Hij is zowel te koop als te huur, de volledig elektrisch aangedreven minigraver van de nieuwe Nederlandse onderneming Electric Special Technics (EST) uit Barneveld. Limach E18.1 is voluit de aanduiding geworden van deze primeur. De elektrische minigraver moet probleemloos een dag lang zijn werk kunnen doen. Ook financieel heeft EST er alle vertrouwen in: “Dit is wat opdrachtgevers vragen.”
Met als startpunt een minigraver van Volvo zijn Rens de Bruijn, Bas Lieftink en Gert van de Zandschulp aan de slag gegaan om de verbrandingsmotor te vervangen door een elektromotor en een lithium-ijzer-fosfaat-accupakket. We praten hier dus niet over een 380 volt elektriciteitskabel die verbonden is met lichtnet of generator, maar over een geheel zelfstandig draaiende elektrische machine.
Reeds ervaring opgedaan via de verhuur
Met de eerst gebouwde Limach is inmiddels een halfjaar ervaring opgedaan via verhuurbedrijf Rent4All, dat niet toevallig op hetzelfde adres als EST is gevestigd in Barneveld. “De machine is op alle denkbare manieren ingezet bij grond- en sloopwerk en we hebben geen noemenswaardige storingen of problemen gehad. Daarom durven we het nu aan om de stap te zetten naar het op de markt brengen van deze machines”, aldus De Bruijn. Betrouwbaarheid is belangrijk en dat geldt ook voor het accupakket.
Voldoende voor een gewone werkdag
EST claimt dat met een Limach ‘bijna’ acht uur onafgebroken kan worden gedraaid. Dat moet voldoende zijn voor een gewone werkdag. “Een uur werken, betekent achteraf een uur opladen,” zo luidt het nieuwe gezegde. Want de oplaadtijd bedraagt eveneens acht uur, dus dat wordt nachtwerk. Over de verwachte levensduur van lithium-ijzer-fosfaat-accupakket zijn de ontwikkelaars inmiddels tevreden. Na tien jaar draaien zou het accupakket nog op 80 procent van zijn vermogen zitten en dat is financieel een goede zaak, want accu’s zijn duur en vervangen wil je dan zo lang mogelijk uitstellen.
Over geld gesproken
De aanschaf van de Limach loopt aardig in de papieren. EST geeft aan dat de elektrische minigraver ongeveer tweeënhalf keer zo duur is als een vergelijkbare door diesel aangedreven variant. “Hier staat tegenover, dat in 10.000 draaiuren ongeveer 30.000 liter brandstof wordt bespaard”, zo rekent Rens de Bruijn ons voor. Medewerker Bas Lieftink wijst daarnaast op de lagere onderhoudskosten. Toch zal er goed gerekend moeten worden door de nieuwe eigenaar. Gelukkig draagt de overheid ook een steentje bij.
MIA/Vamil-regeling
De Bruijn benadrukt, dat de Limach-machines onder de gunstige MIA/Vamil-regeling vallen. Met de MIA kan worden geprofiteerd van een extra investeringsaftrek, die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag. Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten worden afgeschreven op een door de koper te bepalen moment. Ook hier moet even goed gerekend worden, maar het eindplaatje ziet er al een stuk aantrekkelijker uit. Dan komen we bij misschien wel belangrijkste punt, de opdrachtgever.
Over een paar jaar weten we niet beter
De ontwikkelaars van de Limach zijn ervan overtuigd, dat hun elektrische mini-graver in een grote behoefte gaat voorzien. En daar kunnen ze weleens groot gelijk in hebben. Lieftink: “Emissievrij en geluidsarm werken is de toekomst. Dit is wat opdrachtgevers vragen. Bij binnenstedelijke of inpandige projecten is elektrisch draaien zonder emissies en lawaai een uitkomst.” Kortom, over een paar jaar weten we niet beter.
Electric Special Technics (EST) is een nieuwe Nederlandse onderneming en de eerste in ons land die zich met de Limach volledig toelegt op het vermarkten van elektrische mini-gravers met accupakket. Initiatiefnemers en eigenaren van EST zijn Rens de Bruijn, van de gelijknamige handelsonderneming, met zijn werknemer Bas Lieftink en Gert van de Zandschulp van V.d. Zandschulp Grond- & Sloopwerken en Rent4All Machineverhuur. Voor de ontwikkeling van software, elektronica en de ombouw van de machines werkt EST samen met Gepro Electronics. Dit bedrijf heeft onder andere meegewerkt aan de ontwikkeling van slimme stekkers aan laadpalen voor elektrische auto’s. Inmiddels zijn er al zeker drie Limach-machines verkocht. Een vierde draait in de verhuur. EST zegt in staat te zijn om wekelijks twee machines om te bouwen.