Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Inzet bims in gewapende grondconstructie voor spoor is uniek in Nederland

Inzet bims in gewapende grondconstructie voor spoor is uniek in Nederland

De oude Botlekbrug is gesloopt, de nieuwe is gebouwd. Het autoverkeer, fietsers en voetgangers maken er alweer even gebruik van, alleen het spoor moest nog worden aangesloten op het spoorwegnet van de haven­spoorlijn. Een klus waarbij rekening gehouden moest worden met de onderliggende Botlektunnels voor spoor en autoverkeer, alsmede kwetsbare industrieleidingen. Een extra uitdaging: de instabiele ondergrond.

Reden voor Arcadis om aan Joosten Concepts partner Geologics te vragen om een ontwerp voor de aansluiting te maken. De geboden oplossing is uniek voor spoorbouw: er is gekozen voor het toepassen van bims om een gewapende grondconstructie mee te bouwen. Zowel aan de west- als aan de oostzijde is dit vederlichte, maar uitermate stabiele funderingsmateriaal ingezet, met een uitstekende waterdoorlatendheid.

Met het oog op de toekomst
Aan de oostzijde van het toekomstige spoor zijn twee damwanden geslagen, aan de westzijde een, de andere zijde is talud. Door middel van het aanbrengen van een met de bouw van de lagen meeschuivende bekisting werd directe druk op de damwanden voorkomen bij lichte zetting van de constructie. De loze ruimte werd opgevuld met onverdicht bims, om ongedierte en begroeiing tegen te gaan en ruimte te geven voor het uitbuiken van de constructie. Het absolute pluspunt hierbij, is dat deze bouwwijze de mogelijkheid biedt om bij nieuwe ontwikkelingen in het gebied de damwanden te verwijderen en de omgeving af te graven, zonder de onderbaanconstructie te beïnvloeden.

Optimale bescherming
De lagen bims zijn gewapend met RE Geogrids van Tensar. Daarnaast is een Tensar SS20 Geogrid aangebracht voor mechanische stabilisatie, in een geoptimaliseerde uitvoering van 90 centimeter dik. bims is sterker dan zand, maar kan onder hogedruk verbrijzelen. Een drukspreidende, bovenste zandlaag moet dit tegengaan. De zandlaag zelf is door middel van HDPE-folie gescheiden van de bims, om aantasting door doordringen van vocht of verontreiniging te voorkomen. Onder de folie ligt weer een Polyfelt TS non-woven geotextiel van TenCate, ter bescherming. Een RE-grid direct op de folie moet het glijden van zand voorkomen, tevens is dit RE-grid in de volgende twee tot drie lagen zand verwerkt, als wapening.

Het project is uitgevoerd door Joosten Concepts partners, Molhoek-CCT en Loonbedrijf Van Etten. Materialen komen van Joosten Kunststoffen in samenwerking met TenCate en Tensar.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?