Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
engcon lanceert EC-Oil automatische snelwissel op draaikantelstuk voor graafmachines van 4-6 ton

engcon lanceert EC-Oil automatische snelwissel op draaikantelstuk voor graafmachines van 4-6 ton

engcon, de toonaangevende wereldwijde fabrikant van draaikantelstukken, snelwissels en geavanceerde accessoires voor graafmachines, lanceert in het voorjaar van 2022 zijn EC-Oil snelwisselsysteem op de onderste snelwissel van het draaikantelstuk EC206 voor graafmachines in de grootte 4-6 ton. Dit betekent dat hydrauliek, elektronica en centrale smering automatisch worden aangesloten terwijl de machinist in de cabine kan blijven, waarmee zowel efficiëntie als veiligheid worden verhoogd.

Sinds het begin van de jaren 1990 produceert engcon draaikantelstukken, de ‘pols’ voor graafmachines in de grootte 1,5-33 ton, waarmee het mogelijk is om in verschillende richtingen te graven en uitrustingsstukken te wisselen. engcon is op dit moment wereldleider. De mogelijkheid om de bak op een graafmachine te kunnen kantelen en draaien, betekent dat het werk tot 25 procent eenvoudiger en effectiever kan worden uitgevoerd. In de afgelopen jaren heeft engcon het EC-Oil snelwisselsysteem steeds verder doorontwikkeld. Met EC-Oil kunnen hydraulische uitrustingsstukken automatisch aangesloten worden, zonder dat de bestuurder uit de cabine hoeft te stappen om handmatige hydraulische koppelingen aan te sluiten. In het voorjaar van 2022 lanceert engcon de EC-Oil automatische snelwissel op draaikantelstuk EC206 voor graafmachines van 4-6 ton. In 2020 werd de engcon EC-Oil automatische olie- en elektrische koppeling standaard onderdeel van de S40-machinesnelwissel en het bovenste deel van het EC206 draaikantelstuk voor machines tot 6 ton. Nu zet engcon de volgende stap en introduceert de EC-Oil automatische snelwissel ook voor de onderste snelwissel. 

“Het is zowel handig als tijdbesparend om niet uit de cabine te hoeven stappen om trillende, onder druk staande en vuile hydraulische koppelingen aan te sluiten. Dit draagt bij aan een hogere efficiëntie en veiligheid voor onze eindgebruikers. Sinds we EC-Oil standaard leveren bij onze draaikantelstuksystemen, is de verkoop aanzienlijk gestegen. En dat geeft wel aan dat de combinatie wordt gewaardeerd door onze klanten en eindgebruikers”, zegt Martin Engström, Product Manager bij engcon.

De onderste S40-snelwissel krijgt ook verschillende extra hydraulische aansluitmogelijkheden en de slimme functie om een afneembare grijpercassette aan te sluiten. Nu worden plannen gemaakt voor veegwalsen en andere uitrustingsstukken. 

“De afneembare grijpercassette maakt het mogelijk dat de machinist de grijper gemakkelijk en snel opzij kan zetten wanneer hij deze niet nodig heeft. Dit is een gewichtsbesparing van ongeveer 35 kg en als je telt hoe vaak per dag je een bak optilt, resulteert dit snel in brandstofbesparing en minder slijtage aan de machine”, vervolgt Martin Engström. 

Extra aansluitingen voor een hoger oliedebiet

engcon heeft er ook voor gekozen om de EC206 uit te rusten met een geheel nieuwe swivel met extra hoge capaciteit en meer aansluitingen voor extra hydrauliek op de S40-snelwissel onder EC206. Daarnaast zitten er extra uitgangen aan beide zijden en aan de achterkant van de snelwissel. Met de extra uitgangen aan de zijkant van de snelwissel is het ook mogelijk om uitrustingsstukken rechtstreeks vanuit de extra hydraulische aansluiting van de graafmachine te voeden. Hierdoor is er een hoger oliedebiet mogelijk dan via de kleppen van het draaikantelstuk. Uitrustingsstukken die een hoog debiet nodig hebben, zoals bijvoorbeeld hellingmaaiers kunnen op deze manier worden aangesloten.

Martin Engström vertelt dat de nieuwe swivel als bijkomend voordeel heeft dat er nu geen slangen meer in de onderste snelwissel zitten.

“Het volgt hetzelfde concept als de grotere modellen waarbij de EC-Oil-blokken en extra uitgangen in de snelwissel worden vastgezet. Op de S40 wordt de vergrendelingscilinder ook direct in het blok geschroefd en dit betekent dat de snelwissel in het geheel geen slangen en bewegende delen bevat en dus geen last heeft van schuren en slijten. We weten hoe krap het kan zijn om een snelwissel vast te zetten, dus dit is een grote stap voorwaarts op het gebied van onderhoudsgemak”, zegt Martin Engström.

Andere kenmerken van de nieuwe EC206 die worden genoemd, zijn dat het nu mogelijk is om hem te voorzien van zowel kantel- als rotatiesensoren voor machines die een machinebesturingssysteem hebben.

De EC206 met S40 automatische snelwissel wordt in de loop van het jaar op beurzen gepresenteerd en in het voorjaar van 2022 wordt een kleinere voorserie geleverd. De serieproductie staat gepland in het najaar van 2022.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details