Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Lokhorst breidt machinepark verder uit met nieuwe Doosan DX140W-7
De nieuwe Doosan DX140W-7 uit het machinepark van Lokhorst Grondverzet is een echte alleskunner.

Lokhorst breidt machinepark verder uit met nieuwe Doosan DX140W-7

Veelzijdige alleskunner bewijst zich in polders

Grondverzetbedrijf Lokhorst uit Epe bestaat al ruim een halve eeuw en telt achttien werknemers. In het hoogseizoen kan dat aantal echter weleens oplopen tot vijftig. De werkzaamheden bestaan vooral uit grondwerk, met name binnen de wegenbouw. Het bedrijf heeft veel vaste klanten, waarmee korte lijntjes worden gehouden. “Je kunt beter tien keer te veel bellen, dan één keer te weinig”, stelt eigenaar Peter. 

De nieuwe Doosan DX140W-7 mobiele graafmachine uit het machinepark van Peter is een echte alleskunner. Het is de meest betrouwbare, hardwerkende machine in de markt, met een krachtige Stage V motor. Niet voor niets dat er binnenkort nog één bij komt. Andere Doosans uit het wagenpark van Lokhorst zijn de DX225LC-5 rupsgraafmachine met 6-cilinder Doosan DL06 motor en de krachtige Doosan DX300LC-5 rupsgraafmachine. 

Lokhorst zet de DX140W-7 momenteel in op een project in Zeewolde, waar de gehele riolering van een industrieterrein wordt vervangen.

Ommezwaai gemaakt

Peters grootvader begon ooit klein met hout te laden in het bos. Peters vader had alleen niet zoveel met hout en besloot een ommezwaai te maken naar de ‘graafmachine business’. Voor Peter zelf was het een gegeven dat hij daar ook in terecht zou komen. “Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik altijd meeging om rond te kijken en af en toe eens mee te draaien. Toen kon dat nog gewoon, maar dat is tegenwoordig wel anders.”

Al drie generaties lang zit het bedrijf op dezelfde locatie. Met een woonhuis er pal naast. Van daaruit regelde moeder Gerrie vroeger alles achter de schermen, terwijl vader Gijs op de machine zat. Beiden voelen zich nog erg betrokken bij het bedrijf. Of Peters kinderen in zijn voetsporen gaan treden, weet hij nog niet. “Het moet geen verplichting zijn. Als je er geen passie voor hebt, moet je het niet gaan doen.”

De 14-tons mobiele graafmachine van Doosan behoort al enkele jaren tot de best verkochte bandenkranen op de Nederlandse markt.

Uitgebreid machinepark

In het machinepark van Lokhorst staat van alles wat; midigravers, vrachtwagens, mobiele graafmachines, rupsgraafmachines en ook een gloednieuwe mobiele graafmachine DX140W-7, met Jurgen als vaste machinist. Zo heeft iedere machine wel een vaste machinist die goed kan meedenken met Peter. Tijdens de aanschaf overweegt hij allerlei opties, zoals GPS en een draaikantelstuk. “We proberen een machine compleet te krijgen. Het is toch ons visitekaartje.”

De klantenkring van Lokhorst bestaat overwegend uit aannemers in de infrasector en andere aannemers daaromheen. Veel werken worden uitgevoerd in de Flevopolder. De DX140W-7 draait momenteel in Zeewolde, waar de gehele riolering van een industrieterrein wordt vervangen. In Almere werkt Lokhorst aan de Floriade, een wereldbouwtentoonstelling die eens per tien jaar in Nederland plaatsvindt. De DX225LC-5 wordt hier ingezet om het thema ‘Growing Green Cities’ te verwezenlijken.

De boel ontzorgen

Peter hecht veel waarde aan het contact behouden met klanten. Hun tevredenheid acht hij erg belangrijk. “De boel ontzorgen, daar staan wij voor. Dat we iets oplossen als het niet goed is.” Hij is blij met hoe dat nu verloopt en hoeft niet al te veel te groeien, zodat hij het transport van de machines kan blijven doen en overzicht kan behouden.   

De brandstofprijzen zijn afgelopen jaar enorm gestegen. Vanwege corona moet iedereen bovendien afzonderlijk van elkaar rijden. “Zoiets kun je niet altijd doorzetten naar de opdrachtgevers, maar op den duur zullen we toch moeten.” Tegelijkertijd wordt er veel van het bedrijf verwacht wat betreft duurzaamheid. Daarom draaien de machines van Lokhorst op aanvraag op HVO biodiesel en hebben ze hun eerste elektrische minigraafmachine aangeschaft. 

Nieuwe uitdaging

De grootste uitdaging binnen duurzaamheid vindt Peter het elektrisch laden. “Je moet echt een werk hebben dat daarbij past. Als je een elektrische graafmachine de polder instuurt, moet je na een paar uur alweer bij een stroompunt geraken of de mogelijkheid hebben om je accu te wisselen.” De machinisten moeten ook nog eens de switch maken. “Gelukkig zijn zij zich ervan bewust dat er wat gaat veranderen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?