Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Bescherming en beveiliging laadperrons
Een Manueel Voertuigvergrendelingssysteem houdt een vrachtwagen geblokkeerd bij een laaddock.

Bescherming en beveiliging laadperrons

Innovatief vergrendelingssysteem voor vrachtwagens is eenvoudig te installeren

Laadperrons kennen verschillende veiligheidsrisico’s. “Er is veel verkeer rondom een dock, zowel binnen als buiten. Medewerkers en vrachtwagenchauffeurs lopen het gevaar klem te raken tussen een voertuig en het gebouw. En bij een openstaande dockdeur is er zelfs sprake van een afgrond van zo’n 1,20 meter met bijbehorend valgevaar,” legt Hans Bolder, projectmanager bij ASSA ABLOY Entrance Systems, uit. Collega en marketing- en communicatiemanager José de Ruijter vult aan: “We zien het als onze taak om mensen vooraf te informeren over de mogelijkheden van een vergrendelingssysteem voor vrachtwagens en niet de wachten tot het misgaat. Daarom nemen wij dit mee in ons advies.”

Het Manueel of Automatisch Voertuig­vergrendelingssysteem kan zowel in een nieuwe als in een bestaande laadkuil geplaatst worden.

ASSA ABLOY Entrance Systems levert toegangsoplossingen die zorgen voor een soepele en veilige stroom van mensen en goederen, evenals een betere beveiliging. Deze divisie vormt een onderdeel van ASSA ABLOY, wereldwijd marktleider in toegangsoplossingen. Als totaal­leverancier leveren zij innovatieve producten voor de logistiek- en distributiesector. “We produceren alles zelf waardoor de klant deur en docksysteem vanaf één besturingsunit kan bedienen. Dat is niet alleen handig maar daardoor zijn eventuele storingen ook makkelijker te verhelpen. Voor het onderhoud, herstel en de keuring hebben wij, verspreid over heel Nederland, ruim 100 medewerkers in dienst. Hierdoor ligt onze dienstverlening en aftersales op een hoog niveau.”

Tarkett B.V. maakte het laaddock veiliger met de complete laad-en lossystemen van ASSA ABLOY Entrance Systems.

Vergrendelingssysteem

Tijdens het laden bestaat het risico dat de oplegger, door de impact van het vork­heftruck­verkeer, onbedoeld van het laad­perron wegrolt. Een probleem dat bekend staat als ‘kruipen’. Een ander gevaar is het voortijdig wegrijden, bijvoorbeeld vanwege misverstanden, onjuiste instructies of een gebrek aan communicatie met de chauffeur. Bolder: “Ons vergrendelingssysteem houdt de vrachtwagen stevig vast met een robuuste blokkeerarm. Door tegelijkertijd te zorgen dat de perrondeuren niet opengaan vóórdat de veiligheidsvergrendelingen zijn aangebracht, worden onvoorziene bewegingen van voer­tuigen voorkomen. Het systeem biedt een slimme en effectieve manier om medewerkers en apparatuur te beschermen.” De Ruijter: “We zien dat werkgevers steeds meer hun best doen om de veiligheid bij het laad-en losproces maximaal te waarborgen. Zeker nu er steeds meer met niet-Nederlandstalig personeel en auto­matisch rijdende heftrucks gewerkt wordt, is dat nog belangrijker geworden.”

Een voertuig staat vast bij een laaddock, de blokkeerarm blijft het wiel blokkeren tot het systeem wordt vrijgegeven en de overheaddeur gesloten is.

Eenvoudige installatie

ASSA ABLOY Entrance Systems biedt naast de automatische vergrendelingssystemen ook manuele systemen, waarbij de chauffeur het voertuig handmatig vergrendelt. “Innovatief aan ons automatische vergrendelingssysteem is dat de installatie geen ingewikkelde bouw­kundige handelingen vereist. En er hoeven ook geen speciale voorzieningen getroffen te worden. Dit betekent dat de put dus maar korte tijd buiten gebruik zal zijn.” Het systeem is nagenoeg overal toepasbaar en kan eenvoudig en merkonafhankelijk worden toegevoegd aan bestaande docks. Doordat de perrondeuren niet meer onnodig openstaan, heeft het systeem tevens een inbraakwerende functie en het voorkomt dat vogels of andere ongewenste gasten naar binnen dringen. Daarnaast zorgt het voor een reductie van het energieverbruik.

De elektrische vrachtwagen van Tarkett B.V. staat veilig aan het laaddock.

Klantervaring

ASSA ABLOY Entrance Systems installeerde de complete laaddocks bij Tarkett BV in Waalwijk. Zij kozen, naast de geïsoleerde overhead­deuren en het complete laad- en los­systeem, ook voor het automatisch voertuig­blokkeer­systeem. Jan Dekker is Freight Warehouse FG Manager bij Tarkett en vertelt over dit blokkeersysteem: “Veiligheid staat op nummer 1 voor Tarkett BV. Dagelijks komen de mensen hier natuurlijk gezond naartoe. En ik wil ook weer dat ze gezond naar huis gaan. De veiligheid van medewerkers en chauffeurs is verhoogd door de automatische voertuig­vergrendelingssystemen. We hebben met drie leveranciers om tafel gezeten. Op basis van de kennis, kunde, service, kwaliteit en prijs besloten we om met ASSA ABLOY in zee te gaan. Het blokkeersysteem is zeer gebruiksvriendelijk. Nadat je het voertuig hebt geparkeerd, hoef je maar drie handelingen uit te voeren en zelfs een leek als ik kan dat doen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details