Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Bouw DC PLUS in Oss bevindt zich in de volgende fase
Op 29 juli is fase 1 van het project opgeleverd.

Bouw DC PLUS in Oss bevindt zich in de volgende fase

Op industrieterrein Vorstengrafdonk in Oss wordt gebouwd aan één van de modernste distributiecentra van ons land. In opdracht van PLUS realiseert Bouwbedrijf van de Ven uit Veghel een distributiecentrum van ruim 46.000 m², met ca. 6.100 m² kantoor- en gemeenschappelijke ruimten, 92 laad- en losdeuren en een productiecapaciteit van 400.000 colli per dag. Het centrum moet vanaf medio 2022 alle 270 PLUS supermarkten in Nederland gaan beleveren en zal de bestaande centra in Hendrik-Ido-Ambacht, Middenbeemster, Haaksbergen en Ittervoort vervangen. 

De gehele nieuwbouw functioneert na oplevering all-electric.

Op 29 juli is fase 1 van het project opgeleverd. Drie dagen later is de firma Witron gestart met de levering en installatie van de magazijnstellingen en mechanische installatie, inclusief kranen, lopende banden, liften, robots, et cetera. “Deze werkzaamheden lopen door tot medio 2022”, vertelt Toon van Hout, Projectleider bij Bouwbedrijf van de Ven. “In de tussentijd moeten de werktuigbouwkundige-, elektrotechnische- en sprinklerinstallateur de laatste installatietechnische onderdelen in het gemechaniseerde deel monteren.” Bouwbedrijf van de Ven ziet hierbij toe op de veiligheid en gezondheid van medewerkers. Bovendien draagt de hoofdaannemer zorg voor de coördinatie en planningsbewaking. “Wij zorgen dat alle relevante partijen tijdig op de bouw aanwezig zijn om hun onderdelen te monteren. Zodra een aantal stellingen gereed is, kan bijvoorbeeld de sprinklerinstallateur zijn stellingsprinklers en sprinklerleidingen monteren. En na de realisatie van bepaalde bordessen kan de E-installateur zijn lichtlijnen aanbrengen. Bovendien moeten in bepaalde gebieden nog luchtkanalen en persluchtleidingen worden opgehangen.” In het CPS-gebied realiseert Bouwbedrijf van de Ven de laatste bouwkundige putten, waarin Witron straks haar kranen en stellingen monteert. 

De bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden moeten in maart/april 2022 gereed zijn, zodat Witron haar installaties kan testen en in bedrijf kan stellen. De verwachting is dat PLUS het distributiecentrum medio 2022 in gebruik kan nemen. Dan biedt de nieuwbouw onder meer ruimte aan expeditiezones voor inkomende en uitgaande goederen, een grote emballageruimte en een werkplaats. Bovendien zijn op diverse plekken loopbruggen voorzien. “Ook hebben we een ADR-kluis gerealiseerd voor de opslag van gevaarlijke stoffen”, aldus van Hout. 

Beton, staal en aluminium

De volledige nieuwbouw rust op een funderingsconstructie met betonnen poeren en funderingsbalken. “Hier bovenop hebben wij een staalconstructie gerealiseerd, met een hoogte van resp. 25, 18 en 14 meter. Voor de dakafwerking is gekozen voor stalen dakplaten, een steenwol isolatie en een PVC dakbedekking, terwijl de gevels zijn voorzien van stalen binnendozen met gekleurde stalen buitenplaten. De binnendozen zijn in het werk geïsoleerd, waarna de gevels zijn afgewerkt met aluminium puien, vliesgevels en polycarbonaat zichtstroken. Het kantoorgedeelte is uitgevoerd met metalstudwanden bekleed met HPL, glazen systeemwanden, systeemplafonds en vloerbedekking (tapijt en PVC).”

Op het terrein van het distributiecentrum is een entreegebouw met een loopbrug naar de kantoren gemaakt, zodat de medewerkers en bezoekers het vrachtverkeer niet kruisen.

Infrawerkzaamheden

Ter plaatse van de laaddocks is het dc voorzien van betonnen laadkuilen. “Rondom het pand is bovendien een beton-, klinker- en asfaltverharding aangelegd, waardoor de vrachtwagens van Witron schoon naar binnen kunnen rijden”, aldus Van Hout. “Ook hebben we nog een extra hellingbaan aangelegd. Aan de overzijde van de bouwkavel hebben we een gelijkvloers parkeerterrein voor personenauto’s gerealiseerd. Op het terrein van het distributiecentrum hebben we een entreegebouw met een loopbrug naar de kantoren gemaakt, zodat de medewerkers en bezoekers het vrachtverkeer niet kruisen. Bovendien zijn zowel het terrein rondom het distributiecentrum als de parkeerplaats afgescheiden door spijlenhekwerken met poorten en slagbomen.”

BREEAM-NL ‘Outstanding’

Aanvankelijk lag aan dit project een BREEAM-NL ‘Excellent’-ambitie ten grondslag, benadrukt hij. “Samen met onze BREEAM-adviseurs hebben we echter mogelijkheden gezien om nog meer credits te behalen. Dit heeft geresulteerd in een BREEAM-NL ‘Outstanding’ ontwerpcertificaat. Op dit moment wordt de bewijslast verzameld voor het bijbehorend oplevercertificaat.”
De duurzaamheid van het distributiecentrum heeft onder meer betrekking op materiaalgebruik, warmteterugwinning en waterhuishouding. “De gehele nieuwbouw functioneert na oplevering all-electric. Zowel binnen als buiten wordt energiezuinige verlichting toegepast en op het dak zijn 11.000 PV-panelen voorzien. Bovendien is veel aandacht besteed aan thermisch comfort én luchtkwaliteit en zijn maatregelen zoals verlichtingsregeling, energiebemetering en lekdetectie geïntegreerd. Afvalresten op de bouw zijn actief gescheiden en in het beton is een vooraf bepaald percentage betongranulaat verwerkt. Bijzonder zijn bovendien bijna 12.000 infiltratiekratten in de bodem, die zorgen voor een gelijkmatige waterafvoer.”  

Bouwinfo
  • Opdrachtgevert PLUS Retail B.V.
  • Architectt Da Vinci Vastgoed BV
  • Realisatiet u0007 Bouwbedrijf L. v.d. Ven B.V. (bouw, installaties en infrawerkzaamheden)
  • Onderaannemers installatiest u0007 Kanters Elektro B.V. (E), DKC Totaaltechniek B.V. (W) en ABBS Nederland B.V. (sprinkler)
  • Geautomatiseerd material handling systeemt WITRON

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?