Het verkleinen van de ecologische voetafdruk kan heel goed met het scala verfijnde producten van Agealube. Met dit eigen merk wil GVG Oliehandel de markt een schoon alternatief bieden voor oliën en smeermiddelen, aldus directeur Ernst van Gelder. Het bedrijf uit Nijmegen kennen we ook als Benelux-importeur van Aspen, de schone alkylaatbenzine voor motoren in handgedragen machines.
Agealube biedt smeermiddelen, reinigers, vetten en niet te vergeten Eco Diesel, alsmede de bijbehorende technische oplossingen voor een goed oliebeheer. Vaak overtreffen deze producten de machinespecificaties, hetgeen ze breed inzetbaar maakt. Handig in een tijd dat het woord vergroening op ieders lip ligt en bij steeds meer aanbestedingen een rol speelt. Biologisch afbreekbaar is belangrijk: gemorste smeermiddelen of losschieten van een hydrauliekslang kunnen kleine milieurampen veroorzaken. Kortom: het gaat vandaag-de-dag niet alleen om de maximale technische prestatie van producten, ze moeten tegelijkertijd milieu en gezondheid zo min mogelijk belasten.
Nu is dat vaak een lastige combinatie en precies op dat punt heeft Agealube zich sterk gemaakt. Ernst van Gelder daarover: “Wij ontwikkelen producten om onze leefomgeving te beschermen, zonder in te leveren op de technische kwaliteiten. Ons sterke punt is dat we heel goed met kleine volumes uit de voeten kunnen. Dat maakt ons interessant voor menig OEM-fabrikant in de sector machines voor grondverzet, landbouw, enzovoort. Naast een compleet standaardassortiment smeermiddelen schuilt onze kracht in het ontwikkelen en vermarkten van verfijnde producten voor speciale toepassingen.”
Ernst van Gelder signaleert een duidelijke verandering in de markt: “Je ziet de bewustwording van duurzaam werken en biologisch afbreekbare producten steeds duidelijker terug. Neem bijvoorbeeld onze hydrauliekolie. Wij hebben drie verschillende ‘smaken’. De één is duurzamer, schoner en verantwoorder dan de ander, maar de keuze laten we bij de klant. Gelukkig zien we steeds vaker dat voor de schonere of zelfs schoonste stap wordt gekozen!”
De eerste stap waar Ernst het over heeft is de ‘normale’ versie, niet schoner of beter voor het milieu. Gewoon goed. De derde is de ‘schoonste’ versie, die is hoogwaardig, biologisch afbreekbaar en zelfs Ecolabel gecertificeerd. Maar er is ook nog een tussenstap, de hybride versie, zoals ze het zelf liefkozend wel eens noemen. “Deze versie is een stuk schoner en beter voor het milieu”, vertelt Ernst. “Een bijkomend voordeel is dat deze gifvrij en daardoor niet vervuilend is in water, waardoor een ongelukkig lek niet voor milieuverontreinigingsproblemen zorgt. Deze versie biedt een perfecte balans tussen kosten, kwaliteit en tegelijkertijd het milieu en de gezondheid zo min mogelijk belasten. Bovendien is het product technisch extreem hoogstaand, waardoor je het minder vaak hoeft te verversen en dat scheelt dus ook weer in de kosten.”
Tot slot ziet Ernst dat zijn medewerkers steeds meer een adviesrol krijgen richting machinegebruikers. Er kan immers steeds meer bij de oliën en smeermiddelen, reden waarom de keuze van de juiste producten extra kennis en knowhow vergt. Wie beter dan de ontwikkelaar kan in die specifieke informatie voorzien? Machines draaien langer en schoner wanneer de juiste smeringen, (hydrauliek)oliën en dergelijke worden toegepast en dat spreekt steeds meer gebruikers en eigenaren, maar ook (grote) machinefabrikanten aan. Want het draagt bij aan een (forse) verlenging van de onderhoudsintervallen en dat is voor veel bedrijven een belangrijke toegevoegde waarde. Wie zei er ook alweer: tijd is geld?