En ook dit jaar overtreft het aantal inzendingen voor de InfraTech Innovatieprijzen wederom het aantal van de laatste editie.
Waar toen 67 opdrachtgevers, bedrijven en samenwerkingsverbanden hun project of innovatie in stuurden, stond de teller bij het sluiten van de inschrijfperiode in dit coronajaar op maar liefst 79 innovaties.
Net als tijdens de voorgaande edities zijn de InfraTech Innovatieprijzen opgedeeld in drie categorieën: productinnovaties, procesinnovaties en vernieuwende vormen van samenwerken. In de eerste categorie werden 42 innovaties ingestuurd, in de tweede categorie 22 en voor de almaar groeiende categorie ‘vernieuwende samenwerkingen’ ontving de jury dit jaar 15 inzendingen.
Annemieke den Otter, sinds februari van dit jaar Exhibition Manager van Infratech, is opgetogen dat zoveel bedrijven en organisaties – ondanks corona – toch de moeite hebben genomen om hun ideeën in te sturen. “Voor de organisatie van InfraTech is dit natuurlijk een ontzettend raar jaar. Maar dat de sector gewoon keihard doorwerkt en bovendien aan zulke prachtige innovaties werkt en ook nog bereid is die met anderen te delen, doet me beseffen hoe belangrijk een platform als InfraTech is en blijft. Ik verwacht dat de jury er nog een flinke dobber aan krijgt om drie winnaars aan te wijzen.”
Die jury – bestaande uit Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland; Doekle Terpstra, voorzitter Techniek Nederland, Michèle Blom, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat; Gerben Wigmans, Concerndirecteur Stadsbeheer Rotterdam; Tomas te Velde, Founder Suit Case en Marcel Hertogh, Professor Infrastructure Design and Management TU Delft – kiest in de komende weken per categorie maximaal drie genomineerden. Die mogen op 11 december een pitch geven waarin ze inzending aan de jury presenteren. Op 13 januari worden de winnaars bekend gemaakt door minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. Zij nodigde alle inzenders twee jaar geleden uit om innovaties ook bij Rijkswaterstaat te melden. “Er moet ontzettend veel gebeuren aan al die infra die stamt uit de tijd van de wederopbouw. Het verkeer is ondertussen verachtvoudigd en vrachtwagens zijn gemiddeld drie keer zo zwaar geworden. We hebben die innovaties dus keihard nodig. We hebben in Nederland een naam hoog te houden. Goede ideeën zijn bij ons aan het juiste adres en zullen hun weg naar de praktijk vinden.”
Onder de inzendingen van dit jaar bevinden zich veel innovaties op het gebied van circulair bouwen. Maar ook luchtreinigende materialen, nieuwe landmeettechnieken, flexibele kribben in rivieren, oplossingen voor waterberging, mobiele windmolens en energiecentrales, energieopwekkende damwanden, verkoelend asfalt, automatische waterleidingafsluiters, duurzame asfalt toplagen, verkeersintensiteitmeters en inspectierobots. Verder zijn er inzendingen voor circulaire verkeersborden, emissieloos materieel, circulair beton, duurzame verlichting in tunnels, beweegbare aanrijdbeveiliging, bestratingsrobots, autonome gps-gestuurde heimachines waterbufferende bestrating.
Tussen de meer dan 20 procesinnovaties vallen onder andere herbruikbare bitumineuze voegovergangen voor tramrails, zelf onderhouds voorspellende viaducten en bruggen, energieneutrale kunstwerken en een PFAS-grondreiniger op.
Op het gebied van vernieuwende samenwerkingen zijn onder andere dijkversterkingsprojecten, de Bruggencampus, vernieuwende opleidingen en traineeships, bouwchallenges, digitale samenwerkingsverbanden, De Circulaire Weg, het Emissieloos netwerk, de Greendeal infrastructuur en smart maintenance sensoren ingestuurd.
Twee jaar geleden wonnen de door KWS ontwikkelde Plastic Road, de digitale database van de ondergrond GeoKennis-op-Maat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Innovatieatelier van de drie noordelijke provincies de InfraTech Innovatieprijzen 2019. Het Smart Traffic-systeem van Sweco won toen de Cobouw Publieksprijs.