje verspild, maar nog even van hamer naar vergruizer gewisseld en doorgewerkt. Dat idee.”
Demtech BV uit Zoeterwoude heeft met enkele bekende merken een sterke positie ingenomen in de sloop- en recyclingbranche in de Benelux. Lehnhoff Hartstahl is daar niet de minste van. Het bedrijf is gevestigd in het zwaarste gebied van Duitsland, het Zwarte woud. Vandaar hun motto: “Als onze producten hier werken, werken ze overal ter wereld.” En het moet gezegd worden, die beroemde Duitse kwaliteit is goed af te lezen aan het Lehnhoff programma volhydraulische snelwissels.