Geosonda richt zich op terreinonderzoek in de ruimste zin van het woord en behoort sinds 1971 tot de pioniers in grondmechanisch onderzoek.
“Sonderen is een relatief voordelige methode om de diepe grondlagen te verkennen. Jaarlijks zijn wij betrokken bij zo’n 1.500 projecten die we allemaal op een veilige, kwalitatief hoogstaande en kostenefficiënte manier tot uitvoering brengen”, zegt Aad van der Burg van Geosonda.
Voordat een bouwproject van start kan gaan, moet eerst altijd een bodemonderzoek worden uitgevoerd om de ondergrond te controleren. “We beschikken over geavanceerde apparatuur om de bodem te verkennen”, vervolgt Van der Burg. “Dat varieert van grote sondeervoertuigen met rupsen tot kleinere rupsvoertuigen en zelfs demontabele apparatuur voor moeilijk bereikbare locaties. Data die we generen uit het bodemonderzoek wordt gebruikt voor funderingsadviezen, bouwputadviezen, zettingsberekeningen, enzovoort. Via ons zusterbedrijf Geomet kunnen we desgewenst voorzien in geotechnische adviezen.”
Geosonda wordt ingeschakeld door architecten, constructeurs en gemeentes, maar ook door collega geotechnische adviesbureaus voor het uitvoeren van het veldwerk. “We verrichten dan als onderaannemer op een project enkel de sonderingen”, legt Van der Burg uit. “We zijn namelijk zeer ervaren in het uitvoeren van sonderingen op allerlei infrastructurele werken, zoals de aanleg van de nieuwe wegen, spoorbanen, viaducten en verkeersportalen langs Rijkswegen. Portalen en masten worden immers steeds groter en vormen ‘bouwwerken’ op zich. Daarvoor is bodemonderzoek ook vaak een vereiste. We zijn volledig VCA gecertificeerd en bekend met alle wet- en regelgeving.”
Behalve het uitvoeren van sonderingen is de geotechnisch dienstverlener ook gespecialiseerd in geomonitoring, zoals het inmeten en plaatsen van hellingmeetbuizen en zakbakens. “Met behulp van hellingmeetbuizen kunnen horizontale bewegingen worden gemeten, vervolgt Van der Burg. “Deze worden vaak geplaatst naast een damwand of bouwput. Met een zakbaak kunnen we veranderingen in de hoogte van dieper liggende bodemlagen bepalen. Een derde tak tot slot is het monitoren van grondwaterstanden en –stromen gedurende een bepaalde periode. Deze data dient vervolgens als basis voor het geohydrologisch advies.”
De kracht van Geosonda is volgens Van der Burg dat ze flexibel zijn, snel kunnen schakelen en eenvoudig de capaciteit kunnen uitbreiden. “Zeker voor infrastructurele projecten is dat laatste een pré om bijvoorbeeld ’s nachts te kunnen sonderen op en rond wegen en spoorwegen. We zijn vanuit onze vestigingen in Alphen aan den Rijn en Breda landelijk actief. Recente grote infraprojecten waarvoor we zijn ingeschakeld, zijn de Leidsche Rijntunnel en de RijnlandRoute.”