De netto omzet van Engcon Group in 2019 bedroeg iets meer dan 1,3 miljard SEK. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte het jaar daarvoor. Dit is het tiende jaar op rij met een hogere omzet. Het afgelopen jaar kenmerkte zich ook met onderscheidingen, vestigingen in nieuwe markten en strategische keuzes voor de toekomst. Daarnaast bleef de vraag naar de producten van Engcon gestaag stijgen.
De netto omzet van Engcon Group in 2019 bedroeg 1.349.553.000 SEK (1.195.319.000 SEK) met een bedrijfsresultaat van 194.590.000 SEK (192.413.000 SEK), waarmee de winstmarge afnam van 16 procent in 2018 naar 14,5 procent in 2019.
“Natuurlijk voelt het goed om het boekjaar 2019 af te sluiten met een positief resultaat. In het najaar begonnen we de economische neergang te merken, maar toch konden we een hogere netto-omzet realiseren. Dit is mede dankzij onze vestigingsstrategie in nieuwe markten. Een goede aanvulling voor zwaardere tijden in de nabije toekomst”, zegt Krister Blomgren, CEO van Engcon Group.
Engcon kent al jaren een stabiele stijging. Het bedrijf groeit in Frankrijk, de VS en Nederland en zal in 2020 nieuwe kantoren openen in Australië en Korea. Intern heeft het bedrijf zich gericht op het aantrekken van medewerkers op sleutelposities om klaar te zijn voor de toekomst en nieuwe ontwikkelingen.
“We zullen een aanhoudend agressieve groeistrategie blijven volgen, met voornamelijk autonome groei in nieuwe markten. We zien wereldwijd een snel groeiende markt voor draaikantelstukken”, vervolgt Krister Blomgren.
De strategie van Engcon voor de komende jaren is gericht op verdere groei, hogere efficiëntie en een duidelijke focus op de verbetering van het dagelijkse leven van graafmachinisten.
“We zijn 2020 ingegaan met een goed jaar achter ons. Maar we hebben last van Covid-19 en de verkoop varieerde sterk in het voorjaar. Toch gaan we verder op de ingezette weg om nog dichter bij onze eindklanten te komen en om de eerste keuze te blijven als leverancier van draaikantelstukken voor alle graafmachines in de wereld.
· Er wordt 90 miljoen geïnvesteerd in de productiefaciliteit in Strömsund, Zweden;
· Uitgeroepen tot een van de Best Managed Companies in Zweden tijdens de eerste keer dat de prijs wordt uitgereikt;
· Het aantal werknemers stijgt tot boven de 300 medewerkers;
· Door het Zweedse zakenblad Di tot Master Gazelle gekroond vanwege 10 jaar continue groei;
· Introductie van Team Engcon, een intern wellness-initiatief om de gezondheid van het personeel te verbeteren;
· Gestart met de wereldwijde campagne “Dig Smart. Dig Safe”, voor meer veiligheid op de werkplek;
· De netto-omzet overschrijdt SEK 1,3 miljard.