Hét platform voor interne & externe logistiek, supply chain en automatisering
Verpakken met een missie maakt een wereld van verschil
Topa: met minder verpakkingsmateriaal meer bereiken.

Verpakken met een missie maakt een wereld van verschil

Topa blijft zichzelf heruitvinden als pionier van duurzame verpakkingen en innovatieve oplossingen. Tijdens een gesprek met Guy Proost, market campaign manager van Topa, en Arjan Voshart, manager  van het Topa Institute, werd het duidelijk dat de missie van het bedrijf verder gaat dan enkel producten leveren. Het draait om een eerlijk verhaal vertellen en samen met klanten een duurzame toekomst vormgeven.

“We willen dat onze klanten begrijpen waarom we doen wat we doen”, zegt Proost. “Het gaat niet alleen om kosten­besparing of efficiëntie, maar om het creëren van een betere wereld door de juiste keuzes te maken in ver­pakkingen. Het verhaal moet kloppen. Transparantie in duurzaamheid is essentieel.”

Voshart vult aan: “Onze klanten waar­deren het dat we niet enkel producten aan­bieden, maar ook onder­steuning in de hele keten. Van testen tot het optimaliseren van logistieke processen. Het Topa Institute speelt hierin een cruciale rol.”

IMG 6757 kopie
In het Topa Institute worden – onder andere – verpakkingen getest en geoptimaliseerd om schade tijdens transport te voorkomen en kosten te reduceren.

Topa Institute: de motor achter innovatie

Het Topa Institute, onderdeel van de Topa Groep, is al 40 jaar een unieke onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. Hier worden – onder andere – verpakkingen getest en geoptimaliseerd om schade tijdens transport te voorkomen en kosten te reduceren. “We testen niet zomaar”, legt Voshart uit. “We simuleren de realiteit. Denk aan trillingen, schokken, en temperatuurschommelingen. Dit geeft klanten pas écht inzicht in hoe hun producten kunnen worden beschermd, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.”

“Deze transparantie komt terug in een andere kernfilosofie van het bedrijf: met minder verpakkingsmateriaal meer bereiken. “Het is altijd al belangrijk geweest, maar nu meer dan ooit,” benadrukt Proost. “We willen niet alleen verpakkingen reduceren, maar klanten helpen hun hele logistieke proces te vereenvoudigen. Minder afval, minder materiaal, maar méér efficiëntie en duurzaamheid.”​

IMG 4726
Het draait om een eerlijk verhaal vertellen en samen met klanten een duurzame toekomst vormgeven.

Minder verpakking, meer impact

Een goed voorbeeld hiervan is een klant van Topa, die actief is in de technologie-industrie. Topa ontwierp een nieuwe verpakking die niet alleen compacter en lichter is, maar ook voldoet aan de strenge ISTA 3A-normen. Door uitsluitend gerecycled karton te gebruiken, bespaarde de klant jaarlijks bijna 6.000 kg CO2 en verlaagde het aantal retourzendingen drastisch. Met deze aanpak helpt Topa bedrijven kosten te besparen en hun logistieke processen te verduurzamen.

De basis voor deze aanpak is gelegd door de voormalige, en helaas recent overleden zaakvoerder, van de Topa Groep, Loek Dijkman, die 40 jaar geleden al zei: “We willen de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor de klant reduceren, want dat is goedkoper en beter voor het milieu.” Deze filosofie van verantwoordelijkheid en duurzaamheid vormt nog altijd de kern van alles wat Topa doet. “Het gaat er niet alleen om wat je verpakt, maar hoe je verpakt en met welke impact. Een verpakking moet passen bij het product, de klant en de wereld waarin we leven”, vervolledigt Voshart.

DSC4463
Van testen tot het optimaliseren van logistieke processen.

Duurzame toekomst verpakken

Topa heeft héél ambitieuze duur­zaam­heids­doelen. De groep heeft haar CO2-uitstoot al met 38% ver­minderd. Hier­door loopt ze voor op haar doel­stellingen, maar ze heeft nog een weg te gaan. “We zien duurzaamheid niet als een trend, maar als een verant­woordelijk­heid,” zegt Proost. “Het is een continu proces van verbeteren, samen met onze klanten en partners.”

De duurzame ambities van Topa worden ondertussen onderstreept door hun prestatie op de Ecovadis-duurzaamheidsbeoordeling. Ecovadis is een internationaal erkend plat­form dat bedrijven beoordeelt op hun duur­zaam­heids­prestaties, inclusief milieu-impact, ethiek, arbeids­omstandig­heden en duurzame inkoop. “Het resultaat? Een bronzen medaille! Dit laat zien dat we de afgelopen jaren belang­rijke vooruitgang hebben geboekt. Tegelijker­tijd benadrukt het dat er nog genoeg ruimte is om verder te groeien en te verbeteren”, concludeert Voshart.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten