Het aanbod graafmachines van Yanmar is vrijwel ongeëvenaard en varieert tussen 1.035 en 12.500 kg eigengewicht. Ook het aandeel van midigravers is opvallend te noemen, met keuze uit maar liefst zeven verschillende modellen vanaf 8 ton. Daarmee komt de constructeur tegemoet aan de toenemende vraag naar compacte machines voor werkzaamheden op krappe bouwlocaties in stedelijk gebied. Maar met geringe afmetingen alleen kom je er niet, want de veeleisende gebruiker zoekt vandaag de dag ook performante modellen die stil, schoon en zuinig zijn. Kwaliteiten die iedere Yanmar in zich verenigt, aangezien de ViO- en SV-serie met veel toewijding zijn ontworpen om te excelleren in betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestaties.
Al sinds de introductie van de YNB300 in 1968 geldt Yanmar als een pionier in het ontwikkelen van compact materieel. Een eer die de fabrikant hoog houdt door telkens nieuwe ontwikkelingen toe te passen en middels een doordachte innovatiestrategie de bouwsector vooruit te helpen. Dat was al zo met de introductie van de eerste Zero Tail Swing binnendraaier en nog altijd toont de producent zich even vindingrijk. Dit vanuit de filosofie dat investeren zal leiden tot verdere groei. Een bewijs van bekwaamheid levert Yanmar met de kersverse ViO82, die is uitgerust met het ViPPS2i hydraulische systeem. Ook de andere 8-tonner binnen het programma, de ViO80, bevat een concentratie aan technologie en innovatie om de prestaties te kunnen leveren die met gemak die van grotere graafmachines evenaren. Dit alles geïntegreerd in een compact design.
De ViO80 en ViO82 verenigen als het ware het beste van twee werelden in zich en zijn ontwikkeld om efficiënt op de meest uiteenlopende werven inzetbaar te zijn. Of het nu gaat om bouw, wegenbouw, cultuurtechnisch werk, grondverzet of sloop, de 8-tons Yanmar machines voelen zich op ieder project thuis. Ze zijn even compact als krachtig, even veelzijdig als efficiënt en even comfortabel als betrouwbaar. De ViO80 was al langer beschikbaar met een monoboom en kan af-fabriek voortaan ook geleverd worden met een verstelgiek. Die 2PB-versie garandeert een ongekend groot bereik, waardoor je net iets verder weg reikt en bovenal dichtbij de rupsen kunt werken. Een voordeel is bovendien de toegenomen hefcapaciteit bij een geringe vlucht. Een binnendraaier met 2-delige giek vormt vandaag de dag zo’n beetje het summum voor een multifunctionele inzet in krappe binnensteden.
De 8-tons midigravers hebben een eigengewicht tussen 8.065 en 8.260 kg en zijn met rubbertracks leverbaar als ook op stalen rijplaten. De ViO-serie profiteert logischerwijs van Yanmar’s ongeëvenaarde ervaring in het bouwen van machines met een Zero Tail Swing. Sinds de introductie van het ZTS-concept in 1995 is Yanmar de nummer 1 in het ontwikkelen van compacte graafmachines. Door de machinist centraal te stellen in het ontwerp is een universeel concept gecreëerd, dat de nadruk legt op ergonomie. De geboden ruimte draagt in hoge mate bij aan veiligheid en comfort. De gebruiker heeft een werkplek met een uitstekend zicht rondom, om de veiligheid op de werf te vergroten en de efficiëntie te verbeteren. Daarbij biedt de luchtgeveerde stoel veel instelmogelijkheden voor een optimale werkhouding, zodat je na een lange werkdag weer energiek uitstapt.
De Yanmar midi’s doen uiterst rustig hun werk, kortom ideaal in stedelijk gebied waar de ruimte beperkt is. Zowel de ViO82 als ViO80-2PB is uitgerust met een Yanmar 4TNV98C-WBV1 dieselmotor, die het resultaat vormt van voortdurende inspanningen om technisch meesterschap te bereiken inzake brandstofverbruik en emissies. Op het gebied van industriële krachtbronnen behoort Yanmar eveneens tot de wereldtop, wat zich vertaalt in state-of-the-art technologie die vele gerenommeerde OEM’s toepassen. De viercilinder van 41,5 kW (55,6 pk) uitgerust met een direct ingespoten common-rail systeem, dat naast een schonere verbranding ook optimale bedrijfsomstandigheden van de motor garandeert. Uitlaatgasrecirculatie vermindert aanzienlijk de uitstoot van stikstofoxiden en een uniek regeneratiesysteem inclusief roetfilter moet stilstand door reiniging voorkomen.
Een elektronische regeleenheid beheert het toerental op basis van het koppel, om zo de motorbelasting te optimaliseren. Dit verbetert de productiviteit en helpt net als de Eco-modus en een automatische stationairstand om het verbruik te beperken. De ViO82 beschikt tevens over Yanmar’s nieuwe ViPPS2i hydraulische systeem, waarbij het mogelijk is om het debiet van de twee lastafhankelijk zuigerpompen te combineren en zo optimaal af te stemmen op de behoefte aan rijsnelheid, kracht of oliestroom. Een juiste balans biedt de machinist meer gebruiksgemak en vermindert het drukverlies tijdens gecombineerde giek- en zwenkbewerkingen. Zodoende zijn alle handelingen soepel en gelijktijdig uit te voeren.