Bij de HL975A CVT zijn als eerste in de serie A de voordelen van een traditionele automatische transmissie en een hydrostatische transmissie in één machine gecombineerd.
CVT staat voor Continu Variabele Transmissie, een van oorsprong Nederlandse vinding. Herinnert u zich die Dafjes nog met hun Variomatic? CVT was lange tijd vergeten, maar is nu bezig aan een grootse terugkeer, waarbij Hyundai de primeur heeft van toepassing in een 26,5 ton zware wiellader. Gekozen werd voor de geavanceerde CVT-transmissie van ZF. Die zorgt namelijk voor een geoptimaliseerde vermogensaanpassing, waarbij uitgaande van belasting en snelheid continu de verhouding tussen hydraulische en mechanische energie wordt aangepast. Hierdoor kan het motortoerental laag blijven, wordt een soepele en naadloze acceleratie geleverd en gaat tegelijkertijd het brandstofgebruik fors omlaag. Afhankelijk van de toepassing maakt de CVT in vergelijking met een conventionele transmissie brandstofbesparingen mogelijk tot maar liefst 30 %. Let wel, zonder daarbij in te leveren op prestaties of vermogen. Bovendien werkt de CVT tijdens het vertragen ook als rem, waardoor de bedrijfsrem minder snel slijt en de levensduur van de asolie wordt verlengd.
Nieuwe technologieën zoals CVT en Stage V zorgen ervoor, dat op milieuvriendelijk wijze maximale prestaties worden geleverd bij zwaar werk onder moeilijke omstandigheden. De HL975A CVT is niet alleen zuinig, maar ook schoon en dankt dat aan de voor Stage V geoptimaliseerde Cummins X12 dieselmotor. Die heeft bijna geen uitstoot meer, waardoor hij op plekken kan werken waar zijn voorgangers minder welkom waren.
en verhoogde productiviteit, verbeterde veiligheid, meer gemak en comfort plus een verbeterd bedrijfstijdbeheer. Zo ervaart de operator bijvoorbeeld bij het laden van kippertrucks, dat de snelle en soepele acceleratie in combinatie met de optimale tractie de productiviteit flink omhoog brengt. Dankzij tractiecontrole, intelligente kruipfunctie en een automatisch differentieelslotbeheer kan de operator zich snel aan wisselende omstandigheden aanpassen. Wat ook helpt is de geavanceerde, interne weegsysteemtechnologie van Hyundai, die standaard is op deze machine.
Natuurlijk heeft Hyundai ook gekeken naar zaken als comfort en veiligheid. Zo is de ruime cabine voorzien van een zeer comfortabele, geveerde stoel met joysticks en intuïtief te bedienen schakelaars, een 7 inch touchscreenmonitor, Bluetooth-radio en een optionele deurafstandsbediening, waarmee de operator de zijdeur veilig vanaf de grond op afstand kan openen. Door geavanceerde geluids- en trilling verlagende technologie is het geluidsniveau in de cabine slechts 70 dB, een van de laagste in deze machinecategorie.
De machine heeft extra veiligheidsvoorzieningen, zoals AAVM, een geavanceerd rondomzichtsysteem en IMOD, een intelligent detectiesysteem voor bewegende objecten. Optioneel zijn achteruitrijsensoren te installeren waardoor obstakels overdag en ’s nachts worden gedetecteerd zonder dode hoeken. Hoorbare en zichtbare alarmfuncties vermanen de operator tot dragen van zijn veiligheidsgordel en een noodstopschakelaar in de zitting van de stoel schakelt de motor onmiddellijk uit wanneer de operator daar niet (meer) in zit.
Hyundai heeft bij de ontwikkeling van de HL975A CVT prioriteit gegeven aan duurzaamheid en het resultaat is een robuust, betrouwbaar werkpaard met een minimale uitvaltijd voor reparaties en onderhoud. Met behulp van MCD (Machine Connected Diagnostics) kan de gebruiker uiteenlopende gegevens over de werking van de machine verzamelen en analyseren, hetgeen duidelijk bijdraagt aan een hogere bedrijfstijd. De motorkap gaat ver open voor een onbelemmerde toegang voor reinigings- en routinetaken. ECD (Engine Connected Diagnostics) ondersteunt de aftersales-monteurs en dealers met een diagnoseverslag over de werking van de motor. Daarmee is een verbeterde controle van de motorstoringscodes mogelijk, waardoor de monteurs naar de werklocatie komen met de benodigde hulpmiddelen om problemen meteen al bij hun eerste bezoek te verhelpen.