De 3CX PRO is een machine met tweewielbesturing, de 4CX PRO beschikt over vierwielbesturing voor betere prestaties op elk terrein en de eveneens vierwielgestuurde 5CX PRO levert de ultieme graaf/laadcombinatiespecificatie wanneer er kuubs moeten worden omgezet.
De belangrijkste kenmerken zijn:
Voor Stage V is de 4,4-liter JCB 444-motor vervangen door de krachtigere 4,8-liter JCB 448. Het vorige vermogen van 68 kW (91 pk) wordt een vermogen van 81 kW (108 pk), met een koppel van 516 Nm, voor toonaangevende prestaties op de weg en bij het laden.
De JCB 448-motor profiteert van een dieseloxidatiekatalysator en een gecombineerde selectieve katalytische reductie / dieselroetfilter (SCR / DPF) met een levensduur van 8000 uur. De LiveLink-telematicaservice van JCB bewaakt ook de regeneratie van het DPF, die automatisch wordt uitgevoerd om stilstand van de machine te voorkomen. Er is geen noodzaak voor uitlaatgasrecirculatie(EGR) en de intervallen voor het controleren/ aanpassen van de klepspeling gaan van 2.000 uur naar 4.000 uur, waardoor de stilstand tijdens de levensduur van de machine aanzienlijk wordt verminderd.
De 55 kW (74 pk) 3,0-liter Stage V-motor die vorig jaar werd geïntroduceerd in het 750.000e Special Edition-model, is nu de 3CX ECO geworden. Er zijn ook nieuwe 3CX- en 4CX PLUS-modellen, met transmissieopties met vier versnellingen.
De 3CX-, 4CX- en 5CX PRO-modellen profiteren van een reeks geavanceerde automatiseringsfuncties, ontworpen om de productiviteit en het gebruiksgemak te verhogen. Dit omvat Auto Stop, dat detecteert wanneer de machine niet meer wordt gebruikt en de motor uitschakelt om het brandstofverbruik en onnodige motorslijtage te verminderen. De tijdsperiode voorafgaand aan het uitschakelen kan door de machinist worden ingesteld.
Auto Seat Select en Auto Stabilizers zijn standaard op servomodellen, waarbij de stoel nu herkent in welke richting hij staat gedraaid en automatisch schakelt tussen de laad- en graafmodus. Naast de bestaande Auto-up stempels, kan het systeem nu de stempels automatisch uitschuiven en stoppen wanneer de poten de grond raken. Auto Level, op AEC-modellen, zet de machine automatisch horizontaal op een oneffen ondergrond.
Met de Auto Drive-functie kan de machinist tijdens het rijden op de weg automatisch een ingesteld motortoerental vastzetten. De PRO-serie is ook uitgerust met de ECOROAD-zestraps Autoshift-transmissie, die de reistijd en het brandstofverbruik met wel 25% kan verminderen voor bestuurders die veel tijd op de weg doorbrengen. Alle powershift-transmissies zijn nu standaard met het TorqueLock-systeem van JCB.
Er is automatische interieurverlichting, die het opstapgebied verlichten bij het betreden van de cabine en zacht dimmen bij het uitschakelen. Ook hier kan de machinist de vertragingstimer op de zijmonitor instellen.
Automatische tweewielaandrijving vermindert bandenslijtage en brandstofverbruik door automatisch over te schakelen van vierwielaandrijving naar tweewielaandrijving wanneer tractie met vierwielaandrijving niet langer nodig is. Dit is effectief bij het scheppen in een hoop, waarbij 4WD gunstig is, en vervolgens omschakelt naar 2WD terwijl de machine naar de laadlocatie rijdt. Een groot aantal nieuwe standaardfuncties zijn in de machines geïntegreerd, waaronder beschermkappen voor achterlichten, voorbumpers, automatische bakvlakstand, beschermkappen voor cilinders van de klembak, leidingwerk voor hoog debiet en het Auto SRS-lastcompensatiesysteem op het laadframe.
De Stage V 3CX-, 4CX- en 5CX PRO-graaflaadmachines zijn onmiddellijk herkenbaar, met een nieuw ontworpen dak dat LED-flitslampen in de hoeken van het dak integreert, zodat de machine vanuit alle hoeken duidelijk te zien is. Het is niet langer nodig om dagelijks magnetische zwaailampen te plaatsen.
Maximaal 10 LED-werklampen zorgen voor een groter verlichtingsgebied dat gemakkelijker door de machinist kan worden bediend. Opschroefbare gele handgrepen verbeteren de veiligheid en er zijn grotere buitenspiegels om het zicht naar achteren te verbeteren.
Binnenin de nieuwe JCB CommandPlus-cabine heeft het interieur een gesplitste kleurenlijn, met donkergrijs materiaal in de onderste helft en lichtere kleuren in de bovenste helft. Dit geeft de cabine een gevoel van licht en luchtigheid, waardoor hij ruimer aanvoelt. De herziene bestuurdersstoel, die verwarmd en luchtgeveerd kan worden, heeft een donkerder materiaal met verbeterde grip en geel stiksel. Een hoofdsteun is nu standaard op Advanced Easy Control (AEC) -modellen en optioneel op handmatig bediende machines.
Het nieuwe stuurwiel heeft een verbeterde korrel om slijtage te verminderen en een driespaaks ontwerp voor een beter zicht op de vernieuwde voorruit. Deze nieuwe, gemakkelijk af te lezen monitor heeft een snelheidsmeter en toont de versnelling die is geselecteerd op Powershift-modellen.
De cabine wordt ook geleverd met een in de fabriek gemonteerde Bluetooth-radio, met USB- en Aux-compatibiliteit, die kan worden bediend met de draaischakelaar op de zijconsole, ongeacht in welke richting de machinist kijkt. Bovendien zijn de bedieningselementen voor verwarming en ventilatie verplaatst naar de B-stijl, waardoor ze weer gemakkelijker te bereiken zijn, ongeacht de positie van de stoel.
Het zijscherm is vernieuwd, met een nieuw 7 ”LCD-scherm. Hierdoor kan meer informatie worden weergegeven en kunnen de verschillende menu’s, inclusief helpbestanden en ‘How To’-video’s over belangrijke functies, worden omgeschakeld met de onderstaande draaischakelaar. Naast de radio is een extra veilige opbergruimte geplaatst, met een afsluitbaar vak voor kleinere spullen.