De toeleveringsketen staat onder druk. Volgens het UWV is dit te wijten aan internationale ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraïne, problemen bij de doorvaart aan de Rode Zee, maar misschien nog wel het meest aan de krappe arbeidsmarkt waarin het tekort aan personeel door vergrijzing alleen maar zal toenemen. De noodzaak voor organisaties om hun supply chain- en logistieke processen zo veel als mogelijk te automatiseren wordt hierdoor groter en groter.
Als gevolg van deze voortdurende disbalans tussen vraag en aanbod van personeel, hebben organisaties moeite om de arbeidskrachten, kenniswerkers en leiders te vinden die ze nodig hebben om te floreren – en met name logistieke en supply chain-gerichte bedrijven hebben het zwaar te verduren. Volgens recent onderzoek van Descartes ervaart 76% van de leiders in de toeleveringsketen en logistiek een aanzienlijk personeelstekort in hun activiteiten, waarbij 37% van de respondenten het personeelstekort als hoog tot extreem karakteriseert.
Hoewel de concurrentie om resources een bedrijfsbreed probleem is, verschilt de ernst van het personeelstekort per organisatie. Volgens de onderzoeksgegevens werden transportactiviteiten (61%) en magazijnactiviteiten (56%) het hardst getroffen door personeelstekorten, van vrachtwagenchauffeurs tot het fulfillmentteam op de magazijnvloer. Ook kenniswerkers, die steeds belangrijker worden naarmate supply chain- en logistieke activiteiten meer technologie- en datagestuurd worden, zijn moeilijk te werven: 55% van de respondenten heeft hier moeite mee.
Slechts 9% van de leiders in de logistiek en supply chain gaf aan dat een tekort aan personeel de prestaties tijdens het hoogseizoen niet op een bepaald niveau beïnvloedde. En niet alleen heeft het personeelstekort invloed op de prestaties van bedrijven tijdens het hoogseizoen, op de financiën en op de prestaties van logistieke partners, maar het eist ook zijn tol op het gebied van klantenservice: 58% van de respondenten geeft aan dat het personeelstekort een negatieve invloed heeft gehad op hun serviceniveau.
Met een ernstig tekort aan personeel in het vooruitzicht, richten logistiek georiënteerde organisaties hun operationele strategieën op automatisering en technologische oplossingen om de personeelslast te verlichten. Uit een ander recent onderzoek waarin werd onderzocht welke strategieën en tactieken bedrijven toepassen om het huidige personeelstekort het hoofd te bieden, bleek dat 54% van de ondervraagde leiders in de toeleveringsketen en logistiek zich richten op het automatiseren van repetitieve taken en diensten die weinig waarde toevoegen – een logische stap in het verkleinen van de resource-footprint om op een hoger niveau te presteren met minder werknemers.
Uit het onderzoek bleek ook dat 50% van de ondervraagde logistiek gerichte organisaties de focus leggen op het centraliseren van activiteiten (bijv. gecentraliseerde transportplanning). Deze strategische aanpak, die meestal wordt uitgevoerd via cloud-gebaseerde oplossingen die worden ingezet als gedeelde diensten binnen het bedrijf, helpt de operationele efficiëntie te verhogen zonder dat het aantal medewerkers groeit.
Hoe vertaalt het doel om repetitieve, laagwaardige taken te automatiseren en technologie te gebruiken om de efficiëntie te verhogen zich naar de magazijnvloer of naar transportactiviteiten? Zelfrijdende voertuigen, robotica, drones en zachte en harde automatisering in het magazijn liggen allemaal op tafel voor besluitvormers in de toeleveringsketen en de logistiek, maar er zijn een aantal duidelijke productiviteitsverhogende technologiewinnaars in het streven om de huidige uitdagingen op het gebied van arbeid in deze gebieden te verlichten. Respondenten richten zich met name op oplossingen voor optimalisatie van leveringsroutes (54%) en mobiele productiviteit van chauffeurs (45%). Om de impact van het tekort aan kenniswerkers te beperken, komt geautomatiseerde realtime tracking van zendingen (53%) naar voren als de beste technologiekeuze.
