Dries Vangaever en zijn team hebben het drukker dan ooit: “De Corona-crisis heeft geen impact bij Attachments Technology International uit België, integendeel zou ik willen opmerken. Het is zeer druk bij ons, de bestellingen komen van overal binnen. Nabuurlanden als Duitsland, Zweden en Zwitserland staan nog steeds in onze top 5, maar plots komen de bestellingen echt wel van ver: Nigeria, Dubai, zelfs van Illes de Réunion in de Indische oceaan!”
Uit de bestellingen van over de gehele wereld kan Dries maar één conclusie trekken: “De klanten zoeken terug naar kwaliteit. Waar het vroeger enkel om de prijs ging zie ik de trend naar kwalitatieve aanbouwdelen toenemen.” Dat is niet alleen zeer aannemelijk, het laat ook zien dat “Een dure machine niet mag komen stil te staan door een kapot aanbouwdeel, de mensen pikken dat niet meer.”
ATTEC heeft wereldwijd meer dan 3000 dealers en dat werpt nu zijn vruchten af. Het zijn veelal merkdealers van JCB, Bobcat, Case…“ Die kopen bij ons omdat een merk een bepaalde attachment niet in het gamma heeft of de klant niet kan helpen aan de gewenste maat van bak. Ook kan de levertijd te lang zijn en natuurlijk komen ze soms ook bij ons terecht omdat wij goedkoper zijn,” zo verklaart Dries de groeiende belangstelling.
ATTEC heeft een jarenlange ervaring in de eigen ontwikkeling en constructie van aanbouwdelen voor alle merken en compact materieel. Sommige succesproducten zijn eigen vindingen. Dries is daar terecht trots op: “Mijn vader Marc is de uitvinder van de veegborstel op een schranklader, nog steeds een van onze best verkopende aanbouwdelen. Ikzelf heb de zeefbak voor op minigravers uitgevonden. Deze sorteert drie verschillende formaten steengruis zonder hydraulische componenten. Daar is twee jaar terug in dit magazine al een een artikel over verschenen.”(21 juni 2019: Blijven innoveren zorgt opnieuw voor topproduct).
Actueel voorbeeld van de kracht van eigen ontwikkeling noemt Dries de duimklem voor minigravers. “Veel merken hebben dit niet, terwijl het een onmisbare tool is. Wij hebben al duimklemmen ontwikkeld en gebouwd voor merken als Bobcat, Terex, Komatsu en Caterpillar.”
“Ik moet toegeven dat ons team soms staat te gniffelen op beurzen bij sommige aanbouwdelen… de plaatdikte, de grondmessen, het laswerk, de gebruikte componenten… Maar de klanten beginnen toch te beseffen dat er wel degelijk grote verschillen zijn in aanbouwdelen,” zo licht Dries zijn uitspraak toe dat “de zoektocht naar kwaliteit klanten steeds vaker naar ATTEC International leidt.” Hij vervolgt: “Doordat wij alles in eigen huis maken, hebben wij ook de volledige controle over kwaliteit en productietijden. Wat overigens altijd al een kenmerk is geweest van ons bedrijf. Een ander kenmerk is onze service en bereikbaarheid. Onze verkoop- en engineeringafdelingen communiceren rechtstreeks met onze dealers. Waneer een dealer niet weet of een bepaald aanbouwdeel zal werken op een bepaalde machine zoeken wij dat voor hem uit. Wij matchen de hydraulica met de machine en niet andersom.”
Dat bij ATTEC de klant centraal staat is geen loze kreet, zo benadrukt Dries: “Ikzelf zeg altijd: je moet uw klant helpen, ook als dat betekent dat je hem naar een concurrent moet sturen omdat wij een bepaalde aanbouwdeel niet produceren. De klant vergeet dat nooit.” Maar dat is nog niet het gehele verhaal: “Ik ben ervan overtuigd, dat de Corona-crisis onze klanten doet nadenken of produceren in het buitenland nog wel loont. Ja, ze kunnen daar goedkoper lassen dan wij, maar van zodra een aanbouwdeel ingewikkeld wordt en er hydraulica aan te pas komt, is het prijsverschil soms verrassend. De loon- en energiekosten stijgen in het buitenland ook en de importrechten, taxen, transportprijzen swingen de pan uit… Om over de ecologische voetafdruk van al dat transport nog maar te zwijgen. Dat merk ik nu al, klanten komen ook om die reden bij ons terecht.”
Het bedrijf van Dries Vangaever is gevestigd in Markegem, halfweg tussen Gent en Kortrijk. ATTEC – lees: Attachment technology – produceert al meer dan veertig jaar aanbouwdelen voor bouwmachines van verschillende merken. “Het is onvermijdelijk dat de enorme drukte aanzet tot verdere groei,” zo laat Dries tot slot weten. “Om die groei aan te kunnen, investeren wij dit jaar in een aantal nieuwe machines, waaronder een plaatschaar en een buizenplooier. Ook werden er recent twee nieuwe productiekrachten aangeworven. Wij zijn ook nog op zoek naar een technisch tekenaar en commercieel bediende, om onze dealers nog beter van service te zijn.”