Dat heeft erin geresulteerd dat de eerste compatibele machines, de vernieuwde EC250 E en EC300 E, in het eerste kwartaal van 2021 de werkplaatsen en toekomstige klanten van Volvo en Engcon zullen bereiken. Het project is het begin van een wereldwijde samenwerkingsovereenkomst tussen Volvo Construction Equipment en Engcon met als doel machines aan te bieden die erop zijn voorbereid dat het draaikantelstuk en de veilige snelwissels van Engcon een integraal onderdeel van de machine worden.
eML (engcon Machine Link) is de oplossing van Engcon die er samen met Volvo Smart Connect voor zorgt dat het draaikantelstuk van Engcon een vrijwel integraal onderdeel van de machine kan worden. Via een intelligent ontwikkelde interface kan het besturingssysteem van Engcon communiceren met de computer van de machine voor zowel besturing van het draaikantelstuk als integratie met het door Volvo in eigen beheer ontwikkelde machinebesturingssysteem Dig Assist.
“Met deze intelligente oplossing kan het draaikantelstuk van Engcon in principe een volledig geïntegreerd deel van de machine worden. Dit heeft vele voordelen: tijdsbesparing bij het installeren, behoud van de CE-markering en directe integratie met Volvo Dig Assist om er enkele te noemen. Klanten kunnen profiteren van een volledig geïntegreerde oplossing waarbij klantvoordeel en klantervaring centraal staan,” legt Fredrik Eklind, Product Owner bij Engcon Control Systems, uit.
eML is de oplossing waarmee Engcon’s eigen besturingssysteem DC2 informatie kan communiceren en delen met de machinecomputer en het machinebesturingssysteem van een OEM. Door te communiceren via het Controller Area Network (CANbus) kan informatie veilig en snel worden verzonden én ontvangen – allemaal met een eenvoudige elektrische installatie.
“Dit is het resultaat van nauwe samenwerking en de integratie van verschillende geavanceerde oplossingen, draaikantelstuk, machine en machinebesturingssystemen zorgt voor een betere algehele ervaring waarbij de gemeenschappelijke klant centraal staat,” zegt Fredrik Eklind.
De integratie gaat zelfs zo ver dat de klant vanaf de volgende Dig Assist-update duidelijk kan zien dat het een Engcon is die in Dig Assist is aangesloten, omdat de grafische interface in Dig Assist de bedrijfskleur van Engcon gebruikt. Andere slimme functies met toegevoegde waarde voor de klant die zijn gekoppeld aan de uitwisseling van informatie tussen Volvo Dig Assist en Engcon’s DC2-besturingssysteem zijn te verwachten wanneer deze update actueel wordt.
“Machinebesturing is een belangrijk hulpmiddel voor de operators van nu, net als het draaikantelstuk, een combinatie waarbij beide partijen informatie uitwisselen zodat de klant ten volle kan profiteren van beide tools,” legt Fredrik Eklind uit.
Het project met Engcon eML en Volvo Smart Connect* heeft erin geresulteerd dat de eerste compatibele machines de werkplaatsen en de toekomstige klanten van Volvo en Engcon in het eerste kwartaal van 2021 zullen bereiken.
“Het project en de nauwe samenwerking tussen Volvo en Engcon zullen worden voortgezet. Het is onze ambitie om in 2021 meer machinemodellen van Volvo te lanceren met de optie Volvo Smart Connect en dat we samen blijven werken aan de ontwikkeling van intelligente en geïntegreerde oplossingen”, besluit Fredrik Eklind.
*Volvo Smart Connect is Volvo’s oplossing voor een open interface voor fabrikanten van collaboratieve gereedschappen, waarmee het mogelijk wordt een Engcon draaikantelstuk met DC2-besturingssysteem te installeren en te integreren in een compatibele en voorbereide Volvo graafmachine.