Hoewel het onderwijs in de bouw- en infra sector weer aantrekt, zien we helaas dat jongeren steeds minder vaak voor een opleiding in de grond-, weg- en waterbouw kiezen. Dit komt omdat ze vaak niet goed op de hoogte zijn van de beroepsmogelijkheden en de opleidingen die daarbij horen.
Rob van Dalen, van SPG Zuid-Holland, vond het tijd voor verandering. En daarom zette hij de campagne ‘Go Infra’ op als aanvulling op de instroomcampagne ‘Je gaat het maken’ van Bouwend Nederland. Vorig jaar is Rob gestart met het organiseren van gastlessen. In onderstaand interview deelt hij graag hoe hij dit heeft aangepakt en wat zijn ervaringen zijn.
“De campagne richt zich met name op jongeren vanaf de bovenbouw van de basisschool tot en met de eerste jaren van het vmbo en mavo. Door het geven van een gastles willen we deze jongeren bereiken. Zo gaan we met hen in gesprek en vragen we wat ze weten van de infrastructuur, wat ze later willen worden en wat ze absoluut niet willen worden. Met voorbeelden laten we zien dat de bouw & infra steeds verder innoveert en digitaliseert. Dat hierdoor de productieprocessen veranderen en de werkzaamheden hartstikke uitdagend zijn. Door de jongeren op deze manier in te lichten en te enthousiasmeren, hopen we dat ze uiteindelijk voor een opleiding richting de bouw & infra kiezen”.
“Met onze aangesloten bedrijven heb ik gesproken over de ‘Go Infra’ campagne en gevraagd om medewerking. Het is belangrijk dat er voldoende ambassadeurs zijn die een gastles willen geven. Het is onze gezamenlijke zorg om de instroom te bevorderen, want de vraag naar jongeren voor onze bouw- en infrasector blijft de komende jaren toenemen, ondanks de problemen die de sector momenteel heeft met PFAS, stikstof en het coronavirus. De gesprekken met bedrijven waren erg positief, ze zien de noodzaak en gaven volmondig aan mee te willen werken aan de ‘Go Infra’ campagne. Wij hebben er voor gezorgd dat er een handboek kwam, zodat de bedrijven er zelf geen werk aan hebben. Het enige dat zij hoeven te doen, is een ambassadeur sturen die een gastles wil verzorgen. Vervolgens hebben we de basisscholen in Zuid-Holland aangeschreven of zij interesse hadden in een gratis gastles over de bouw- en infra. Ook dit werd erg positief ontvangen en we hadden al snel veel aanmeldingen.
“Tijdens de gastles gaan de kinderen zelf aan de slag. De ambassadeur begint met een interactief deel over verbindingen van A naar B, oftewel infrastructuur. Dit doet de gastspreker door bijvoorbeeld de vraag te stellen of de leerlingen weten hoe het licht aan gaat of waar het water vandaan komt. Na de antwoorden van de leerlingen legt de spreker uit hoe dit precies werkt. Ook vertelt de gastspreker iets over zichzelf; welk beroep hij of zij uitoefent, hoe de werkdag eruitziet en waarom het werken in de bouw of infra zo leuk is. Vervolgens krijgen ze een opdracht; maak een oeververbinding van A naar B aan de hand van een schetsontwerp. Dat mag een brug of tunnel zijn. De resultaten zijn ondanks hun jeugdige leeftijd vaak verbluffend. De leerlingen vinden de opdracht vaak erg leuk. Het geeft ze een goede beleving van de realiteit. Ook de leraren zijn enthousiast. De gastles past perfect bij de lessen Natuur & Techniek en Ruimte. Ze geven aan in de toekomst graag gebruik te blijven maken van de gastles.”
“Kijk goed of je kan samenwerken met ander partijen. Zoals bijvoorbeeld met Bouwend Nederland. Zij hebben een gastles ontwikkeld vanuit de campagne ‘jegaathetmaken’. Of met ons, SGP Zuid-Holland. Ook wij hebben hier de samenwerking in opgezocht met Bouwend Nederland. Er zijn dus voldoende mogelijkheden en verschillende gastlessen beschikbaar”.
De bouw- en infrasector is ongekend veelzijdig. Het heeft op alle onderwijsniveaus beroepen: van vmbo- tot aan wo-niveau. In de campagne Je Gaat Het Maken laten we de vele mogelijkheden zien. Hiervoor hebben we o.a. gastlessen ontwikkeld. Ga naar jegaathetmaken.nl voor meer informatie en initiatieven gericht op jongeren en zij-instromers rond de instroomcampagne. Volg deze campagne ook op Instagram en YouTube.