Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
‘Het uitbouwen van de ketensamenwerking kan zeker tot verbeterslagen leiden’
Netcongestie vertraagt verduurzaming. Er zijn extra investeringen nodig in het hoogspanningsnet.

‘Het uitbouwen van de ketensamenwerking kan zeker tot verbeterslagen leiden’

TLN en Logistieke Alliantie

De economische schade door vertragingen in het goederenvervoer steeg in 2022 tot een recordhoogte van 1,7 miljard euro, wees onderzoek van Panteia uit. De cijfers over 2023 zijn nog niet bekend, maar voor de Logistieke Alliantie en Transport en Logistiek Nederland (TLN) is het duidelijk: Nederland kan zich geen trage besluitvorming of bezuinigingen veroorloven. Daarom blijven zij volop lobbyen.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN en voorzitter van de Logistieke Alliantie.

De Logistieke Alliantie vormt een groot net­werk van zestien Nederlandse organisaties die hun krachten hebben gebundeld om de handel en logistiek te versterken. Tot de aangesloten partijen behoren bedrijven en kennisinstituten als Schiphol, ProRail, VNO-NCW en evofenedex. Ook ondernemers­organisatie TLN is aangesloten. Als een van de grootste werkgevers­organisaties van ons land is zij een gezaghebbende gesprekspartner voor overheid en politiek, bestuur en leden, keten­partners en andere maatschappelijke belang­hebbenden op het gebied van logistiek.

Lobbyen

Elisabeth Post is bestuursvoorzitter van TLN en voorzitter van de Logistieke Alliantie: “In essentie is de logistieke sector heel divers. De overeenkomst tussen diverse partijen is onze behoefte aan ruimte, bereikbaarheid, duurzaamheid, veiligheid en digitalisering. Voor deze punten kunnen we gezamenlijk aandacht vragen, want samen kunnen we effectief lobbyen over kwesties waar we het met elkaar over eens zijn. We staan immers de komende jaren voor een enorme maatschappelijke uitdaging om onze infrastructuur op orde te krijgen en het achterstallige onderhoud weg te werken.”

Files en vertragingen kosten de sector ieder jaar miljarden.

Versnellen

En lobbyen doet de alliantie. Zo werd in juni het onderzoek van Panteia aan de Tweede Kamer aangeboden en deed zij op 5 juli een oproep aan het Rijk om niet akkoord te gaan met de voorgenomen bezuiniging van twee miljard. Helaas viel twee dagen later het kabinet. De alliantie lobbyde echter onvermoeid verder en leverde daarop input aan de politieke partijen voor hun verkiezingsprogramma’s. “Dat een kabinet valt, kan altijd gebeuren. Maar het is wel vervelend dat daardoor urgente beslissingen vooruitgeschoven worden. En we hebben al een achterstand, denk aan het onderhoud van onze infrastructuur. Of logistieke centra die niet van de grond komen. Maar ook de netcongestie vertraagt belangrijke zaken waaronder verduurzaming. Wij hopen dat het nieuwe kabinet niet eindeloos gaat onderzoeken en delibereren, maar de reeds beschikbare informatie gebruikt. We blijven als alliantie het belang van versnelling en investeringen onder de aandacht brengen.” 

Onderhoud aan viaducten, bruggen en andere kunstwerken zullen de komende jaren voor extra vertraging zorgen.

Oplossingen

Wat kan de sector zelf doen? “Hoewel we het in vergelijking met het buitenland op veel vlakken goed doen, kunnen we altijd van andere landen leren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de langere vracht­wagens in Spanje en Scandinavië die tot minder vervoersbewegingen leiden. Innovatie door toepassing van AI, robotica en slimme software zijn eveneens zaken waarmee de sector haar capaciteit optimaal kan benutten.”

Post besluit: “Daarnaast blijft het bundelen van onze krachten cruciaal. Zo kan de groeiende cybercriminaliteit veel schade aan onze sector toebrengen. Bescherming tegen cybercriminaliteit vraagt echter om grote investeringen. Een moeilijke opgave voor het mkb. Samenwerking kan hierin van grote betekenis zijn. Het is eveneens belangrijk dat wij als sector vaker kijken naar de keten in zijn totaliteit, in plaats van enkel te focussen op het eigen proces. Als een verlader en een transporteur elk hun eigen proces optimaliseren, leidt dat onherroepelijk tot inefficiëntie in het totale proces. Sámen het proces verbeteren, kan daar een oplossing voor bieden. Maar ook een logische verdeling van het goederenvervoer over verschillende modaliteiten kan helpen om de logistiek nog beter te maken. Denk bijvoorbeeld aan het Joint Corridors Off-Road-programma dat helpt om multimodale transportcorridors naast de weg mogelijk te maken. Het uitbouwen van de ketensamenwerking kan zeker tot verbeterslagen binnen onze sector leiden.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details