Potentiële schades aan het wegdek vroegtijdig opsporen? Toekomstmuziek? Welnee. De Wegenscanners gunnen wegbeheerders of aannemers een kijkje in de weg met behulp van grondradarapparatuur en gamma-spectrometers. Zonder wegopbrekingen wordt informatie gegenereerd over de toestand van de weg én de ondergrond. Informatie over laagdikte, mogelijke verzakkingen en watergangen die in het verleden zijn dichtgelegd tot zelfs het type steen van de deklaag wordt zorgvuldig blootgelegd.
De Wegenscanners zijn gespecialiseerd in non-destructief onderzoek van wegen. “Onze methodiek is uniek en vormt een welkome aanvulling op de bestaande methodieken, zoals visuele inspecties, booronderzoek en het uitvoeren van valgewichtdeflectiemetingen”, begint Wilco Bouwmeester van de Wegenscanners. “Inspecteren met radarapparatuur vormt eigenlijk de verbindende schakel tussen de bestaande methodieken. De vraag naar deze vorm van inspectie is dan ook groeiende.”
“Met onze apparatuur geven we inzicht in de toestand van de weg”, vervolgt Bouwmeester. “Bij schades kunnen we bijvoorbeeld achterhalen wat de aanleiding is geweest. Ook kunnen we schades die nog niet zichtbaar zijn aan het oppervlak inzichtelijk maken of de status van de lagen onder de deklaag beoordelen. We werken daarbij op projectniveau maar ook op netwerkniveau. Voor verschillende gemeentes brengen we periodiek de status van alle belangrijke wegen in kaart. Gemeentes hebben zo een mooi beeld van de staat van het wegennet en krijgen vroegtijdig inzicht in potentiële risico’s.”
Het scannen van de weg is één, het vertalen naar bruikbare informatie is twee en mag volgens Bouwmeester niet onderschat worden. “Wij maken onze data toegankelijk voor iedereen en streven ernaar de data zoveel mogelijk adaptief op te leveren, zodat al onze opdrachtgevers er ook daadwerkelijk mee aan de slag kunnen in hun eigen systeem. Onze data heeft dan ook meerdere gebruikstoepassingen in bijvoorbeeld GIS- of CAD-systemen. We zijn bovendien druk bezig om de informatie van asfalt-en funderingsdiktes ook in een BIM-model te kunnen integreren.”
“We werken aan een methodiek voor deklaagherkenning (type deklaag en steenslagherkenning), ideaal voor het inschatten van de levensduur maar ook voor eventueel hergebruik bij reconstructies.”
Andere ontwikkelingen van de Wegenscanners zijn het in kaart brengen van vochtzones in het wegdek, hetgeen een voedingsbodem voor potentiële schades is, het generen van informatie over de (palen)fundering en opbouw van oude kademuren, bruggen en onderzoek naar waterbergingssystemen onder de verharding. “Ook houden we ons bezig met het opstellen van bodemrisicokaarten voor civiele en bebouwde constructies. Verdroging leidt tot mogelijke schades aan wegen. Ook dat kunnen we steeds beter in kaart brengen.”