Met de juiste aerodynamica op trucks kunnen aanzienlijke brandstofbesparingen worden gerealiseerd. Maar hoe kiest u de juiste aerodynamica voor uw werkzaamheden? Lees er hier meer over.
Door aerodynamische voorzieningen te installeren, kan er op een typische langeafstandsroute tot 10%* worden bespaard op brandstofverbruik. Maar het zijn niet alleen de trucks voor de lange afstand met standaard trailerconfiguratie die van de juiste aerodynamische specificaties kunnen profiteren. Ook in andere segmenten, waaronder het tanktransport en in het constructiesegment, kunnen met de juiste aerodynamica aanzienlijke brandstofbesparingen worden gerealiseerd.
Aerodynamica speelt een cruciale rol bij het ontwerp van een truckcabine. Het is echter ook mogelijk om een voertuig extra of achteraf uit te rusten met voorzieningen om de luchtweerstand te minimaliseren en vervolgens het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen. Hieronder enkele voorzieningen om luchtweerstand te verminderen en zo brandstof te besparen.
Indien correct gemonteerd, zal de dakspoiler de grootste brandstofbesparing opleveren van alle aerodynamica. Zonder spoiler worden de niet-aerodynamische constructies van de laadbak blootgesteld aan de luchtstroom. Hoe hoger de vrachtwagen, hoe groter de luchtweerstand. Ook de dakhoek is belangrijk. Door een dakspoiler toe te voegen, kunt u zo maar 5% brandstof besparen bij 80-90 km/u. Wel is het uitermate belangrijk om deze correct af te stellen op de hoogte van het voertuig. Zelfs een paar centimeter te laag of te hoog vermindert uw potentiële besparingen. In de digitale bestuurdershandleiding vindt u gedetailleerde instructies voor het instellen van de dakspoiler voor uw specifieke truckconfiguratie. Het is misschien een kleine moeite om het te doen, maar de potentiële besparingen zijn echt de moeite waard.
Ze zijn speciaal ontwikkeld voor elk cabine type en zijn vooral geschikt voor trekker-opleggers maar ook nuttig voor bakwagens om de ruimte tussen de cabine en laadbak op te vullen. Ze helpen de luchtstroom vanaf de cabine rond de zijkanten van de trailer te vergemakkelijken, waardoor de hoeveelheid turbulentie ertussen wordt verminderd. Zijspoilers kunnen ook helpen om brandstof te besparen en zijn erg belangrijk bij hogere snelheden met name bij zijwind.
Chassisskirts bedekken de niet-aerodynamische componenten die aan de zijkant van de truck zitten. Ze werken openingen weg, verminderen de luchtweerstand en verlagen het brandstofverbruik. De chassisskirts zijn ook nog te voorzien van rubber extensies aan boven- en onderzijde. Hiermee wordt de ruimte tussen trailer en skirt en wegdek en skirt nog verder afgesloten.
Deze dekken de opening tussen de voorwielen en de omringende carrosserie verder af om ervoor te zorgen dat de wervelende en turbulente luchtstroom in en om de voorspatborden een minimale impact heeft op de externe luchtstroom. Het juiste type is afhankelijk van de hoogte en breedte van de band op de vooras die u voor uw truck kiest.
De bumperspoiler is onder de bumper gemonteerd om als luchtdeflector te werken en de luchtstroom van de voorwielen en de niet-aerodynamische onderkant van de truck en trailer om te leiden.
Er zijn ook andere maatregelen die u kunt nemen om de aerodynamica van uw combinatie te verbeteren, zoals het zo klein mogelijk houden van de afstand tussen de trailer en de cabine. Een trailer met gesloten en gladde zijwanden zal een lager brandstofverbruik hebben dan bijvoorbeeld een open trailer. Daarnaast helpen gesloten chassisskirts, een aflopende daklijn of aerodynamische extensies aan de achterzijde om de stroomlijn verder te verbeteren.
Het gebruik van extra aerodynamische voorzieningen is over het algemeen de norm in het langeafstandssegment. Dit komt omdat de luchtweerstand progressief toeneemt met de snelheid. Als vuistregel geldt dat de luchtweerstand verviervoudigt als je je snelheid verdubbelt. Hoewel de meeste inzetgebieden baat kunnen hebben bij aerodynamische aanpassingen, moet er wel rekening worden gehouden met de route, de gemiddelde snelheid en het gewicht van de combinatie. Er zijn segmenten waar ze vaak zonder reden over het hoofd worden gezien, zoals in het tanktransport, kippertransport en in het bouwsegment. In deze toepassingen bewijzen simulaties doorgaans dat er met de juiste aerodynamica een aanzienlijke hoeveelheid brandstof kan worden bespaard, zelfs als de opbouw lager is dan de truck. Dit komt omdat de vorm van de cabine zelf niet in staat is om de tegemoetkomende lucht effectief over en langs de trailer te geleiden. Spoilers zijn hiervoor ontworpen en zijn net zo belangrijk in deze segmenten.
Ten slotte is het goed om te beseffen dat er in sommige segmenten, zoals tanktransport, wordt gezocht naar de juiste balans tussen het extra gewicht van aerodynamische voorzieningen (en de voordelen die ze bieden) en het hoogst mogelijke laadvermogen.