Stikstof- en fijnstofuitstoot hangen als een molensteen om de nek van elk bedrijf dat werkt met dieselmaterieel. Overstappen op emissievrij kan meestal niet, omdat de machine nog niet is afgeschreven of simpelweg omdat er nog geen alternatief is dat elektrisch of door waterstof aangedreven wordt. Gelukkig is er een oplossing: het retrofitten van een uitlaatgasnabehandelingssysteem.
“Daarmee sla je een aantal vliegen in één klap. Je beperkt er de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch mee, komt daardoor in aanmerking voor subsidie en maakt meer kans op opdrachten, vanwege de milieu-eisen in uitvragen.” Aan het woord is Ronald Gideonse, Sales Engineer bij Drive Line Systems (DLS). Zij zijn onder andere expert op het gebied van het retrofitten van uitlaatgasnabehandelingssystemen en diagnoseapparatuur.
“DLS kan dieselmachines met hoge uitstoot schoner maken en de emissies verlagen tot Stage V-niveau”, vervolgt Gideonse. “Van een roetfilter op een Bobcat of geavanceerde, zelf-regenererende roetfilters op grotere systemen tot en met SCR katalysatoren, goed voor een verlaagde stikstofuitstoot. ‘Best practice’ in dit geval is de combinatie roetfilter-SCR. Wij kijken naar wat er kan en wat er nodig is.”
DLS is ook gespecialiseerd in het leveren en monteren van diagnosesystemen op bestaande machines. Gideons zegt daarover: “We gebruiken daarvoor universele apparatuur die ook op afstand uit te lezen is. Daarmee kun je bijvoorbeeld de stationairtijd en het brandstofverbruik monitoren. Het mooie is dat dit twee kanten op werkt: je kunt data real-time uitlezen en omzetten in informatie, maar evengoed kun je op afstand commando’s uploaden naar het systeem. Bij een storing ga je met voorinformatie naar de machine. Dat bespaart tijd en geld, want je kunt gericht materialen meenemen. Met monitoring op afstand voorkom je schade aan je machinepark. Als er een rood lampje brandt, ben je vaak al te laat.”