Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Drinkwaterleiding zonder graafwerkzaamheden gerehabiliteerd

Drinkwaterleiding zonder graafwerkzaamheden gerehabiliteerd

In Bad Hall moet een van de oudste nog in gebruik zijnde drinkwaterleidingen worden vervangen. De oude vezelcementleiding in da 250 mm heeft al geruime tijd zijn capaciteitslimiet bereikt. Daarnaast moesten in de loop van de tijd enkele pijpuitbarstingen worden gerepareerd. AGRU beschermmantelbuizen in da 315 mm en SDR 17, die met behulp van de barstbeschermingsmethodiek worden geïnstalleerd, worden nu als vervangers gebruikt. De bodemvriendelijke saneringsmethode bespaart de afvoer van de oude pijpleiding en zorgt ervoor dat de nieuwe pijpleiding exact in het oorspronkelijke pijpleidingstraject wordt geplaatst. 

Een 450 m lange drukleiding voor de verhoogde tank Voglhub in da 280 mm en een 1.800 m lange transportleiding met een aftakking van deze verhoogde tank in da 315 mm zullen worden geïnstalleerd. Op weg naar de Pfaffenwimm verhoogde tank overwint de transportleiding een hoogteverschil van 17 meter en de druk in het leidingsysteem bereikt 5,5 bar op het laagste punt.

De laatste vezelcementbuis werd in 1979 geïnstalleerd

„Helaas zijn er in dit gebied de laatste jaren een paar pijpuitbarstingen geweest“, zegt Anton Pöllabauer, directeur van de Bad Hall Kurbezirk Waterverband. Als onderhouder van het nieuwe PE-leidingsysteem zijn kwaliteit en levensduur zeer belangrijk voor hem: „De laatste vezelcementbuis werd in 1979 geïnstalleerd. Al meer dan 20 jaar installeren wij echter alleen nog maar PE-buissystemen van AGRU. We hebben oudere waterleidingen met AGRU beschermmantelbuizen gerehabiliteerd met behulp van de barstvoering en ploegmethoden en hebben hier zeer goede ervaringen mee. Wij gaan ervan uit dat de nieuw geïnstalleerde buizen een levensduur van minstens 50 jaar zullen hebben“.

In de doelput worden de segmenten van de trekstang uit de machine verwijderd en gestapeld

Lagere installatiekosten dankzij lange pijpstrings

Om een zo economisch mogelijke installatie te garanderen, wordt ook deze keer de barstbekledingsmethode gebruikt. Uitgangspunt hierbij is dat de installatiekosten afnemen met de lengte van de aan te trekken leidingsystemen. De aannemer, WDS Bau GmbH, een Opper-Oostenrijkse civieltechnische specialist die bekend staat om de zorgvuldige aanleg van pijpleidingen, berekent de maximale insteeklengtes tussen de start- en doelputten op basis van de bodemgesteldheid en de daaruit voortvloeiende trekkrachten tot 250 bar druk. De tot 144 m lange pijpsnaren worden ter plaatse door stomplassen van 18 m lange beschermmantelbuizen van AGRU Kunststofftechnik GmbH vervaardigd. Sureline III-buizen met een beschermhuls bieden een dubbele veiligheid, omdat de spanningsscheurvaste PE 100-RC kernpijp door een krasvaste beschermhuls van PP wordt beschermd tegen de splinters van de barstpijp wanneer de pijp wordt ingeklemd. Bijkomend voordeel is het snelle stomplassen door de in de fabriek gestripte uiteinden. AGRU Kunststofftechnik leverde een CNC-gestuurde stuiklasmachine voor het lasproces. Dankzij de nieuwe technologie zijn temperatuur, druk en tijd voorgeprogrammeerd, waardoor de kwaliteit van de lasnaden gewaarborgd blijft. De parameters van elke afzonderlijke las en de naam van de lasser worden eveneens gedocumenteerd. De afgewerkte pijpsnaren worden dan in de oude pijp getrokken met behulp van een scheurvaste bekleding. Barstcoating is een kostenefficiënte renovatiemethode voor de renovatie van leidingen van brosse materialen zonder graafwerkzaamheden. Door het afbreken van de oude pijp kan een nieuwe pijp met een aanzienlijk grotere diameter worden getrokken. Dit vergt wat voorbereidend werk.

De breekkop en de uitbreidingsconus zijn al op de buis gemonteerd

Barstlining – hoe het werkt

Eerst wordt een camera gebruikt om door de oude pijpleiding te navigeren. Hulpstukken van metaal of gegoten beton kunnen niet worden opengebroken en moeten daarom met de open methode worden verwijderd. De start- en afwerkingskuipen worden vervolgens op nauwkeurig gespecificeerde intervallen uitgegraven. In de startput bevindt zich de breekkop met uitzettingskegel waarop de aan te trekken pijpsnaar is gemonteerd. In de doelput bevindt zich een hydraulisch trekapparaat. De oude pijp loopt tussen de twee putten door, waarin een trekstang bestaande uit talrijke segmenten is geplaatst. De weg van de hydraulische cilinder van het tractievoertuig komt precies overeen met één segment van de tractiekoppeling. De breekkop is nu aan één kant van de dissel gemonteerd. De tegenoverliggende zijde van de dissel is bevestigd aan het tractievoertuig. Door aan de giek te trekken, breekt de barstende kop de cementpijp in stukken. De volgende uitzettingsconus verplaatst de resulterende fragmenten naar de grond en maakt plaats voor de nieuwe buis met grotere afmetingen, die dan volgt. Op deze manier kan de oude pijp in één keer worden vernietigd, het kanaal verbreed en de nieuwe pijp ingetrokken. Het werfteam in de doelput verwijdert na elke trekactie het nieuwe segment van de trekstang uit de put. Dit proces wordt herhaald totdat de barstende kop en de pijp erachter uiteindelijk de doelgroeve bereikt. Gedurende de hele tijd worden de trekkrachten die op de buis werken elektronisch geregistreerd en gedocumenteerd. Na een succesvolle installatie wordt het complete leidingsysteem gedesinfecteerd en aan een druktest onderworpen.

Gerhard Dieringer is directeur van WDS Bau GmbH: „De door AGRU geleverde lasmachine werkte perfect. We hebben de site opgedeeld in 12 secties voor een gebarsten bekleding. We waren in staat om te barsten en 1 à 2 secties per dag te leiden. Wij waren zeer tevreden over de producten en diensten van AGRU Kunststofftechnik GmbH van voorbereiding tot levering en kwaliteit.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?