Oplossingen voor strategische routeplanning verhogen bijvoorbeeld de routedichtheid, terwijl de planningstijd en de middelen die nodig zijn om maximale efficiëntie te leveren, worden verminderd. Een ander voorbeeld is intelligente dispatch- en trackingsoftware die gebruik maakt van realtime GPS om te zorgen voor snellere en consistentere leveringen op tijd, zodat de servicenormen voor klanten hoog blijven. In het magazijn maken sommige bedrijven gebruik van robotica en automatisch geleide voertuigen (AGV’s) om de noodzaak van handmatige arbeid weg te nemen.
Aan de achterkant helpen magazijnbeheersystemen (WMS) met op barcodes gebaseerde pick- en packworkflows, geautomatiseerde multi-carrier pakket-/LTL-verzending en mogelijkheden voor real-time inzicht in het ordertraject bedrijven om de arbeidskosten te minimaliseren en meer orders uit te voeren terwijl de klantervaring wordt verbeterd. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat geautomatiseerde oplossingen voor logistiek en supply chain-technologie niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook een rol spelen bij het behoud van personeel omdat de dagelijkse workflows voor magazijnpersoneel, planners, dispatchers en chauffeurs worden vereenvoudigd en verbeterd.
AI maakt versnelling van automatisering mogelijk
In het kielzog van de lancering van ChatGPT is de belangstelling voor kunstmatige intelligentie (AI) sterk toegenomen en heeft generatieve AI de verwachtingen met betrekking tot AI-technologieën vergroot, evenals de mogelijkheden om nieuwe oplossingen op de markt te brengen. Supply chain- en logistieke leiders kijken ook naar AI om de operationele efficiëntie en de productiviteit van werknemers te helpen verbeteren. Volgens het onderzoek is bijna 30% van de respondenten bezig met het onderzoeken van AI-technologie, terwijl 53% van plan is om AI in te zetten.
Nu logistiek steeds meer datagestuurd wordt, zal het vermogen van AI om enorme hoeveelheden gegevens in een oogwenk te analyseren de technologische innovaties blijven voortstuwen. Hoewel op AI gebaseerde mogelijkheden zoals voorspellingen en detectie van gebeurtenissen in de context van routeplanning en transportmanagement al jaren zijn ingebed in logistieke technologie, zal de capaciteit van AI om continu tienduizenden gegevenspunten en variabelen te evalueren en geleerde aanpassingen te maken helpen om logistieke processen verder te automatiseren en te versnellen, redundantie en inefficiëntie te elimineren en de productiviteit van werknemers te verhogen.
Voor supply chain en logistieke leiders die geconfronteerd worden met de uitdaging om hun activiteiten winstgevend te houden met minder middelen, verandert technologie hun strategie, tactieken en best practices. Voor werknemers die vastzitten aan repetitieve en tijdrovende taken van lage waarde en voor kenniswerkers die buitensporig veel tijd besteden aan het handmatig voorbereiden van gegevens, het samenstellen van rapporten of het volgen van zendingen, is automatisering een gamechanger.
Als technologische tools het grootste deel van het zware werk voor hun rekening nemen, kunnen werknemers waardevolle productieve tijd vrijmaken om zich op zinvollere taken te richten, terwijl ze kunnen genieten van meer vereenvoudigde en gestroomlijnde workflows die hun dagelijkse werkervaring verbeteren en, uiteindelijk, de retentiegraad helpen verbeteren. Vanuit het perspectief van de C-suite leidt de gecombineerde kracht van het automatiseren van laagwaardige, repetitieve taken en het invoeren van technologiegedreven oplossingen tot een hogere productiviteit, een beter zicht op de toeleveringsketen en betere prestaties, terwijl de ervaringen van werknemers, partners en klanten positiever worden.