Digitale oplossingen maken het werken in de GWW nog efficiënter. Een mobiele app voor het DoosanCONNECTTM machineparkbeheersysteem, drones op brandstofcellen en kant-en-klare sets voor Leica, Trimble en Xsite. Zij vormen een uitbreiding op het huidige aanbod Smart Solutions voor de Doosan-machines die gebruikt worden in de bouw, steengroeves en mijnen. Doosan Infracore Europe heeft onder de titel ‘Powered by Innovation’ een aantal ontwikkelingen aangekondigd, die laten zien wat het bedrijf voor de toekomst in petto heeft. En dat belooft veel goeds.
Zo is Doosan onder meer een strategisch samenwerkingsverband aangegaan met Palantir Technologies, een groot Amerikaans bedrijf in gegevensopslag. De samenwerking maakt deel uit van de ambitie van Doosan om nieuwe producten en diensten te leveren door ICT-technologieën als ‘big data’ en het Internet of Things (IoT) te combineren.
Charlie Park, CEO van Doosan Infracore Europe: “De wereld van de bouw, steengroeves en mijnbouw wordt in toenemende mate gedigitaliseerd. We willen voorop blijven lopen door fors te investeren in nieuwe technologie voor onze productontwikkeling. We investeren niet alleen in oplossingen met drones en geautomatiseerde machinebesturing, maar we werken daarnaast samen met bedrijven als Trimble, Leica, Moba (Novatron) en nu ook Palantir.”
Op de Bauma 2019 heeft Doosan reeds een blik op de toekomst geboden door een demonstratie te geven van machinebesturing over lange afstand via het nieuwe 5G communicatiesysteem en door een preview van ConceptX. Later dit jaar hoopt Doosan in Zuid-Korea ConceptX te demonstreren waar een complete set oplossingen te zien zal zijn met besturingscentra, cloud-based systemen, gedigitaliseerde machines, autonoom rijden en drones op brandstofcellen.
Om aan de toenemende vraag naar efficiënter werken met behulp van machinegeleidingssystemen op graafmachines te voldoen, biedt Doosan Smart Solutions nu kant-en-klare sets voor gebruik met 2D- en 3D-machinegeleidingssystemen van Leica, Trimble en Xsite voor de nieuwe Doosan 14- tot 30-tons graafmachines.
De serviceprogramma’s binnen Doosan Smart Solutions hebben als doel klanten efficiënter te laten werken door een slimme werkomgeving te creëren. In dit kader heeft Doosan een nieuwe mobiele app geïntroduceerd, DoosanCARE, voor zijn succesvolle DoosanCONNECTTM machineparkbeheersysteem dat over de hele wereld inmiddels op meer dan 70.000 machines geïnstalleerd is. Dit ‘customer care’ programma heeft als voordelen onder meer een focus op hogere machineproductiviteit, een langere levensduur van de machines en een betere planning van service en ondersteuning bij de klant.
Charlie Park: “Onze groeistrategie is gericht op een meer gediversifieerd product- en aftermarket-aanbod. We willen ons van andere producenten onderscheiden met ons hogere niveau van klantondersteuning en diensten. We willen in onze markten bekend staan als het meest technologisch vooruitstrevende merk.”